SS opleiding

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

SS opleiding

Bericht door Nick U »

Ik ben momenteel bezig in het boek over micheall wittmann van Patrick Agte.

Het is een goed boek maar er word zo nu en dan verteld over Wittmann's levensverhaal, waar hij opgegroeid is... wanneer hij bij de waffen ss ging.

Maar over die opleiding word helaas bar weinig verteld, alleen over zijn opleiding tot Tigercommander word wat verteld.

Wat waren nou eigenlijk de gronden waarop je aangenomen werd voor de Waffen ss, moest je nou echt een nazi zijn ( ik heb wel eens gelezen dat je niet lid van de partij hoefde te zijn) of was de waffen ss nou gewoon bedoeld als elite eenheid?

Wie kan wat meer vertellen over de opleiding en dergelijke?

bedankt.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: SS opleiding

Bericht door michiel01 »

In Wiking van en over Henk Kistemaker staat een stuk over de ss opleiding en keuring.
Ook in Trouw zonder Eer, de schrijver heb ik even niet paraat.
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: SS opleiding

Bericht door Nick U »

okey thanks, ik zal eens vragen aan een vriend van mij of hij het boek toevallig op zijn computer heeft staan.

helaas moet ik kiezen tussen verzamelen of boeken over verzamelen, dan kies ik liever verzamelen....maar ik denk wel dat ik aan het boek kan komen.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: SS opleiding

Bericht door michiel01 »

Boeken zijn gewoon historische boeken, geen boeken over verzamelen, enkel kale tekst met wat foto's/kaartjes.

Eerste boek van Kistemaker is een (semi) autobiografie, het tweede boek is een onderzoek naar een ss officier en de situatie/tijdsgeest van Duitsland op dat moement daaromheen verwoord.

edit: Met alleen geld besteden aan een verzameling kom je er niet, ik besteed maandelijks ongeveer net zoveel aan boeken als aan militaria zelf, je kan er nooit genoeg over weten. (dit dan even los van de overige boeken die ik aanschaf want dan zou de verhouding 75% boeken, 25% militaria zijn)
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: SS opleiding

Bericht door Nick U »

Ik weet het, maarja ik verdien niet zoveel, ik hoorde dat jij officier was.. dan verdien je iets meer als fastfoodassistent :P maarja ik zit nog op school.

Ik wil bij de EOD na mijn havo opleiding, eerst wilde ik altijd bij de infanterie, pantsergrenadiers ofzo, zoiets, maar ik ben me de laatste tijd een beetje aan het orienteren en sinds ik er nog wel eens opuit ga met de detector heeft de Eod me ook wel getrokken, al is dit niet alleen wo2 natuurlijk maargoed.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: SS opleiding

Bericht door michiel01 »

Nick U schreef:Ik weet het, maarja ik verdien niet zoveel, ik hoorde dat jij officier was.. dan verdien je iets meer als fastfoodassistent :P maarja ik zit nog op school.

Ik wil bij de EOD na mijn havo opleiding, eerst wilde ik altijd bij de infanterie, pantsergrenadiers ofzo, zoiets, maar ik ben me de laatste tijd een beetje aan het orienteren en sinds ik er nog wel eens opuit ga met de detector heeft de Eod me ook wel getrokken, al is dit niet alleen wo2 natuurlijk maargoed.
ok, nooit geweten dat ik zo bekend was op dit forum.... maar panzergrenadiers hebben we in het Nederlandse leger niet echt, dan zul je toch echt naar de gewone pantserinfanterie moeten.
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: SS opleiding

Bericht door Nick U »

Haha tsja je hoort nog wel eens wat... kom jij toevallig naar dordt open stad? daar ben ik zondag ook te vinden , misschien kunnen we een praatje maken... en weet jij toevallig, en ja het zou puur toeval zijn, maar weet jij waar ik aan info over de explosieve opruimingsdienst kan komen? ik kan niks vinden op http://www.werkenbijdelandmacht.nl

misschien als beroeps weet jij het?
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: SS opleiding

Bericht door Westwall »

In het begin van de oorlog werd je bij de SS angenomen als je van Germaanse afkomst was (ariër, blauwe ogen, blond haar etc.) Je moest ook erg sportief zijn en willen sterven voor de Führer en je vaderland.
Maar op het einde van de oorlog waren ze een stuk minder kieskeurig en werd nagenoeg iedereen aangenomen. De opleiding van de waffen SS was erg hard en werden écht opgeleid als elite-troepen van het Duitse rijk. Verder zijn er vele boeken over de waffen SS waar het allemaal gedetailleerder in staat.
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: SS opleiding

Bericht door Nick U »

Bedankt Jan, waar ik naartoe wil is een beetje het feit of micheall wittmann nou een fele nazi en antisemiet is geweest... en of je dat nou ook moest zijn voor lidmaatschap van de waffen ss, hij ging in 1937 bij de waffen ss dus dit zou misschien nog iets kunnen zeggen over zijn politieke richting.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: SS opleiding

Bericht door Westwall »

Nick U schreef:Bedankt Jan, waar ik naartoe wil is een beetje het feit of micheall wittmann nou een fele nazi en antisemiet is geweest... en of je dat nou ook moest zijn voor lidmaatschap van de waffen ss, hij ging in 1937 bij de waffen ss dus dit zou misschien nog iets kunnen zeggen over zijn politieke richting.
Over Michael Wittmann word altijd gezegd dat hij geen felle SS'er was. Hij was altijd rustig en verlegen en heeft ook nog nooit oorlogsmisdaden gepleegd. Maar of hij anti-semiet was kan ik niet zeggen.
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: SS opleiding

Bericht door Nick U »

okey, ja ik kan het me zo slecht voorstellen dat hij een antisemiet was... als je al die beschrijvingen leest in dat boek, de russen had hij ook niet echt problemen mee als mens geloof ik.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: SS opleiding

Bericht door michiel01 »

Nick U schreef:Haha tsja je hoort nog wel eens wat... kom jij toevallig naar dordt open stad? daar ben ik zondag ook te vinden , misschien kunnen we een praatje maken... en weet jij toevallig, en ja het zou puur toeval zijn, maar weet jij waar ik aan info over de explosieve opruimingsdienst kan komen? ik kan niks vinden op http://www.werkenbijdelandmacht.nl

misschien als beroeps weet jij het?
Daarvoor kun je het beste eens binnenlopen bij een banenwinkel voor een afspraak, daar kunnen ze je gerichter helpen dan dat ik dat kan.
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: SS opleiding

Bericht door Nick U »

zal ik eens doen, thanks ;)
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: SS opleiding

Bericht door Moengoman »

Nick U schreef:Wat waren nou eigenlijk de gronden waarop je aangenomen werd voor de Waffen ss, moest je nou echt een nazi zijn ( ik heb wel eens gelezen dat je niet lid van de partij hoefde te zijn) of was de waffen ss nou gewoon bedoeld als elite eenheid?

Wie kan wat meer vertellen over de opleiding en dergelijke?

bedankt.
http://www.go2war2.nl/artikel/1166/Waffen-SS.htm

alsjeblieft.
Gast

Re: SS opleiding

Bericht door Gast »

Nick U schreef:okey, ja ik kan het me zo slecht voorstellen dat hij een antisemiet was... als je al die beschrijvingen leest in dat boek, de russen had hij ook niet echt problemen mee als mens geloof ik.
Goh, gek zeg. De auteur is Patrick Agte, een neonazi met een politieke agenda: hij verkondigt de mantra's van de HIAG, probeert de SS goed te praten en schildert de SS'ers af als elite soldaten die zonder politieke bedoelingen vochten. NATUURLIJK lees je in zijn boeken niets negatiefs over Wittmann. Het zijn leuke fotoboeken maar de tekst is een politiek pamflet.
Plaats reactie