Oude bommen in bosgebied gevonden.

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Oude bommen in bosgebied gevonden.

Bericht door sniper snoop »

$hifty schreef:als je te veel nadenkt wordt je gek :lol: hoe kan je sterven zonder waarlijk geleefd te hebben...
Een wijs man zei ooit: BLIJFT ERAF! (Wijze man -> van de DOVO).
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Oude bommen in bosgebied gevonden.

Bericht door Nick U »

Dovo? :P?
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Oude bommen in bosgebied gevonden.

Bericht door sniper snoop »

$hifty schreef:Dovo? :P?
Dienst voor de opruiming en vernietiging van ontploffingstuigen. Of in Frans de Service d'enlevement et de destruction d'engins explosifs.
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/w ... x.php/Dovo

Bij jullie denk ik beter gekend als "Explosieven Opruimingscommando Koninklijke Landmacht (EOCKL)".
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Oude bommen in bosgebied gevonden.

Bericht door Nick U »

ik dacht al zoiets ja, wilde alleen de afkorting weten :P , heb pas nog een infopakket aangevraagd over de EOD maar nog geen reactie... helaas...

dit vind ik wel leuk om op het forum te zetten, misschien komt het van pas, bovendien bewijst het mijn eigenwijsheid :lol:

Wat bij het vinden van een stuk munitie?
Blijf kalm
Raak het stuk niet aan!
Verplaats het niet!
Contacteer de lokale politie
Evacueer evt de buurt bij gevaar
Bij gasalarm, luchtwegen goed beschermen en vluchten
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Oude bommen in bosgebied gevonden.

Bericht door sniper snoop »

$hifty schreef:ik dacht al zoiets ja, wilde alleen de afkorting weten :P , heb pas nog een infopakket aangevraagd over de EOD maar nog geen reactie... helaas...

dit vind ik wel leuk om op het forum te zetten, misschien komt het van pas, bovendien bewijst het mijn eigenwijsheid :lol:

Wat bij het vinden van een stuk munitie?
Blijf kalm
Raak het stuk niet aan!
Verplaats het niet!
Contacteer de lokale politie
Evacueer evt de buurt bij gevaar
Bij gasalarm, luchtwegen goed beschermen en vluchten
Bij gasaanvalle, wat is het beste methode om uw luchtwegen te beschermen?
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Oude bommen in bosgebied gevonden.

Bericht door Nick U »

iets voor de mond binden ofzo?heb eigenlijk geen idee.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Oude bommen in bosgebied gevonden.

Bericht door coco »

$hifty schreef:iets voor de mond binden ofzo?heb eigenlijk geen idee.
Sok voor je mond houden, of nog beter (maar vies) over je sok heen plassen en voor je mond houden (hoeft niet perse sok te zijn maar meestal zijn die van wat dikker wol dus al wat beter dan gewoon dunne stof)
Wat ook kan helpen als je veel tijd en peuken bij hebt de actieve kool uit de filters halen die in een doek doen en voor je mond houden (een soort mini gasmasker).
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Oude bommen in bosgebied gevonden.

Bericht door Nick U »

gelukkig hebben we hier weinig last van gasgranaten, in Belgie kan het nog wel eens voor problemen zorgen volgens mij.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Oude bommen in bosgebied gevonden.

Bericht door sniper snoop »

coco schreef:
$hifty schreef:iets voor de mond binden ofzo?heb eigenlijk geen idee.
Sok voor je mond houden, of nog beter (maar vies) over je sok heen plassen en voor je mond houden (hoeft niet perse sok te zijn maar meestal zijn die van wat dikker wol dus al wat beter dan gewoon dunne stof)
Wat ook kan helpen als je veel tijd en peuken bij hebt de actieve kool uit de filters halen die in een doek doen en voor je mond houden (een soort mini gasmasker).
Prima! En best uw ogen dicht. Natuurlijk wat onhandig. En zo weinig mogelijk uw lichaam bloot stellen. Zeker bij Mosterdgas! Genoeg gehoord hier in Ieper.
$hifty schreef:gelukkig hebben we hier weinig last van gasgranaten, in Belgie kan het nog wel eens voor problemen zorgen volgens mij.
Absoluut. Er liggen hier genoeg gasgranaten nog in de grond. Ooit eens het filmpje gezien van het Industriezone van Ieper? Ze hebben toen op 2 tal granaten van de Livensprojector gestoten. Kon je bekijken op Youtube. Desnoods effe zoeken naar Boesinghe: The Forgotten Battlefield.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Oude bommen in bosgebied gevonden.

Bericht door Nick U »

helaas, staat er niet meer op volgens mij.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Oude bommen in bosgebied gevonden.

Bericht door zjopske »

mosterdgas granaten...
gevaarlijk spul, ik was in de 3de misschien 18 klasgenoten er door kwijt geraakt en 2 leraaren.
om dat in de bossen van verdun http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... _-_Map.jpg (foto van de kaart) 4 jaar lang 24h non-stop met zware mortier geschoten, de munitie was niet zoals nu. gemiddeld 1 op de 10 kwam neer zonder tot een explosie te komen.

het nadeel is:
er zijn jaarlijks 2 mensen die zo gek zijn om de resterende explosieven onschadelijk te maken. en deze mensen vliegen ook snel de lucht in (doorgeroeste timers e.d. een klein schokje en ...) dus als je een mooie vliegtuig bom, mortier e.d. nodig hebt die nog op scherp staat; ga je gang (niemand is verantwoordelijk voor die torenhoge boete of letsel e.d.).

maar ik ga verder met mijn verhaal: dus er liggen veel voorwerpen in het bos zoals flessen en nog veel meer. dit mag ook niet worden weg gehaald omdat het een nationaal monument is. maargoed, een klasgenootje dacht dat ze een fles gevonden had en pakte deze op. Een evaren nederlandse gids zag dat dit een beruchte mosterdgas granaat was; en riep leg rustig die granaat terug op de grond.
ik denk uit shock of puur uit reactie GOOIDE ze de granaat naar achteren, heel ongelukkig net een heuvel met aan de onderkant een hoop stenen, met de wind in de snuit. gelukkig is de granaat blijven steken halverwege en ook niet afgegaan bij het weg gooien.
een dag later zijn ze terug gegaan om de granaat te filmen, daar moet ik als het goed is ook nog het filmpje van hebben.

dus, grappen zijn leuk totdat...
je er zelf een tegenkomt.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Oude bommen in bosgebied gevonden.

Bericht door sniper snoop »

Als je leeft tussen de granaten en de bommen, zoals ik dus, weet je wel wat je mag doen en niet mag doen. Een Shrapnel met snuit is gevaarlijk. Leg die eens uit tegen een Nederlander die gewoon die granaat pakte en als "speelgoed" behandelde. Ik zei pas op hij kan gevaarlijk zijn. Meneer moet zo "professioneel" zijn om te zeggen dat er niks kan gebeuren omdat het kruit te nat was want hij kwam - volgens hem - net uit de grond.

Hij lag naast het Begijnbos (tussen Railway Wood en Bellewaerde) en dus niet ver van mijn huis. Het was een droge periode en de granaat kwam twee weken voordien uit de grond. Helaas werd hij nog niet opgehaald. Niemand gebeld of de politie vond hem niet? Ik weet het niet. Maar hij lag twee weken uit de grond tijdens een droge periode. Het kruit kon gewoon kurk droog zijn! Er hebben heel wat granaten ontploft door bewegingen. Dus zeker oppassen. Ziet u eentje liggen? Negeer het niet en bel de POLITIE! Het is gratis en je hebt geen papierwerk en noem maar op. :)
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Oude bommen in bosgebied gevonden.

Bericht door zjopske »

in nederland wel ja, in frankrijk leggen de boswachters ze langs de weg of markeren ze als ze te zwaar zijn...
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Oude bommen in bosgebied gevonden.

Bericht door sniper snoop »

zjopske schreef:in nederland wel ja
Wat?
zjopske schreef:in frankrijk leggen de boswachters ze langs de weg of markeren ze als ze te zwaar zijn...
Dit is idem voor België, aan de kant leggen en melden. De politie daagt op, neem gegevens en zullen de Dovo op de hoogte brengen.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Oude bommen in bosgebied gevonden.

Bericht door zjopske »

ik zal nog wat foto`s opzoeken; dan zie je het vanzelf (als ze er op staan) waarom het opruimen lang duurt...
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Plaats reactie