Nieuwe aanwinst, K98

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Nieuwe aanwinst, K98

Bericht door Nick U »

Dit is misschien een domme vraag, maar waarom waren die stempels nou zo belangrijk en de nummers?Die Duitsers waren er niet zuinig mee :)
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Nieuwe aanwinst, K98

Bericht door racefiets »

iknowdintoo schreef: en ik vind het juist leuker als ze gebruikt (en dus niet helemaal nummergelijk) zijn!
Als er in de oorlog onderdelen kapot gingen dan werden deze door een ongenummerd exemplaar vervangen en door de wapenmaker voorzien van een nieuw stempel. Een K98 die in de oorlog dus nieuwe onderdelen heeft gekregen is als het goed is nog steeds nummergelijk!
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: Nieuwe aanwinst, K98

Bericht door seeadler »

Hallo,

Een vuurwapen is gegoten in een mal samen met diverse onderdelen, daarom worden ze van nummers voorzien omdat ze van dezelfde gietsel zijn.
Diverse onderdelen op een vuurwapen kan je vervangen, maar niet de onderdelen die de kogel vergrendelen
Een grendel voorzien van ander nummer, geplaatst in een dergelijk karabijn, is nooit raadzaam, immers als er 0.3mm ruimte ontstaat in de afgesloten kamer, kan de ontstane gasdruk hieruit en ontploft je karabijn.
Zo'n karabijn wordt ingenomen en afgekeurd en omgesmolten, de militair krijgt een ander persoonlijk wapen.
Een karabijn die een dergelijke inspectie of vervanging van onderdelen heeft gehad krijgt altijd een keurings-stempel.

Mvg, Mark.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinst, K98

Bericht door JimK »

Alleen de grendel is niet nummergelijk aan mijn K98. Verder zijn alle onderdelen nummergelijk, ook alle bouten zijn genummerd en nummergelijk, er is verder dus niets weg of weggeweest.

Hallo Mark,

Ik ben het niet met je eens. Tegen het einde van de oorlog werden wapens echt niet meer omgesmolten, men was blij dat er nog wapens waren (vaak al moeilijk genoeg). Deze grendel is ook een heel laat oorlogse wat betekend dat die er ook laat ingekomen is.
Ik heb in een loopgraaf bij Haminkeln 5 soorten munitie gevonden: Duitse 98K/MG munitie, Nederlandse Hembrug munitie, Franse munitie (MAS 36), Poolse munitie en Russische Mosin Nagant patronen. Allemaal in één Loopgraaf gedeelte van een paar meter. Dat is precies het voorbeeld hoe het Duitse leger er tegen het einde van de oorlog voor stond. Als een K98 nog helemaal perfect was ging deze echt niet meer naar het schroot.
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: Nieuwe aanwinst, K98

Bericht door seeadler »

Hallo nogmaals,

Natuurlijk kan je verschillende onderdelen verwisselen maar is nooit raadzaam, gezien dat de onderdelen wellicht niet 100% passen en de gevolgen rampzalig kunnen zijn.

Ik ben wel met je van mening dat in oorlogstijd deze handelingen niet telden en alle vuurwapens die reparatie nodig hadden, opnieuw hersteld werden als mogelijk was.
Alleen in de grote herstel plaatsen werden de inspectie-stempels ingeslagen.

Mvg, Mark.
pistole38
Lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 19 jan 2009, 22:35
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinst, K98

Bericht door pistole38 »

De onderdelen voor de duitse wapens waren allemaal uitwisselbaar. Daarvoor hadden ze het WaA stempel om aan te geven dat het onderdeel binnen de specificaties viel. Er zijn maar een kleine hoeveelheid onderdelen die niet uitwisselbaar zijn. Een voorbeeld van een niet uitwisselbaar onderdeel is het valblok van de P.38 (meestal is deze alsnog wel uitwisselbaar). Het valblok is het enige onderdeel dat voor een specifiek P.38 passend gemaakt werd. De rest was gewoon standaard productie.

2 stempels op een onderdeel duidt erop dat een eerste fabriek een halffabriek afgeleverd heeft die vervolgens door een tweede fabriek verder afgemaakt werd.
http://www.pistole38.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
ZF41
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 okt 2008, 15:39

Re: Nieuwe aanwinst, K98

Bericht door ZF41 »

beste seeadler. wapen onderdelen werden door de duitsers niet gegoten. wapen productie in duitsland was, zeker voor de oorlog maar ook nog in 1940/41. erg duur omdat alle onderdelen uit massief staal werden gedraaid of gefreesd. als onderdelen al werden gegoten zouden ze daarna alsnog bewerkt moeten worden en zouden de nummers verdwijnen.

verder is een speling van 0,3mm (3/10) niet echt een reden om een wapen af te keuren. op een van de foto`s staat een caliber aanduiding van 7,91mm met de toevoeging 0,2. dit betekend dat het caliber maximaal 7,93mm was bij het verlaten van de fabriek. als er te veel speling/slijtage aan een wapen werd geconstateerd werden de versleten onderdelen simpelweg vervangen (zelfs de loop).

mvgr. zf41.
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: Nieuwe aanwinst, K98

Bericht door seeadler »

Hallo,

Het klopt wel in deze wat u allen zegt, ik had mij niet verdiept in deze karabijn type. Dan werden de onderdelen gehard.

Echter wist ik wel van dergelijke militaire protocolen hoe een wapen hersteld of afgekeurd dient te worden.
Ik ben vroeger, vier jaar lang, klein kaliber wapenhersteller bij de Koninklijke Landmacht geweest, en runde een wapenkamer bij een tank-eskadron. Bij opleiding werd ingegeven dat dergelijke activiteiten zoals ter velde onderdelen verwisselen van vuurwapens nooit toegestaan is. Als er maar een fractie van een opening is na vergrendeling, dus de kamer sluit niet goed af, vuurt, ontploft je vuurwapen! Dit heeft niets met kaliber te maken!

Ik raad je aan dit niet te testen!

Mvg, Mark.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Nieuwe aanwinst, K98

Bericht door racefiets »

seeadler schreef:Hallo,
. Als er maar een fractie van een opening is na vergrendeling, dus de kamer sluit niet goed af, vuurt, ontploft je vuurwapen! Dit heeft niets met kaliber te maken!

Ik raad je aan dit niet te testen!

Mvg, Mark.
Je hebt het hier over headspace en dat kan inderdaad gevaarlijk zijn als je het over semi of automatische wapens hebt. Een grendelgeweer is veel vergevingsgezinder in dit geval. Daar is de grendel altijd gesloten tijdens het schot. Bij de duitse K98 kan je een grendel zonder meer uit wisselen zonder dat dit een gevaarlijke situatie op leverd. Het kan trouwens nooit kwaad om met een go en no-go patroon te testen of de headspace klopt.
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: Nieuwe aanwinst, K98

Bericht door viny »

seeadler schreef:Hallo,

Het klopt wel in deze wat u allen zegt, ik had mij niet verdiept in deze karabijn type. Dan werden de onderdelen gehard.

Echter wist ik wel van dergelijke militaire protocolen hoe een wapen hersteld of afgekeurd dient te worden.
Ik ben vroeger, vier jaar lang, klein kaliber wapenhersteller bij de Koninklijke Landmacht geweest, en runde een wapenkamer bij een tank-eskadron. Bij opleiding werd ingegeven dat dergelijke activiteiten zoals ter velde onderdelen verwisselen van vuurwapens nooit toegestaan is. Als er maar een fractie van een opening is na vergrendeling, dus de kamer sluit niet goed af, vuurt, ontploft je vuurwapen! Dit heeft niets met kaliber te maken!

Ik raad je aan dit niet te testen!

Mvg, Mark.
Tegenwoordig is dit niet meer zo, als wij met wapen onderhoud bezig zijn komt het geregeld voor dat we de afsluiters door elkaar halen, en dat je hoogst waarschijnlijk een andere afsluiter in je wapen hebt dan de originele. Wat dacht je van de Russian capture's? Die werden ook gedemonteerd en daarna met andere onderdelen gemonteerd. Tuurlijk zullen destijds wel de meest geslijten onderdelen er uit gehaald zijn, maar dat verkracht je verhaal dat je nooit onderdelen met elkaar mag wisselen van wapens.
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: Nieuwe aanwinst, K98

Bericht door seeadler »

Hallo, ben ik weer,

Natuurlijk werd/worden onderdelen verwisseld en golden er andere technische voorwaarden in die tijd, maar puur voor een wapen hersteller is het een ramp, ik heb voorbeelden genoeg, maar okee on topic nu.

Even een vraag over die stempel van de Reichsadler.

Dat deze karabijn aan de Duitse Whermacht toebehoorde is geen twijfel.
Maar is deze karabijn later niet hergebruikt bij het leger van het voormalige West-Duitsland?
Daar doet mij die stempel eigelijk aan denken.

Mvg, Mark
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Nieuwe aanwinst, K98

Bericht door michiel01 »

De stempel met de Reichsadler geeft in dit geval aan dat het juist een vroege aanmaak is. Dit staat niet in verband met het naoorlogse gebruik ervan.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinst, K98

Bericht door JimK »

seeadler schreef: Dat deze karabijn aan de Duitse Whermacht toebehoorde is geen twijfel.
Maar is deze karabijn later niet hergebruikt bij het leger van het voormalige West-Duitsland?
Daar doet mij die stempel eigelijk aan denken.
Nee, daar heeft het niets mee te maken.

Gr. Jim
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Reischsadler

Bericht door asjemenou »

asjemenou schreef:Mooie K98. Zeker een mooie aanwinst. De adelaar op de zijkant van de kamer (bij het rode pijltje) is dat een vooroorlogse stempel?

Afbeelding
Kan iemand mij dat eens uitleggen tot wanneer de Reichsadler (eventueel in combinatie met de WaA adler) er in geslagen werd? Is er een verklaring waarom de WaA adler linkskijkend is en de Reischadler rechtskijkend?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Reischsadler

Bericht door SiNiStEr »

asjemenou schreef:Is er een verklaring waarom de WaA adler linkskijkend is en de Reischadler rechtskijkend?
Ze kijken wel degelijk dezelfde kant uit, is op de foto ook wel te zien.

En het type adelaar dat op het wapen staat gestempeld heeft te maken met de tijd waarin het wapen gemaakt is. De adelaar met swastika is van na 1935 en de reichsadelaar van ervoor.
Bij een combinatie van beide adelaren heb je te maken met een overgangsproductie die dus geproduceerd is in de tijd dat werd overgestapt van de reichsadler naar de adelaar met swastika. Voor de productie van de wapens werd namelijk gebruik gemaakt van verschillende machines welke de verschillende individuele onderdelen van het wapen maakten. In ieder onderdeel werden vervolgens de stempels ingeslagen en pas als deze stempels de geest gaven of zodanig gesleten waren dat ze niet meer bruikbaar waren werden ze vervangen door nieuwe stempels.
Zo kan het dus gebeuren dat verschillende stempels met de reichsadelaar al versleten waren en vervangen waren door de stempels van de adelaar met swastika en andere nog niet waardoor je wapens krijgt die wel degelijk nummergelijk zijn maar waar 2 verschillende adelaars in staan gestampt.

Hoop dat dit verhaal het enigszins verduidelijkt. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie