Onbekend (patroon)tasje

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Onbekend (patroon)tasje

Bericht door JimK »

Ik ben vandaag in een vragerige bui. Hier heb ik weer iets wat voor mij nog een raadsel is.
Bij een partij spullen had ik dit tasje zitten. Het lijkt een patroontasje, of iets anders klein.

Gemaakt van een soort ersatz geperst karton/papier met leren riempjes. De klinknageltjes en makelij lijken wel wat Duits.
Ik heb van alles op internet al opgezocht. Een ander forumlid heeft ook al lopen zoeken. Maar dit kunnen we nog niet vinden.
Dus misschien iemand anders hier??????????????

Fins, Oostenrijk-Hongarije, etc... ik zie hem er nog niet tussen zitten.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Onbekend (patroon)tasje

Bericht door JimK »

Niemand? :cry:
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: Onbekend (patroon)tasje

Bericht door viny »

Ik denk dat t K98 is, of zit ik fout omgitsme?!
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
ijstheepak
Lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 mei 2009, 14:46
Locatie: hoogeveen

Re: Onbekend (patroon)tasje

Bericht door ijstheepak »

Ja dat denk ik ook.
Maar kijk hier eens er zijn een paar die er op lijken: http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26um%3D1

Mgv jordi.
manen blijven altijd kinderen alleen de speeltjes worden wat duurder!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Onbekend (patroon)tasje

Bericht door michiel01 »

ijstheepak schreef:Ja dat denk ik ook.
Maar kijk hier eens er zijn een paar die er op lijken: http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26um%3D1

Mgv jordi.
ZUCHT...... als het allemaal zo makkelijk was als dit.....maar helaas koop eens een boek jonge wat dit slaat helemaal nergens op. De enige gelijkenis die je hier ziet is de vorm. Daarmee ben je er nog lang niet, ik heb alle mogelijke foto's op internet met patroontasjes afgezocht naar een zelfde exemplaar. De link die jij laat zien is een doodnormaal K98 tasje, wat dus echt NIET hetzelfde is.
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Onbekend (patroon)tasje

Bericht door Westwall »

michiel01 schreef:
ijstheepak schreef:Ja dat denk ik ook.
Maar kijk hier eens er zijn een paar die er op lijken: http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26um%3D1

Mgv jordi.
ZUCHT...... als het allemaal zo makkelijk was als dit.....maar helaas koop eens een boek jonge wat dit slaat helemaal nergens op. De enige gelijkenis die je hier ziet is de vorm. Daarmee ben je er nog lang niet, ik heb alle mogelijke foto's op internet met patroontasjes afgezocht naar een zelfde exemplaar. De link die jij laat zien is een doodnormaal K98 tasje, wat dus echt NIET hetzelfde is.
Dit vind ik geen attente reactie Michiel. De beste heeft zich moeite gedaan om iets op te zoeken en jij kraakt hem zo af? Misschien heeft hij nog niet erg veel verstand van zaken maar hij doet wel de moeite om Jim te helpen. Op dit forum is hij om te leren en niet om afgekraakt te worden.

mvg,
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Onbekend (patroon)tasje

Bericht door michiel01 »

ten eerste is het Michiel en niet Michel, (dankje voor de edit.)

ten tweede, wat betrokkene hier aangeeft is een duidelijke blijk van onkunde, no offence maar zo is het nu eenmaal. Ik geef hem niet voor niets het advies om referentiemateriaal aan te schaffen of op te zoeken te lezen etc. Sorry maar als je geen verstand van Duits materiaal hebt dan moet je misschien nog niet aan een topic als dit wagen. Ik wil hem er juist voor behoeden om te eindigen zoals andere jOnge verzaMelaars die hier kwamen en keiherd op hun bek GIngen omdaT ze er niet Serieus MEe omgingen. Dus zie het als positieve kritiek. Ik ben namelijk altijd bereid om verzamelaars op weg te helpen en te voorkomen dat ze de fouten maaken die ik ook gemaakt heb. Als ik Jim een beetje ken, dat kan ik wel zeggen denk ik, dan was hij lichtelijk gefrustreerd gezien de effort die al gestoken heeft in het zoeken naar info over deze tasjes, toen hij de reactie zag.

Jordi, vat het niet te persoonlijk op en als je vragen hebt (over het bovenstaande) kun je me gerust een PB sturen :yes:
Gebruikersavatar
ijstheepak
Lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 mei 2009, 14:46
Locatie: hoogeveen

Re: Onbekend (patroon)tasje

Bericht door ijstheepak »

Oke ja ik ben nog maar net begonnen en ik moet nog veel leren.
Dus bedankt en het is goed zo ik stel wel wat meer vragen voordat ik iets neer zet.

mgv jordi bedankt.
manen blijven altijd kinderen alleen de speeltjes worden wat duurder!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Onbekend (patroon)tasje

Bericht door ammo »

Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
ijstheepak
Lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 mei 2009, 14:46
Locatie: hoogeveen

Re: Onbekend (patroon)tasje

Bericht door ijstheepak »

Ja ik denk dat ik ook maar zo'n boek aanschaf.
mgv jordi.
manen blijven altijd kinderen alleen de speeltjes worden wat duurder!
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Onbekend (patroon)tasje

Bericht door S1991 »

Bedankt Michiel, ik voel me bijna vereerd dat je mijn naam verwerkt hebt in je post. :mrgreen:
En nee Viny het is geen K98 tasje, dat kan ik je al zo vertellen. Waarom? Omdat een K98 tasje uit 3-delen bestaat en niet uit 1.

Jim, ik denk zelf dat het deze ammo-pouch is. Hij lijkt er namelijk heel erg veel op, alleen lichter van kleur en de nagels zitten ook ongeveer op de zelfde plaats.
Afbeelding
in verband met de tas voor kraftfahrer: deze tas van ik denk te zien op de foto van geperst karton en ijzeren rivetten werd gebruikt om een bril in te passen. Ik heb er zo verschillende met bril in de tentoonstelling Gas in de ijzertoren. Ter verduidelijking "met bril". Ze werden gebruikt voornamelijk met de diverse gasbeschermingstoestellen zoals "lebensretter" en de andere modellen die geen oogbescherming ingebouwd hadden. Het is waar dat deze bril af en toe bij kraftfahrers gezien wordt. Tevens de tas aan de gordel.
waarvan sommige zelfs met bril. Dat het item de vormheeft van een patroontas, wil nog niet zeggen dat het een patroontas is
Bron: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/v ... hp?t=17633
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Onbekend (patroon)tasje

Bericht door JimK »

Dat is hem zeker! Bedankt voor de informatie. Dat de info van een wo1 forum komt betekend ook dat het verhaal over een wo1 kraftfahrer gaat????

En over de K98 patroontas, die is NIET altijd driedelig. Ik heb hem ook twee delig en enkelen zijn er ook. Vaak voor wacht-soldaten.

Gr. Jim
Tinus
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jul 2006, 22:20

Re: Onbekend (patroon)tasje

Bericht door Tinus »

Mooie zeldzaam tasje Jim! Collectors item :wink:

Check deze even!
http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=25&t=22654

gruss die ene kerel van wageningen!
.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Onbekend (patroon)tasje

Bericht door JimK »

Hey Tinus,

Bedankt voor je reactie!
Nu ik weet wie je hier bent heb ik gelijk je helm even opgezocht in je posts.
Echt een topper! complimenten, en geen problemen mee.

Ik ben blij dat hij zijn herkomst in het Westen heeft liggen en niet in de plaats waar je hem gekocht hebt, zo dicht bij mij...... :lol:
Echt een Topper!

Gr. Jim
Plaats reactie