duitse helm...

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: duitse helm...

Bericht door sobel »

Ik ben een leek op dit gebied, daar niet van maar volgens mij ligt het ook aan de luchtgaten in de pot en natuurlijk het foute binnewerk
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: duitse helm...

Bericht door coco »

sobel schreef:Ik ben een leek op dit gebied, daar niet van maar volgens mij ligt het ook aan de luchtgaten in de pot en natuurlijk het foute binnewerk
Zoals Sobel al aangeeft, qua luchtgaten of binnenwerk komt de helm niet eens in de buurt van een M35 ;).

mvg,
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: duitse helm...

Bericht door beno »

ammo schreef: Jaren 70 helm, is niet veel meer waard omdat de helm overgeschilderd is .
Je heb er zelf toch niet te veel voor betaald .
Kan het niet zijn dat het toch Spaans uit WOII is? Modelo Z...
Deze is in 1943 ontworpen, wat het jaartal in het binnenwerk zou kunnen verklaren...
Benoit
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: duitse helm...

Bericht door rutger »

the_beno schreef:
ammo schreef: Jaren 70 helm, is niet veel meer waard omdat de helm overgeschilderd is .
Je heb er zelf toch niet te veel voor betaald .
Kan het niet zijn dat het toch Spaans uit WOII is? Modelo Z...
Deze is in 1943 ontworpen, wat het jaartal in het binnenwerk zou kunnen verklaren...
Benoit
Die 1943 is er gewoon in gekrast. Lijkt mij gewoon een pruthelm.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: duitse helm...

Bericht door Peter »

Het is gewoon een Spaanse Modelo Z uit de jaren '70. Het model is tjdens wo2 ingevoerd maar had toen een lederen binnenwerk.
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: duitse helm...

Bericht door dutchhelmets »

het is een z42/79, gemaakt tussen 1978 en 1980 en gebruikt door het spaanse leger tot medio jaren '80. de voorganger was de z42, gemaakt vanaf 1942 en door de spaanse leger vanaf 1943 tot medio jaren '80 gebruikt. de z42 heeft een binnenwerk van volledig leer en 3 flappen. deze lijkt erg veel op de voor-oorlogse nederlandse binnenwerk. de z42/79 heeft een binnenwerk wat afgeleid is van de m1-a1 1966 zoals ook afgebeeld op de foto van Benoit.

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: duitse helm...

Bericht door beno »

dutchhelmets schreef:het is een z42/79, gemaakt tussen 1978 en 1980 en gebruikt door het spaanse leger tot medio jaren '80. de voorganger was de z42, gemaakt vanaf 1942 en door de spaanse leger vanaf 1943 tot medio jaren '80 gebruikt. de z42 heeft een binnenwerk van volledig leer en 3 flappen. deze lijkt erg veel op de voor-oorlogse nederlandse binnenwerk. de z42/79 heeft een binnenwerk wat afgeleid is van de m1-a1 1966 zoals ook afgebeeld op de foto van Benoit.

groet,
Bedankt dutchhelmets voor de deskundige uitleg.
Nu heb ik weer iets bijgeleerd :)
Benoit
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: duitse helm...

Bericht door beno »

Afbeelding

Ik haal nog even dit oude topic weer omhoog, om te zeggen dat ik na een hele tijd toch mijn helm ben kwijtgeraakt.
Ik heb hem voor 40 euro verkocht aan een verkoper die hem weer wou opknappen als spaanse helm. Ik heb hem dus niet verkocht als zijnde Duits!!!
Wat ben ik blij :yes:
CS Militaria
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2010, 22:21

Re: duitse helm...

Bericht door CS Militaria »

zat er voor geen soort haakje op, of een ''litteken''?
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: duitse helm...

Bericht door beno »

Ja, die was nog heel licht te zien. Maar het litteken was verdomd goed weggewerkt :r
Plaats reactie