Rode Leger, bevrijder of bezetter?

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Rode Leger, bevrijder of bezetter?

Bericht door racefiets »

Maar ook klein materiaal werd er geleverd.Thompsons en Colt 1911A1 pistolen bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
jenkov
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 apr 2009, 23:00

Re: Rode Leger, bevrijder of bezetter?

Bericht door jenkov »

gelukkig hadden de Amerikanen geen Russische wapens en voertuigen .
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Rode Leger, bevrijder of bezetter?

Bericht door racefiets »

jenkov schreef:gelukkig hadden de Amerikanen geen Russische wapens en voertuigen .
Jammer maar helaas. Dat hadden ze wel. Uit de productie van Mosin nagant geweren ten tijde van de eerste wereld oorlog(New England Westinghouse en Remington) en de munitie (Remmington of Winchester) was nog een hele berg op voorraad in America. De leveringen waren gestopt na de revolutie.
In de jaren 30 zijn deze voorraden ingezet voor de training van Amerikaanse troepen.

Nu jij weer!
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Rode Leger, bevrijder of bezetter?

Bericht door LEO »

Ik heb nog niet lang geleden het boek "Ivan's oorlog" van Catherine Merridale gelezen. De schrijfster is hoogleraar aan de Queen Mary universiteit in Londen.

Het Rode Leger komt er maar bekaaid vanaf. Geen of onvoldoende wapens, verkeerde inzet van de zware wapens, onvoldoende uitrusting voor de soldaten. Zelfs in hun eigen land gingen ze op rooftocht.
Discipline werdt verkregen door terreur uit te oefenen op de troepen, gebrek aan voeding en medische zorgen. Vele "Frontoviki" trokken grote ogen toen ze stromend water uit een waterkraan zagen vloeien.
Partizanen waren in de eerste plaats deserteurs volgens Stalin. En qua dwangmaatregelen moesten maarschalken als Zjoekov, Koniev of Tsjoeikov niet onderdoen voor hun meester. Op een dode werdt niet gekeken, als het maar vooruit ging. Toch kan ik me niet ontdoen van een zekere vorm van respect voor de Russische frontsoldaat, een soldaat die zijn plicht deed met de beperkte middelen die hij had. Zelfs in het eindoffensief. Van verlof of rust was weinig sprake en wie op verlof durfde te gaan liep het risiko om als deserteur gebrandmerkt te worden. Kameraad Stalin hield er goed de zweep op. Het verslaan van het Duitse leger kan echter niet op zijn conto geschreven worden. Dat was het werk van soldaten zonder schoeisel en eten. Zelfs toen ze voor Berlijn stonden.
Gebruikersavatar
jenkov
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 apr 2009, 23:00

Re: Rode Leger, bevrijder of bezetter?

Bericht door jenkov »

ik ben niet bekend met de eerstewereldoorlog
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Rode Leger, bevrijder of bezetter?

Bericht door coco »

jenkov schreef:ik ben niet bekend met de eerstewereldoorlog
Nee, volgens mij ben je alleen bekend met de Russen...
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
jenkov
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 apr 2009, 23:00

Re: Rode Leger, bevrijder of bezetter?

Bericht door jenkov »

helaas ook met de Amerikanen .
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Russische wapens

Bericht door asjemenou »

Het boek "Ivan's oorlog" van Catherine Merridale is inderdaad een aanrader om te lezen. Door alle ontberingen die de Sovjet WOII soldaten moesten ondergaan snap je haast niet dat ze nog tot Berlijn zijn gekomen.
jenkov schreef:gelukkig hadden de Amerikanen geen Russische wapens en voertuigen .
Zover ik weet hebben de Amerikanen geen wapenleveranties e.d. van de Sovjets gedurende WOII gekregen. De Amerikanen produceerden zoveel dat ze zelfs andere landen, waaronder de Sovjet Unie, konden voorzien van wapens. Ik denk dat ze toen ook niet echt op grote getale Sovjet wapens zaten te wachten.
Ten tijde van de koude oorlog hadden de Amerikanen wel interesse voor Sovjet wapens. Het ging ze daarbij dan hoofdzakelijk om inzicht te krijgen van de technologie van de Sovjets. Ten tijde van de koude oorlog werden er namelijk geen Sovjet wapens aan NAVO landen verkocht en omgekeerd (op wat Franse Alouette III helikopters aan Roemenië na dan).
Zo hadden de Amerikanen een "clandestien" squadron. Dit squadron vloog met Sovjet vliegtuigen. Deze zogenaamde evaluatie toestellen werden o.a. verkregen via Israël en andere bevriende staten die zo'n vliegtuig dan buitmaakte in een oorlog. Zo vlogen de Amerikanen o.a. met MIG-21 straaljagers van het F-type, welke oorspronkelijk in de jaren zestig in Tsjecho-Slowakije waren gebouwd. Na de hereniging van Duitsland in 1990 hebben de Amerikanen o.a. een aantal MIG-29's van de Oost-Duitse LSK/LV overgenomen. Vandaag de dag zal het niet zo moeilijk meer voor de Amerikanen zijn om aan Russische wapens te komen.

Zoals Racefiets al verteld werden er gedurende WOI Mosin Nagant geweren bij New England Westinghouse en Remington in de Verenigde Staten gemaakt voor het prerevolutionaire Russische leger. Het grootste gedeelte van deze Amerikaanse Mosin Nagants is zelfs nooit aan Rusland geleverd. Na de Oktoberrevolutie werden de leveranties aan Rusland helemaal stopgezet. De Amerikaanse regering erkende namelijk de toenmalige revolutionaire Sovjet regering niet. Een deel van de Mosin Nagants van Westinghouse en Remington werden door de Amerikaanse regering opgekocht en verstrekt aan het Amerikaanse leger. Daar werd de Mosin Nagant hoofdzakelijk gebruikt als trainingswapen. Ook werden de Amerikaanse troepen die in 1919 naar Archangelsk, Rusland werden gezonden met de Mosin Nagant uitgerust. De Mosin Nagant was zo impopulair bij de Amerikaanse soldaten dat ze bij hun vertrek uit Rusland in 1920 de geweren simpelweg achterlieten. De overige Mosin Nagants die de Amerikaanse regering had aangekocht kwamen op den duur terecht bij de National Guard en werden zelfs verkocht als sportwapens.

Tot slot, we gaan een beetje teveel off-topic. Zie de openingsreactie van Zhukov.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
jenkov
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 apr 2009, 23:00

Re: Rode Leger, bevrijder of bezetter?

Bericht door jenkov »

Jij schrijft altijd teveel .
Frontovik
Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 21 dec 2008, 12:31

Re: Rode Leger, bevrijder of bezetter?

Bericht door Frontovik »

Die vele tekst is wel het meest nuttige wat je in deze topics kan vinden! :!:
Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Schrijf ik te veel?!

Bericht door asjemenou »

jenkov schreef:Jij schrijft altijd teveel .
Tja. :?
Waarschijnlijk is het je dan niet ontgaan dat ik net als jij geïnteresseerd ben in het Sovjet leger en haar aandeel in WOII. Of zoals de Russen dat zo mooi noemen: "de grote patriottische oorlog".
Van waar je interesse voor het Sovjet leger en de Sovjet Unie? Heb je Russische familie of vrienden of ben je in Rusland geweest? Misschien verzamel je (Sovjet) Russische militaria?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: Rode Leger, bevrijder of bezetter?

Bericht door Doornewaard »

jenkov schreef:Jij schrijft altijd teveel .
En jij duidelijk veel te weinig!. Je roept de hele tijd maar wat over JOU ''grote rusland''. Zomaar loze kreten, zonder enige onderbouwing. Asjemenou schrijft niks teveel, alleen maar info waar jij en ik wat van kunnen leren. Persoonlijk ben ik er blij om dat er nog zulke mensen zijn, die in jou inzicht, teveel schrijven.

Sorry voor dit oftopic, maar dit moest ik wel even kwijt. Jammer dat mensen zoals Asjemenou (die een grote bijlage aan dit forum verlenen), op z'n manier dan aangevallen worden.
Gebruikersavatar
mtdr
Lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:43
Locatie: Gld

Re: Rode Leger, bevrijder of bezetter?

Bericht door mtdr »

Doornewaard schreef:
jenkov schreef:Jij schrijft altijd teveel .
En jij duidelijk veel te weinig!. Je roept de hele tijd maar wat over JOU ''grote rusland''. Zomaar loze kreten, zonder enige onderbouwing. Asjemenou schrijft niks teveel, alleen maar info waar jij en ik wat van kunnen leren. Persoonlijk ben ik er blij om dat er nog zulke mensen zijn, die in jou inzicht, teveel schrijven.

Sorry voor dit oftopic, maar dit moest ik wel even kwijt. Jammer dat mensen zoals Asjemenou (die een grote bijlage aan dit forum verlenen), op z'n manier dan aangevallen worden.
Idd. iemand brengt hier een nuttige bijdrage waar veel mensen wat van kunnen leren, en jij ook! In dit stuk tekst wat JIJ blijkbaar "te veel" vind staat meer nuttige informatie dan al jou 70 berichten bij elkaar!
Verzamel D-Day Soldbucher.
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Rode Leger, bevrijder of bezetter?

Bericht door Moengoman »

Doornewaard schreef:Asjemenou schrijft niks teveel, alleen maar info waar jij en ik wat van kunnen leren. Persoonlijk ben ik er blij om dat er nog zulke mensen zijn, die in jou inzicht, teveel schrijven.

Sorry voor dit oftopic, maar dit moest ik wel even kwijt. Jammer dat mensen zoals Asjemenou (die een grote bijlage aan dit forum verlenen), op z'n manier dan aangevallen worden.
Dat laatste kan ik ook niet laten passeren. Asjemenou is één van degenen die ik nauwlettend in de gaten houd, omdat hij zo heel erg vaak werkelijk iets te melden heeft. Jenkov, zou jij ook moeten doen als je WO-2 interessant vindt.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Russische wapens

Bericht door racefiets »

asjemenou schreef: Zoals Racefiets al verteld werden er gedurende WOI Mosin Nagant geweren bij New England Westinghouse en Remington in de Verenigde Staten gemaakt voor het prerevolutionaire Russische leger. Het grootste gedeelte van deze Amerikaanse Mosin Nagants is zelfs nooit aan Rusland geleverd. Na de Oktoberrevolutie werden de leveranties aan Rusland helemaal stopgezet. De Amerikaanse regering erkende namelijk de toenmalige revolutionaire Sovjet regering niet. Een deel van de Mosin Nagants van Westinghouse en Remington werden door de Amerikaanse regering opgekocht en verstrekt aan het Amerikaanse leger. Daar werd de Mosin Nagant hoofdzakelijk gebruikt als trainingswapen. Ook werden de Amerikaanse troepen die in 1919 naar Archangelsk, Rusland werden gezonden met de Mosin Nagant uitgerust. De Mosin Nagant was zo impopulair bij de Amerikaanse soldaten dat ze bij hun vertrek uit Rusland in 1920 de geweren simpelweg achterlieten. De overige Mosin Nagants die de Amerikaanse regering had aangekocht kwamen op den duur terecht bij de National Guard en werden zelfs verkocht als sportwapens.
Een groot probleem was ook dat de nieuwe machthebbers in Rusland de afgesloten contracten financieel niet na konden komen. De enige manier om hier onderuit te komen was om de kwaliteit van de geleverde wapens af te keuren. Met als gevolg dat de nog resterende wapens in Amerika achter bleven samen met een hele berg munitie. Dit kwam de Amerikaanse regering ook prima uit aangezien ze , zoals asjemenou als schreef, de toenmalige revolutionaire Sovjet regering niet erkende. Deze wapens zijn vervolgens in het Amerikaanse leger gebruikt als trainingswapen, een gedeelte is voor een habbekrats aan Amerikaanse burgers verkocht voor de sport en een gedeelte is later naar Finland gegaan.
Plaats reactie