gasmasker

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

gasmasker

Bericht door Robbert A »

hey allemaal

ik heb gisteren op Koninginnedag een gasmasker gekocht.
dit is een duitse gasmasker, hiervan ga ik uit omdat er duitse teksten op de glaasjes staan.
maar helaas heb ik nog geen stempels kunnen ontdekken, behalve een 3 aan de binnenzijde en stempels op de filter.
de filter zelf heeft nog een verzegeling, dus deze is ongebruikt.
in het deksel van de bus zit een doosje, wat daar in zat, geen idee.
maar ook hier, geen stempels.

weet iemand of dit überhaupt wo2 is? en waar deze eventueel heeft gediend?
gasmasker
Afbeelding
Afbeelding
de filter
Afbeelding
Afbeelding
de bus
Afbeelding

kan iemand me helpen?
groeten
Robbert
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: gasmasker

Bericht door Westwall »

Dit is een na-oorlogs gasmasker met bus van Auer. Dit bedrijf heeft ook in wo2 gasmaskers gemaakt maar helaas is dit dus een na-oorlogse variant.
Ik denk ongeveer jaren 60/70

mvg,

Westwall
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: gasmasker

Bericht door Robbert A »

Westwall, bedankt voor het antwoord. :)

ikzelf had al op internet gekeken en ik heb gezien dat sommige oorlogs modellen bijna hetzelfde waren als deze, dus daarom de vraag
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Duits GM-54 gasmasker

Bericht door asjemenou »

Het gasmasker op de foto's is een GM-54, het eerste model gasmasker welke de naoorlogse Bundeswehr in gebruik had. Het is een klassieke fout die veel beginnende verzamelaars maken door te denken dat dit een Duits WOII GM-38 gasmasker is. Hoewel de gasmaskers nagenoeg hetzelfde zijn, zijn ze toch wel onderling van elkaar te onderscheiden. Zo staat op de oogglazen van het beide typen gasmaskers het jaar van fabricage vermeld. Op een WOII gedateerde GM-38 staan meestal wel de bekende WaA stempels. Het gelaatsmasker van de naoorlogse GM-54 is legergroen. De WOII GM-38 daarentegen is meer grijsgroen of zwart. Het gelaatsmasker van de oudere GM-30 is ook nog eens bekleed met katoen.
De bijbehorende FE-55 filterbus (staat op de filterbus geprägd) voor de GM-54 is naoorlogs en kan dus nooit een WOII uitgave zijn. Op de filterbus op de foto staat zelfs het Duitse NAVO stocknummer nog vermeld. De WOII GM-30 en 38 waren meestal voorzien van de FE-37 en de FE-41 filterbus.
De gasmaskerbus op de foto (2e model) is ook bestemd voor de GM-54 en kan dus ook geen WOII uitgave zijn. Het 1e model gasmaskerbus voor de GM-54 is van hetzelfde model als van de WOII GM-30 en 38. De naoorlogse gasmaskerbussen zijn ook weer legergroen van kleur en zijn meestal bedekt met groen katoen. Op het opbergvak van de anti-condensschijven in de deksel van de bus staat het jaartal van fabricage vermeld. Als ik het goed heb staat er in de naoorlogse versie ook een NAVO stocknummer bij vermeld. Het 2e model gasmaskerbus is ook nog gebruikt voor het latere M-62 gasmasker. Het GM-54 gasmasker is begin jaren zestig vervangen door het M-62 gasmasker.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie