Jurgens verzameling pag.8 volledige collectie

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Jurgens verzameling

Bericht door jurgen »

viny schreef:Ik bedoel koppelslot! een Heer slot op een Luftwaffe jas kan niet. :)
Inderdaad, dat kan niet, maar omdat het hier wel degelijk om een grijze Heer-mantel gaat zie ik geen enkel probleem.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Jurgens verzameling

Bericht door michiel01 »

Jurgen, er is inderdaad niets mis met deze combinatie.
Mooie Heer mantel met een Heer koppel en de zwarte K98 tasjes, prima zo!

ps. de definitie van leger zoals gegeven is niet geheel juis, een Leger is ook een eenheidsgrote binnen een krijgsmacht. Het leger of het 4e leger zijn twee verschillende zaken. Een leger als in eenheidsgrote bevat namelijk niet per definitie een land- lucht- en zeemacht. Kijk naar NL en België waar deze krijgsmachtdelen juist gescheiden zijn en kijk naar de VS waarbij luchteenheden, aircav, geintegreerd zijn binnen landmachteenheden.
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: Jurgens verzameling

Bericht door viny »

Westwall schreef:
viny schreef:Ik bedoel koppelslot! een Heer slot op een Luftwaffe jas kan niet. :)
Dit is geen luftwaffe jas. Het is gewoon een normale wehrmacht gevechtsjas, gedragen door Luftwaffe én Wehrmacht.
En áls het nu een luftwaffe jas was dan moesten ook de patronentasjes anders zijn (bruin), dus...
Sorry, te snel gekeken!

Mooie jas.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Jurgens verzameling

Bericht door SiNiStEr »

coco schreef:
Westwall schreef:
coco schreef:Nee hoor luftwaffe droeg ook gewoon zwarte tasjes.

mvg,

(ps: Wehrmacht = Heer)

Oh dat kan, maar waarom hadden ze dan speciale bruine tasjes??
Om zich voor-oorlogs te kunnen onderscheiden denk ik, maar weet niet zeker.

mvg,

ps: uitleg ivm Wehrmacht:
Wehrmacht: Heer - Luftwaffe - Kriegsmarine.
Leger: Landmacht - Luchtmacht - Marine.
Luftwaffe droeg inderdaad ook gewoon zwarte tasjes maar droeg ook inderdaad opvallend vaak licht-bruine tasjes. De bruine tasjes zijn over het algemeen inderdaad vooroorlogs toen de tasjes nog niet zwart uit de fabriek kwamen maar bruin en enkel langszaam donkerder kleurden door het invetten en het gebruik of doordat ze zwart werden geschilderd. Vaak zie je ook tasjes die van achteren nog bruin zijn maar van voren zwart.

Het feit dat de luftwaffe vaak lichtbruine tasjes droeg had er waarschijnlijk mee te maken dat de Luftwaffe tot 1942 nog grotendeels door de LBA (Luftwaffe Bekleidungs Ambt) werd uitgerust en dus eigen kleermakers, depots en winkels had. Als officier moest je daar zelf je kleding kopen of laten maken en als soldaat werd je voorzien.
Deze bepaalden dus blijkbaar ook lange tijd dat deze tasjes lichtbruin van kleur dienden te zijn. Vandaar dat je bij de Luftwaffe dus zoveel lichtbruine tasjes ziet.

In ieder geval ziet jou combinatie er prima en volledig acceptabel uit Jurgen, keep up the good work! :D
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
joost-ww2
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 30 apr 2009, 11:32
Locatie: zeeland

Re: Jurgens verzameling

Bericht door joost-ww2 »

echt hele leuke verzameling ik verzamel ook maar heb niet van die dure dingen :frownno:

maar die komen vast nog wel want ik ben nog maar 12 :lol: :lol: :lol:
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Jurgens verzameling

Bericht door jurgen »

Ik heb hier verschillende maanden niet gepost maar ik zal is een update geven, dit zijn aanwinsten van februari-maart-april.
Spullen zoals bidprentjes, postzegels en arbeitsbuch en VWA zitten er niet bij, daar staan al foto's van bij displays.

Voor mijn doughboy heb ik een tijd geleden een US m1917 helm gekocht.
Morgen maak ik foto's bij daglicht en update ik deze post maar voorlopig deze foto's.
Het binnenwerk is gestempeld 1917 wat op zich al een redelijk zeldzaamheid is, het leder is nog erg soepel, de kinriem is nog aanwezig, het etiket is ook nog goed zichtbaar wat bewijst dat het binnenwerk er nooit is uitgehaald. De zandstructuur en verf zijn ook nog voor 90% aanwezig.

Afbeelding

Afbeelding
Hier zie je duidelijk de zandstructuur op de helm.

Afbeelding

Duitse 10,5cm obus uit WO1.
Afbeelding

Een aanwinst van enkele maandjes terug al, moest iemand nog detailfoto's willen dan hoef je er maar om te vragen.

Afbeelding

gemaakt in 1944 door Maget (Berlijn)

Afbeelding
Ook de draagriem is uiteraard gestempeld.
Laatst gewijzigd door jurgen op 08 nov 2009, 00:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Jurgens verzameling

Bericht door S1991 »

Zeer nette MG-42 !
Toch vreemd dat onze zuider-buren wel een MG-42 zowat als 'vrij' mogen hebben. In ieder geval nette aanwinsten !
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Jurgens verzameling

Bericht door Westwall »

Ziet er werkelijk prachtig uit. Vooral de MG42. Trouwens is hij volledig nummergelijk en zonder na-oorlogs MG stukken?
In ieder geval erg mooi.

mvg,
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Jurgens verzameling

Bericht door coco »

omgitsme schreef:Zeer nette MG-42 !
Toch vreemd dat onze zuider-buren wel een MG-42 zowat als 'vrij' mogen hebben. In ieder geval nette aanwinsten !
Niets vreemds aan aangezien hun een andere wetgeving hebben..?

Zeer nette collectie!
Je bent echt al super goed onderweg :)
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: Jurgens verzameling

Bericht door jeroen wo2 »

Ohne MG kein Deutsche Armee! Nice!
Never Back Down
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Jurgens verzameling

Bericht door S1991 »

coco schreef:
omgitsme schreef:Zeer nette MG-42 !
Toch vreemd dat onze zuider-buren wel een MG-42 zowat als 'vrij' mogen hebben. In ieder geval nette aanwinsten !
Niets vreemds aan aangezien hun een andere wetgeving hebben..?

Zeer nette collectie!
Je bent echt al super goed onderweg :)
Nee dat vind ik wel vreemd. Wat volgens mij zijn de wetten daar op drugsgebied en prostitutie toch zwaarder of niet Jurgen?
Zo mogen wij zulke wapens nauwelijks hebben.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Jurgens verzameling

Bericht door jurgen »

Van drugs en prostitutie weet ik niet zo veel, daar hou ik me niet echt mee bezig. Feit is wel dat de wapenwet hier soepeler is dan in Nederland natuurlijk.

Deze MG42 is volledig oorlogs, enkel over de loop die erin zit ben ik niet 100% zeker, maar ik weet niet of deze altijd waA gestempeld werden.
rugby
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 30 okt 2005, 19:55
Ontvangen: 1 keer

Re: Jurgens verzameling

Bericht door rugby »

Mooie collectie en een zeer schone MG!! Waren ze hier ook maar zo soepel...
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Jurgens verzameling

Bericht door coco »

omgitsme schreef:
coco schreef:
omgitsme schreef:Zeer nette MG-42 !
Toch vreemd dat onze zuider-buren wel een MG-42 zowat als 'vrij' mogen hebben. In ieder geval nette aanwinsten !
Niets vreemds aan aangezien hun een andere wetgeving hebben..?

Zeer nette collectie!
Je bent echt al super goed onderweg :)
Nee dat vind ik wel vreemd. Wat volgens mij zijn de wetten daar op drugsgebied en prostitutie toch zwaarder of niet Jurgen?
Zo mogen wij zulke wapens nauwelijks hebben.
Wat is er zo vreemd aan?
Het is toch gewoon een ander land met andere regels, in Tsjechie mag je ook pas licht achohlische dranken vanaf je 18e en in Nederland vanaf je 16e, en zo mag je in België wel wapens (werkend/deels onklaar) en in Nederland niet, ik vind er echt niets raars aan kijk als het nu een land zou zijn, dan zou het gek zijn...
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Jurgens verzameling

Bericht door michiel01 »

Jurgen, klasse collectie !! In plaats van dat slappe geouwehoer over wetten en regels kunnen die lui beter een voorbeeld aan je nemen. Ik ken maar weinig jonge verzamelaars die op een dusdanig serieuze wijze bezig zijn met hun hobby zoals jij dat doet. In plaats van dat gepijpzeik kunnen ze beter van je leren :wink:

Keep it up kerel!
Plaats reactie