Foto's die indruk maken (3)

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door Nick U »

LEO schreef:Het is een driedelig graf. Indien deze jongens samen gesneuveld zijn is het normaal dat het een band schept bij de nabestaanden, er staan meerdere bloemen rond het graf.

Trouwens het woord "aanbidders" roept bij mij vraagtekens op. Ook al vochten en stierven ze voor "de verkeerde zijde", een dode soldaat eer je, je aanbid hem niet.

Mijn vader ligt begraven op het dorpskerkhof hier in de gemeente. Twaalf zerken op een rij. Verschillende malen merkte ik bloemen op de 12 zerken, zomaar, zonder bepaalde datum. Bij navraag aan de gemeentearbeiders kwam ik erachter dat enkele oude vrouwtjes de bloemen plaatsen en ze na enkele weken ook opruimden. Zoiets noem ik "respect tonen". De laatste drie jaren gebeurt het niet meer, vermoedelijk liggen ze niet veel verder. En ik weet niet wie ze zijn.
Deze soldaten zijn inderdaad samen gesneuveld. Ik weet alleen niet waar de overige 2 van de bemanning liggen.
De engelsen hebben de zwaarverbrande lichamen in een put gegooid en dichtgegooid. in de jaren 70 dacht ik kwamen deze 3 lichamen en vele zwartgeblakerde medailles naarboven bij de aanleg van een weg... dit heb ik op een of ander forum gelezen.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door Westwall »

Nick U schreef:
LEO schreef:Het is een driedelig graf. Indien deze jongens samen gesneuveld zijn is het normaal dat het een band schept bij de nabestaanden, er staan meerdere bloemen rond het graf.

Trouwens het woord "aanbidders" roept bij mij vraagtekens op. Ook al vochten en stierven ze voor "de verkeerde zijde", een dode soldaat eer je, je aanbid hem niet.

Mijn vader ligt begraven op het dorpskerkhof hier in de gemeente. Twaalf zerken op een rij. Verschillende malen merkte ik bloemen op de 12 zerken, zomaar, zonder bepaalde datum. Bij navraag aan de gemeentearbeiders kwam ik erachter dat enkele oude vrouwtjes de bloemen plaatsen en ze na enkele weken ook opruimden. Zoiets noem ik "respect tonen". De laatste drie jaren gebeurt het niet meer, vermoedelijk liggen ze niet veel verder. En ik weet niet wie ze zijn.
Deze soldaten zijn inderdaad samen gesneuveld. Ik weet alleen niet waar de overige 2 van de bemanning liggen.
De engelsen hebben de zwaarverbrande lichamen in een put gegooid en dichtgegooid. in de jaren 70 dacht ik kwamen deze 3 lichamen en vele zwartgeblakerde medailles naarboven bij de aanleg van een weg... dit heb ik op een of ander forum gelezen.
Ja want ik zie de mede beruchte tankbemanningslid Bobby Woll er niet bij. Hij zal dan wel een van de 3 leden zijn die gedumpt werden.
Frontovik
Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 21 dec 2008, 12:31

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door Frontovik »

http://en.wikipedia.org/wiki/Balthasar_Woll

Ik neem aan dat je deze bedoeld? Hier staat dat hij de oorlog overleefd heeft :P .
When Wittmann was killed in Normandy in 1944, Woll was in command of his own tank and severely wounded, but survived the war.
Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door Westwall »

Frontovik schreef:http://en.wikipedia.org/wiki/Balthasar_Woll

Ik neem aan dat je deze bedoeld? Hier staat dat hij de oorlog overleefd heeft :P .
When Wittmann was killed in Normandy in 1944, Woll was in command of his own tank and severely wounded, but survived the war.
:o Dat wist ik niet. Ik heb zelf een 1/6 figuur van Balthasar Woll :) Bedankt voor de info!
Frontovik
Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 21 dec 2008, 12:31

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door Frontovik »

Tssssk, voortaan opletten met wat je in huis haalt :lol: .
Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door Westwall »

Frontovik schreef:Tssssk, voortaan opletten met wat je in huis haalt :lol: .
Waarom dat :?: Het is een een mooi figuur :D
Frontovik
Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 21 dec 2008, 12:31

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door Frontovik »

Je moet wel weten wie het was, voordat je het koopt :P
Uiteraard legt ie het af tegen mijn Patton en Vadim Antonovich Popov poppen. :+
Maar laten we on-topic gaan, voordat ik boze admins op mijn dak krijg :P
Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door Nick U »

Westwall schreef:
Frontovik schreef:http://en.wikipedia.org/wiki/Balthasar_Woll

Ik neem aan dat je deze bedoeld? Hier staat dat hij de oorlog overleefd heeft :P .
When Wittmann was killed in Normandy in 1944, Woll was in command of his own tank and severely wounded, but survived the war.
:o Dat wist ik niet. Ik heb zelf een 1/6 figuur van Balthasar Woll :) Bedankt voor de info!
als je panzercommandanten leuk vind moet je maar eens info opzoeken over mijn avatar ;)
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door Westwall »

Frontovik schreef:Je moet wel weten wie het was, voordat je het koopt :P
Uiteraard legt ie het af tegen mijn Patton en Vadim Antonovich Popov poppen. :+
Maar laten we on-topic gaan, voordat ik boze admins op mijn dak krijg :P
Alleen omdat ik dacht dat hij in de 2de wereldoorlog gestorven was, weet ik niet wie hij is/was :?
Maarja, laten we dan maar weer on-topic gaan.
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door merkloos »

Ik weet dat het geen wo2 is maar deze foto heeft zeer veel indruk op me gemaakt.

School gijzeling beslan. Vermoedenlijk heeft dat kind ook familie verloren.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door Nick U »

Afbeelding

Volgens het bijschrift zou het hier om een foto gaan van duitsers die een kameraad begraven.
Maar volgens mij is het een Fransman.

en deze wilde ik ook even delen met jullie:

Afbeelding
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door Nick U »

johan willaert schreef:Idd, als op La Cambe binnen wandelt hoef je zelfs niet te zoeken waar Wittmann begraven ligt.... Je kijkt gewoon waar de hoop bloemen ligt......
Jij bent er wel eens geweest?

Tevens liggen er 5 man begraven zie ik net... er staan op de onderste stenen elk 2 namen ,
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
paling
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 jun 2007, 19:32
Contacteer:

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door paling »

Nick U schreef:
johan willaert schreef:Idd, als op La Cambe binnen wandelt hoef je zelfs niet te zoeken waar Wittmann begraven ligt.... Je kijkt gewoon waar de hoop bloemen ligt......
Jij bent er wel eens geweest?

Tevens liggen er 5 man begraven zie ik net... er staan op de onderste stenen elk 2 namen ,
Ik ben er ook geweest, en staan wel meer bloemen op de begraafplaats. Als je de begraafplaats oploopt is het direct helemaal aan de rechterkant 'ongeveer' vooraan.

Om nog even door te gaan of een graf wel of geen indruk moet maken, deze is denk ik wat minder bekent maar ook van La Cambe afkomstig. Zelfgemaakte foto, twee jonge 'mannen' waarvan de ene zijn 18e verjaardag niet eens gehaald heeft. De ander misschien ook niet, maar vast staat dat hij op de dag van zijn verjaardag is omgekomen, geen fijn cadeau...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door Nick U »

Zeker een intressante foto.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Foto's die indruk maken (3)

Bericht door Nick U »

Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Plaats reactie