Duitse aansteker en Lucifers en meer.

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Duitse aansteker en Lucifers en meer.

Bericht door Nico Roelofs »

Klopt het dat dit een Duitse oorlogse aansteker?
Afbeelding Afbeelding

Kan iemand ook wat meer zeggen over deze lucifers? Ook Duits Wo2?
Afbeelding Afbeelding

Beide zijn van bakeliet gemaakt.
Laatst gewijzigd door Nico Roelofs op 03 mei 2009, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Duitse aansteker en Lucifers?

Bericht door Rick de G. »

Luciferdoosje is een vliegeniersuitgave, deze is als het goed is waterdicht.
De aansteker weet ik zo niet, maar het lijkt me wel kijkende naar de techniek.
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Duitse aansteker en Lucifers?

Bericht door Nico Roelofs »

Rick de G. schreef:Luciferdoosje is een vliegeniersuitgave, deze is als het goed is waterdicht.
De aansteker weet ik zo niet, maar het lijkt me wel kijkende naar de techniek.
Bedankt Rick! Dus luciferdoosje is wel oorlogs als ik het goed begrijp.

Hier nog iets waarvan ik wil weten wat het is. Onderaan op het blikje staat SS-Packung. De rest kan ik niet echt lezen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Duitse aansteker en Lucifers en meer.

Bericht door Nico Roelofs »

Kan iemand mij bevestigen of het hier om een oorlogs Duitse petrolium brander gaat?

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Duitse aansteker en Lucifers en meer.

Bericht door Rick de G. »

Er staat volgens mij "Kraftschoklade", krachtchocolade.
Dat is hetzelfde "soort" chocola als de bekende "SCHO-KA-KOLA", verrijkt met cafeïne en extracten van de cocaplant (waar o.a. cola deels van wordt gemaakt maar ook cocaïne vandaan komt).
Afbeelding
"SCHO-KA-KOLA" werd ook uitgereikt aan Wehrmacht soldaten als rantsoen vanwege de hoge voedingswaarde. Veel mensen denken als ze de chocola en snoepjes in een rantsoen van toen of nu zien zitten dat de soldaten gewoon wat lekkers krijgen.
Dit is meer bedoeld als "noodvoorraad". Als je vast komt te zitten en je hebt geen eten, is chocola een goede energiebron.

Ik ken het blikje dat je in je bezit hebt niet, maar het zou best kunnen, zo'n SS-packung. Dergelijke dingen stonden ook vaker op Wehrmacht verpakkingen (natuurlijk wel Wehrmacht-packung).
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Duitse aansteker en Lucifers en meer.

Bericht door Rick de G. »

De brander lijkt me eerder voor-oorlogse productie, er staat nl. ook een boodschap in het Frans op.
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Duitse aansteker en Lucifers en meer.

Bericht door Nico Roelofs »

Rick de G. schreef:Er staat volgens mij "Kraftschoklade", krachtchocolade.
Dat is hetzelfde "soort" chocola als de bekende "SCHO-KA-KOLA", verrijkt met cafeïne en extracten van de cocaplant (waar o.a. cola deels van wordt gemaakt maar ook cocaïne vandaan komt).
Afbeelding
"SCHO-KA-KOLA" werd ook uitgereikt aan Wehrmacht soldaten als rantsoen vanwege de hoge voedingswaarde. Veel mensen denken als ze de chocola en snoepjes in een rantsoen van toen of nu zien zitten dat de soldaten gewoon wat lekkers krijgen.
Dit is meer bedoeld als "noodvoorraad". Als je vast komt te zitten en je hebt geen eten, is chocola een goede energiebron.

Ik ken het blikje dat je in je bezit hebt niet, maar het zou best kunnen, zo'n SS-packung. Dergelijke dingen stonden ook vaker op Wehrmacht verpakkingen (natuurlijk wel Wehrmacht-packung).
Er staat geen "Kraftschoklade" boven aan. Ik vermoed dat er staat van "Fro?t?chu??albe". Blikje is ook maar 3,5cm in diameter en heb het idee dat het door jou getoonde blikje wat groter is.

Rick de G. schreef:De brander lijkt me eerder voor-oorlogse productie, er staat nl. ook een boodschap in het Frans op.
En ook in het Engels zie ik nu. Maar als het er in verschillende talen op staat neem ik aan dat het niet militair gebruikt is?
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Duitse aansteker en Lucifers en meer.

Bericht door Rick de G. »

Nico Roelofs schreef:
Er staat geen "Kraftschoklade" boven aan. Ik vermoed dat er staat van "Fro?t?chu??albe". Blikje is ook maar 3,5cm in diameter en heb het idee dat het door jou getoonde blikje wat groter is.
Ik heb me verkeken op het Frakturschrift. Er staat Frostschutßsalbe, stom dat ik 'm niet herkende, ik heb er zelf ook eentje in handen gehad.
Hier is een tekening:
Afbeelding
Het is volgens mij een soort vaseline die je opsmeerde tegen de vrieskou.

Ook voor deze blikjes bestaat een Wehrmachtvariant, maar daarop is de tekst in een wat duidelijker lettertype gedrukt i.p.v. erin geslagen zoals in de SS-variant.
Een SCHO-KA-KOLA blikje is ongeveer zo groot als een Nivea crème blikje.
Nico Roelofs schreef:En ook in het Engels zie ik nu. Maar als het er in verschillende talen op staat neem ik aan dat het niet militair gebruikt is?
Zou best kunnen dat deze gewoon werden uitgereikt, vooral later in de oorlog kwam het nog wel eens voor dat er een depot met civiele branders werd opgebruikt voor het leger.
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Duitse aansteker en Lucifers en meer.

Bericht door Nico Roelofs »

Bedankt Rick! Het is me helder wat het nu is. De verkoper had me uitgelegd wat het was maar het was me weer ontschoten. Nu weet ik het weer precies. Blikje is ook nog helemaal gevuld. Weet iemand toevallig wat deze waard zijn? Ben daar wel nieuwsgierig naar.
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Duitse aansteker en Lucifers en meer.

Bericht door Rick de G. »

Eurootje of 15 schat ik.
Maar als je het op de Amerikaanse eBay zet kan je het natuurlijk verkopen als "XX ELITE SUPER SOLDIER ANTI-FROST CREAM SUPER RARE!!1!"
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Duitse aansteker en Lucifers en meer.

Bericht door iknowdintoo »

Rick de G. schreef: Maar als je het op de Amerikaanse eBay zet kan je het natuurlijk verkopen als "XX ELITE SUPER SOLDIER ANTI-FROST CREAM SUPER RARE!!1!"
_/-\o_
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Duitse aansteker en Lucifers en meer.

Bericht door JimK »

Lucifersverpakking is GÉÉN piloten en GÉÉN Duits wo2.

Dat zijn DDR survival lucifers (bengaals) en heeft niks te maken met de tweede wereldoorlog.
Helaas staan deze inmiddels in boeken van Brian L. Davis, en het onlangs verschenen boek (vol met fouten) over de infanterist des Deutsche Heeres.

Helaas zijn deze lucifers in veel verzamelingen doorgedrongen...... zelfs germanmilitaria.com maakt deze fout.

Aansteker lijkt me wel uit de periode.

Gr. Jim
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Duitse aansteker en Lucifers en meer.

Bericht door Rick de G. »

Jim, heb je een voorbeeld van een oorlogs model, of bestond iets dergelijks niet?
Ik heb vaker luciferverpakkingen voorbij zien komen in allerlei vormen en maten.
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Duitse aansteker en Lucifers en meer.

Bericht door Nico Roelofs »

Bedankt Jim voor de info! Dan gaan waarschijnlijk die lucifers weer de deur uit!
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Duitse aansteker en Lucifers en meer.

Bericht door Schijnwerper »

Ja ben die lucifers houder bakeliet: RIESAER Wasserdichte Zündhölzer mit Bakelit Dose.
Op meedere goede professionele militaria verkoop site's tegen gekomen.
Heb nog eens gekeken bij een site van een Duitse lucifersdoosjes verzamelaar, had ook een hoop DDR Doosjes maar deze stond er niet bij.
De fabriek bestaat nog steeds in Oost Duitseland.

Afbeelding

Afbeelding
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Plaats reactie