veldfles

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Plaats reactie
Gebruikersavatar
toonen
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 mei 2009, 18:31

veldfles

Bericht door toonen »

Afbeelding

Wie kan mij iets meer vertellen over bovenstaande veldfles. Ik vermoed dat het Canadees is, vraag me ook af waar het groene stoffen omhulsel voor dient..?

Alvaste bedankt..
"Qua patet orbis"
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: veldfles

Bericht door iknowdintoo »

Afbeelding werkt (bij mij althans) niet.
Gebruikersavatar
nivek
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 mei 2008, 15:24
Locatie: Werkendam

Re: veldfles

Bericht door nivek »

Bij mij ook al niet.
Gebruikersavatar
toonen
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 mei 2009, 18:31

Re: veldfles

Bericht door toonen »

Daar was ik al bang voor, weet verder niet hoe ik een afbeelding moet plaatsen. Het betreft een redelijk platte veldfles met een kurk aan een touwtje, De hals van de fles is zichtbaar en legergroen, de rest van de fles zit in een stoffen(legergroen) omhulsel met bovenaan beige draad dichtgestikt.......Misschien dat dit iemand iets zegt..

Alvast bedankt
"Qua patet orbis"
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: veldfles

Bericht door iknowdintoo »

Uploaden op onderstaande link, en dan de link kopiëren (de gewone link, geen korte link ofzo), en dan [img]-link-[/img] (de Img tab staat naast URL als je een post maakt) en dan je link ertussen zetten.
http://www.imageshack.us/
Laatst gewijzigd door iknowdintoo op 09 mei 2009, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: veldfles

Bericht door johan willaert »

Zoiets????

Afbeelding
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
toonen
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 mei 2009, 18:31

Re: veldfles

Bericht door toonen »

Afbeelding


Hoop dat t nu wel gelukt is.
"Qua patet orbis"
Gebruikersavatar
toonen
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 mei 2009, 18:31

Re: veldfles

Bericht door toonen »

Oeps, Formaat is iets te groot, maar wel gelukt dus. bedankt voor de tip.
"Qua patet orbis"
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: veldfles

Bericht door johan willaert »

Lijkt Brits WO2, mist de webbing houder zoals op de foto die ik postte
Onderdeel van de Pattern 1937 Webbing Equipment en standaard uitrusting van de Commonwealth eenheden uit WO2
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
toonen
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 mei 2009, 18:31

Re: veldfles

Bericht door toonen »

de houder zat er niet bij. Het lijkt dezelfde als die op jouw foto. Weet jij waar het stoffen omhulsel voor dient..? isolatiemateriaal..? Bedankt voor de info, Brits dus....weet jij toevallig ook waar desbetreffend regiment ingezet is..? en bedoel je met Commonwealth dat het een regiment kan zijn uit bijv australie..? of een ander land wat toen nog onder de britse vlag vocht..?
"Qua patet orbis"
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Veldfles Commonwealth

Bericht door asjemenou »

Zoals Johan al vermeld gaat het hier om een standaard veldfles zoals deze gebruikt werd door de strijdmachten van de WOII gemenebestlanden (Commonwealth). De gemenebestlanden waren dus Groot Brittannië, Canada, Australië, Zuid-Afrika, Nieuw Zeeland enz. De veldfles werd door alle legeronderdelen gebruikt dus het is moeilijk te zeggen door welk land en onderdeel deze veldfles is gebruikt. Tenzij er stempels op de veldfles staan. De vilten bekleding dient ter bescherming van de geëmailleerde veldfles. Om de veldfles behoort nog een bandenstel (zie foto Johan) zodat de veldfles aan de uitrusting kon worden gedragen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Veldfles Commonwealth

Bericht door ammo »

asjemenou schreef:Zoals Johan al vermeld gaat het hier om een standaard veldfles zoals deze gebruikt werd door de strijdmachten van de WOII gemenebestlanden (Commonwealth). De gemenebestlanden waren dus Groot Brittannië, Canada, Australië, Zuid-Afrika, Nieuw Zeeland enz. De veldfles werd door alle legeronderdelen gebruikt dus het is moeilijk te zeggen door welk land en onderdeel deze veldfles is gebruikt. Tenzij er stempels op de veldfles staan. De vilten bekleding dient ter bescherming van de geëmailleerde veldfles. Om de veldfles behoort nog een bandenstel (zie foto Johan) zodat de veldfles aan de uitrusting kon worden gedragen.
De canadezen gebruikten meestal hun eigen veldflessen,te zien aan het blauwe emaille.Maar dat wil niet zeggen dat men deze niet droegen.
Ik denk dat dit een britse veldfles is .
En dit soort veldflessen werd niet alleen met een banden stelsel gedragen, maar kwamen ook voor met een webbing hoes,
dit ter aanvulling.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Aanvulling veldfles

Bericht door asjemenou »

Goeie aanvulling Ammo. Het 2e model veldfles met de webbing hoes was ik even vergeten te noemen.

Afbeelding
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
toonen
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 mei 2009, 18:31

Re: veldfles

Bericht door toonen »

Bedankt voor de info! ff een andere vraag, kan iemand mij iets meer vertelen of deze buckle. Ik heb sumier wat info en vraag me af of iemand me iets meer kan certellen.
Afbeelding
"Qua patet orbis"
Plaats reactie