Vraag binnenwerk luftschutz helm

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Vraag binnenwerk luftschutz helm

Bericht door Jasper J »

Ik heb een vraag over dit binnenwerk van mijn luftschutz helm.
Kan het kloppen dat dit binnenwerk tjeschies is?

Foto.

Afbeelding

mvg
Aude Audenda
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Vraag binnenwerk luftschutz helm

Bericht door jurgen »

Ziet er eerder als een M17 binnenwerk uit.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Vraag binnenwerk luftschutz helm

Bericht door JimK »

Het is geen Tsjechies binnenwerk.
Lijkt me gewoon te kloppen.
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Vraag binnenwerk luftschutz helm

Bericht door Jasper J »

Mijn luftschutzhelm lijkt het goede binnenwerk te hebben,maar ik heb nog een vraag waar om staat er geen decal voorop de helm.
Het lijkt er op dat er nooit een decal op heeft gezeten in de helm staan wel de goede code,s enz.
Mijn vraag is dit een late productie en was er geen tijd meer voor een decal of is hij erges anders voor gebruikt?

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Vraag binnenwerk luftschutz helm

Bericht door SiNiStEr »

is gewoon een correct Duits type binnenwerk voor deze helm. Dat er geen decal voor op de helm staat betekend niks in het bijzonder. Ze werden zowel met als zonder decal geproduceerd en gebruikt.
Wel is het zo dat hoe verder de oorlog vorderde hoe minder Luftschutz helmen er geproduceerd werden met decal erop, dit in de lijn met alle andere uitrusting die geproduceerd werd en te maken kreeg met materiaaltekorten.

Jou helm is het standaard Luftschutz model helm, er zijn echter vele variaties gebruikt. Dit wordt het gladiator model genoemd en in jou geval lijkt het de 2 delige variant te betreffen maar het zou ook de driedelige variant kunnen zijn (daarvoor zou ik een betere foto van de naad aan de zijkant van de helm moeten zien).
Het is echter niet precies bekend welke helm als eerste is geproduceerd de 1delige helm, de 2 of de 3 delige of dat deze zelfs allemaal door mekaar zijn geproduceerd (wat minder waarschijnlijk is). Een datering is in dat opzicht dus niet mogelijk.

De kleur is de originele en correcte Luftschutz zwart-blauwe verf, deze lijkt mij dan ook gewoon door de Luftschutz gebruikt. Leuke helm! :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Vraag binnenwerk luftschutz helm

Bericht door Jasper J »

Hier nog wat foto,s van de helm

Afbeelding



Afbeelding

mvg
Aude Audenda
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Vraag binnenwerk luftschutz helm

Bericht door utmi »

3 delig dus. Ik zou de buitenkant even met wd40 insmeren...
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Vraag binnenwerk luftschutz helm

Bericht door JimK »

Jouw helm lijkt overgeverfd geweest en met verfafbijt behandeld. Met chrystaline wax zou je de kleur nog een beetje kunnen herstellen.

Gr. Jim
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Vraag binnenwerk luftschutz helm

Bericht door SiNiStEr »

utmi schreef:3 delig dus. Ik zou de buitenkant even met wd40 insmeren...
Vanaf deze foto's zou ik nog altijd 2delig zeggen. De naad lijkt op de foto nog altijd een ingeslagen rand en geen naad tussen 2 verschillende delen.

Zoals Jim al zegt lijkt het inderdaad zo te zijn dat de helm ooit met een witte verf over is geschilderd. Voordat mensen echter gaan roepen dat dit misschien een wintercamo betreft. Ik heb nog nooit een Luftschutz helm gezien die een andere kleur had dan zwart of blauw en deze kleur lijkt me dan ook gewoon na-oorlogs aangebracht.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Vraag binnenwerk luftschutz helm

Bericht door magicdutchmen »

Zoals Jim al zegt lijkt het inderdaad zo te zijn dat de helm ooit met een witte verf over is geschilderd. Voordat mensen echter gaan roepen dat dit misschien een wintercamo betreft. Ik heb nog nooit een Luftschutz helm gezien die een andere kleur had dan zwart of blauw en deze kleur lijkt me dan ook gewoon na-oorlogs aangebracht.
Wintercamo :+ :lol:
Maar de kans is inderdaad zeer groot dat deze na-oorlogs zijn geverfd en gebruikt door de civiele dienst zoals bijvoorbeeld brandweer.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Vraag binnenwerk luftschutz helm

Bericht door Jasper J »

Dan is het verf verwijderen wel goed gelukt?
De kleur blauw die de helm nu heeft is correct?

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Vraag binnenwerk luftschutz helm

Bericht door JimK »

Jasper J schreef:Dan is het verf verwijderen wel goed gelukt?
Dat is ook niet zo heel moeilijk. Veel mensen hebben altijd angst voor afbijt daar het erg agressief is. Ik heb wel eens verfafbeit gebruikt op overgeschilderde helmen. Als je de helm heel snel behandeld met afbijt pakt het de bovenste laag eraf, de laag er onder blijft grotendeels onbeschadigd. Ik deed dit dan op waardeloze helmen. De andere optie is bij bijvoorbeeld een mooie Duitse helm dat je met een klein scheermesje of breekmesje aan de gang gaat, ben je avonden zoet mee (heb ik het geduld niet voor), maar ik ken er een paar die het gedaan hebben (en mooi).
Jasper J schreef:De kleur blauw die de helm nu heeft is correct?
Ja


Gr. Jim
Plaats reactie