Rommel in de Belgische Ardennen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Ben

Rommel in de Belgische Ardennen

Bericht door Ben »

Ik heb een zeer specifieke vraag en ik hoop dat hier iemand is die me er mee kan helpen. Tijdens onze vele wandelingen door de Belgische Ardennen zijn we al dikwijls een oude molen langs de Martin Moulin gepasseerd in de buurt van het dorpje Wilogne (niet zo ver van Houffalize).

Nu hebben wij van een buurtbewoner het verhaal gehoord dat Rommel - waarschijnlijk tijdens de zomer van 1940 - in die molen en in die buurt heeft rondgehangen. Nu ben ik niet echt op zoek naar mensen die dit kunnen bevestigen, maar naar personen die informatie hebben over de route die Rommel heeft genomen tijdens het zomeroffensief in 1940.

Ik dacht dat hij in de buurt van Sedan door de Franse linies was gebroken, maar dat ligt veel zuidelijker.
fallschirmjager
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 15 jan 2008, 18:11
Locatie: Lokeren Oost-vlaanderen

Re: Rommel in de Belgische Ardennen

Bericht door fallschirmjager »

IK heb gelezen dat in het gehucht Eiterbach niet zo ver van ST.Vith ,
een huis van de familie Backes gevordert werdt door duitse officieren uit naam van
Generaal von Maunteuffel.
waarna veldmaarschalk Model daar een dag of enkele dagen heeft verbleven ( de meerdere van von Manteuffel.)
In de woonkamer van de familie Backes , Dit voor het aansporen van von manteuffel om ST.Vith koste wat koste in te nemen.

referentie : het boek ''WREED ALS IJS het lot van de burgers tijdens de slag om de ardennen''
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Rommel in de Belgische Ardennen

Bericht door LEO »

Rommel ging de maas over tussen Dinant en Hoei. s'Anderdaags bevondt hij zich reeds 8 km diep in de franse verdediging. Houffalize ligt dus in zijn opmarsroute door de Ardennen.

De oversteek bij Sedan gebeurde door Guderian. Het doorbreken van de Franse verdediging bij Sedan noodzaakte het Belgische Leger en de Britse BEF om terug te trekken op de Leie-linie.
Tot de Duitse doorbraak bij Sedan was de K-W linie (Koninghooik-Waver) ongeschonden.
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Rommel in de Belgische Ardennen

Bericht door Moengoman »

Twee aanvullingen: het was niet zozeer Rommel die bij Dinant een bruggehoofd vestigde, als wel Hoth. Tussen Dinant en Sedan was er nog een Duitse doorbraak: die van Reinhardt bij Montherme. Het zij toegegeven, deze laatste was de minst belangrijke.
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Rommel in de Belgische Ardennen

Bericht door LEO »

Ja inderdaad. Hoth rukte op van Roermond rechtstreeks naar het "Gat van Gembloux". De BEF dekte de KW linie van Leuven tot Waver. De Fransen trokken België binnen tot Dinant, westelijk van de Maas. Tussen Dinant en Waver ontstond een onverdedigde lijn, het "Gat van Gembloux". De Fransen vulden het gat provisorisch met koloniale troepen. Hun verdedigingslijn was een spoorwegberm. De Franse kolonialen liggen begraven in Chastre (B).
Ben

Re: Rommel in de Belgische Ardennen

Bericht door Ben »

Bedankt voor jullie reacties, nu kan ik mij al een iets beter beeld vormen van de opmars van Rommel tijdens het zomeroffensief van 1940. Het kan dus zeker kloppen dat Rommel in Wilogne heeft gezeten.
Plaats reactie