Pillendoosje.

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Pillendoosje.

Bericht door Ivo Wilms »

Kwam dit pillendoosje vandaag op de rommelmarkt tegen.
Kan geen toeval zijn dat de parelmoer er op zo'n manier is ingelegd, lijkt me. Vandaar de vraag of er nog meer dergelijke doosjes bekend zijn.
Dit is iets dat privé werd gemaakt/aangeschaft door?

Afbeelding

Afbeelding
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Pillendoosje.

Bericht door JimK »

Kan ook ouder zijn, hakenkruis stond voor de oorlog op heel veel dingen. Ook veel bedrijven hadden het in hun logo. Je ziet het nog wel eens op emmers. Het is een teken van voorspoed.

Gr. Jim
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Re: Pillendoosje.

Bericht door Ivo Wilms »

Ja, dat weet ik. Maar dat is het probleem juist, het lijkt me niet ouder. De constructie oogt me echt uit die tijd en zeker niet eerder.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Pillendoosje.

Bericht door Edgar »

Ik ben geen expert op het gebied van pillendoosjes, maar het lijkt me dat de constructiemethoden tussen 1900 en 1950 bijv niet aanzienlijk veranderd zijn.. Anyway, je ziet het vaker op bijv. strijkbouten e.d.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Pillendoosje.

Bericht door SiNiStEr »

Ivo Wilms schreef:Ja, dat weet ik. Maar dat is het probleem juist, het lijkt me niet ouder. De constructie oogt me echt uit die tijd en zeker niet eerder.
Dit is puur suggestief, zoals Edgar zegt kan dit doosje overal tussen 1900 en 1945 gemaakt zijn (later lijkt me niet waarschijnlijk gezien de lading die het HK daarna gekregen heeft).
Dat het een HK is dat je ziet lijkt me duidelijk maar parelmoer als inlegmateriaal wordt al veel langer gebruikt en de constructiemethode is ook niet perse oorlogs. Het lijkt me zelfs een voor oorlogs doosje omdat koper na het begin van de oorlog al heel snel niet meer gebruikt werd voor andere producten dan munitie.

Toch een leuke aanwinst omdat het wel laat zien dat het HK voor de oorlog nog gewoon een onbeladen teken was met een symbolische functie dat op allerlei artikelen nog gewoon gebruikt werd.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie