SS Kaarsen houder

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

SS Kaarsen houder

Bericht door Michael »

Wie kan mij iets vertellen over deze 'SS kaarsen houder'?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

waarom is dat speciaal SS?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Cadeautje van H. Himmler aan een select aantal ss mannen met de winterwende, deze julleuchter werden samen met een kaart uitgereikt.
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Zo stom!?
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Hoezo stom.
Het blijft een persoonlijk cadeau van Himler !
Moet je voorstellen hoe dat door sommigen als eer werd gezien.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

PPL schreef:Hoezo stom.
Het blijft een persoonlijk cadeau van Himler !
Moet je voorstellen hoe dat door sommigen als eer werd gezien.
maar het is wel een lelijk ding... Ik zou eerder kiezen voor een m43 tunic...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Dodo schreef:maar het is wel een lelijk ding... Ik zou eerder kiezen voor een m43 tunic...
True.
Maar bekijk het ook eens vanuit de toendertijd geldende geest en samenleving.

Voorbeeldje wat ik bedoel met tijdsgeest:
In de jaren 30 van de 20e eeuw gaf je met Valentijnsdag bij wijze van spreken een bosje geplukte bloemetjes.
Als je tegenwoordig niet minimaal een duur etentje regelt met sierraden als cadeau krijg je meteen een boycot om de oren :wink:

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

PPL schreef:
Dodo schreef:maar het is wel een lelijk ding... Ik zou eerder kiezen voor een m43 tunic...
True.
Maar bekijk het ook eens vanuit de toendertijd geldende geest en samenleving.

Voorbeeldje wat ik bedoel met tijdsgeest:
In de jaren 30 van de 20e eeuw gaf je met Valentijnsdag bij wijze van spreken een bosje geplukte bloemetjes.
Als je tegenwoordig niet minimaal een duur etentje regelt met sierraden als cadeau krijg je meteen een boycot om de oren :wink:
ik zeg ook "maar" :wink:
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Wat zou een rede zijn dat je zo'n cadeau van Himmler zou krijgen?
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Michael schreef:Wat zou een rede zijn dat je zo'n cadeau van Himmler zou krijgen?
goede diensten waarschijnlijk, vriendschap?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Julleuchter. Kunsthandwerklicher Bestandteil der Ausstattung von SS-Feiern. Besonders beim Jul-Fest (= Jul = altgerm. Feier der Wintersonnenwende), das von der SS anstelle des christlichen Weihnachtsfestes propagiert wurde, gehörte das Entzünden der Julleuchter zum vorgeschriebenen Ritual. Vom Reichsführer SS wurde der J. gerne auch als Geschenk verwendet, als eine Art Auszeichnung. Häftlinge in der Modellierwerkstatt des Klinkerwerks im KZ Neuengamme stellten 1943 15,000 Julleuchter her."

Bron: Enzyklopädie des Nationalsozialismus
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Dodo schreef:maar het is wel een lelijk ding... Ik zou eerder kiezen voor een m43 tunic...
Wat is dat nou voor opmerking?

a) ze hadden niets te kiezen
b) denk je dat diegene die er één kregen niet allemaal al verscheidene tunieken hadden?

Overigens, op de voorgedrukte kaarten van het SS Personalhauptamt stond keurig d.m.v. een kruisje aangegeven of betreffende officier al een Degen, Totenkopfring, e.d. had. De Julleuchter stond daar ook bij.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Die andere Timo schreef:
Dodo schreef:maar het is wel een lelijk ding... Ik zou eerder kiezen voor een m43 tunic...
Wat is dat nou voor opmerking?

a) ze hadden niets te kiezen
b) denk je dat diegene die er één kregen niet allemaal al verscheidene tunieken hadden?

Overigens, op de voorgedrukte kaarten van het SS Personalhauptamt stond keurig d.m.v. een kruisje aangegeven of betreffende officier al een Degen, Totenkopfring, e.d. had. De Julleuchter stond daar ook bij.
beter lezen! (eindelijk kan ik het zeggen)
Ik zeg ik. Ik ga hiervan uit dat ik nu leef, en dus niet toen. Iedereen neemt netjes een cadeautje aan. Het gaat immers om het gebaar toch?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Dodo schreef:[beter lezen! (eindelijk kan ik het zeggen)
Ik zeg ik. Ik ga hiervan uit dat ik nu leef, en dus niet toen. Iedereen neemt netjes een cadeautje aan. Het gaat immers om het gebaar toch?
...Wat een onzin. Het gaat over een kado dat men toen kreeg van iemand die toen leefde. Waarom zou je überhaupt melden wat je nu zou willen krijgen van iemand die al 59 jaar dood is??? :?
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Die andere Timo schreef:
Dodo schreef:[beter lezen! (eindelijk kan ik het zeggen)
Ik zeg ik. Ik ga hiervan uit dat ik nu leef, en dus niet toen. Iedereen neemt netjes een cadeautje aan. Het gaat immers om het gebaar toch?
...Wat een onzin. Het gaat over een kado dat men toen kreeg van iemand die toen leefde. Waarom zou je überhaupt melden wat je nu zou willen krijgen van iemand die al 59 jaar dood is??? :?
ik meld gewoon waar mijn voorkeuren naar uitgaan, mag dat niet?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Plaats reactie