Expertise EK1 zonder hersteller gezocht!!

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
collector74
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2009, 19:42

Expertise EK1 zonder hersteller gezocht!!

Bericht door collector74 »

Recent heb ik in mijn bezit gekregen een Eiserne Kreuz 1ste klasse zonder zichtbare hersteller...

Wellicht kan iemand hem plaatsen bij een fabrikant!?

Graag reacties?
Bijlagen
ritkr3.jpg
ritkr1s.JPG
ritkr1s.JPG (14.92 KiB) 697 keer bekeken
Laatst gewijzigd door collector74 op 09 jun 2009, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Re: Eiserne Kreuz 1ste Klasse 1939 zonder hersteller..

Bericht door dennisb »

Ik heb niet veel verstand van medailles, maar waren er ook geen EKI's zonder hersteller?
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: Eiserne Kreuz 1ste Klasse 1939 zonder hersteller..

Bericht door Doornewaard »

dennisb schreef:Ik heb niet veel verstand van medailles, maar waren er ook geen EKI's zonder hersteller?
Die waren er zeker, veel abzeichen waren zonder hersteller. Door typerende eigenschappen van een maker kun je zonder stempel toch er achter komen wie hem geproduceert heeft. Wat zijn eigelijk de afmetingen?
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Eiserne Kreuz 1ste Klasse 1939 zonder hersteller..

Bericht door Nick U »

Ik weet niet of dit verhaal klopt maar het zou de volgende reden geven voor het feit dat er medailles met én zonder maker zijn.

Medailles met makermarkeringen zijn allemaal aankopen rechtstreeks van de juwelier( ja medailles waren toen ook al te koop mits je een uitreikingsbewijs had)

Medailles zonder makermarkering zijn medailles uitgereikt ter velde.

Sommige soldaten en officieren van rijkere kom af kochten bij de juwelier meerdere kruizen voor op de meerdere uniformen die ze hadden. Ook raakte je nog wel eens je medaille kwijt in de strijd en bij toning van je uitreikingsbewijs kon je dus zo een nieuwe halen.

Sommige soldaten hingen ek'2 aan hun nek als ridderkruis om het echte exemplaar niet kwijt te raken( Ridderkruis was ook toen al bijzonder prijzig)

Groeten, Nick
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Eiserne Kreuz 1ste Klasse 1939 zonder hersteller..

Bericht door JimK »

Nick U schreef:Ik weet niet of dit verhaal klopt maar het zou de volgende reden geven voor het feit dat er medailles met én zonder maker zijn.

Medailles met makermarkeringen zijn allemaal aankopen rechtstreeks van de juwelier( ja medailles waren toen ook al te koop mits je een uitreikingsbewijs had)

Medailles zonder makermarkering zijn medailles uitgereikt ter velde.

Sommige soldaten en officieren van rijkere kom af kochten bij de juwelier meerdere kruizen voor op de meerdere uniformen die ze hadden. Ook raakte je nog wel eens je medaille kwijt in de strijd en bij toning van je uitreikingsbewijs kon je dus zo een nieuwe halen.

Sommige soldaten hingen ek'2 aan hun nek als ridderkruis om het echte exemplaar niet kwijt te raken( Ridderkruis was ook toen al bijzonder prijzig)

Groeten, Nick
En waar komt dat verhaal dan vandaan?

EK's met makermarkeringen werden gewoon in fabrieken gemaakt, erg grote juweliers :wink:
EK's zonder markering komen ook uit fabrieken, er stond er gewoon niet altijd eentje in. Je kunt ongemarkeerde exemplaren daarom af en toe toch herleiden aan de hand van specifieke kenmerken/verschillen van net die ene maker (zijn mal).

Juweliers aanmaak welke privé aangeschaft werd heb je in allerlei vormen. Deze zijn niet altijd even makkelijk te verkopen omdat het kan zijn dat ze uit één deel bestaan ipv drie. Kan van messing zijn. Ook kan er echt zilver in een juweliers aanmaak gebruikt zijn.

Als een militair een EK verdiend had kreeg hij die officieel uitgereikt. Een nieuw/extra EK moest gewoon betaald worden, je kreeg er dus niet zo een paar gratis erbij voor reserve.
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Eiserne Kreuz 1ste Klasse 1939 zonder hersteller..

Bericht door Nick U »

Hey Jim, ik denk dat je me verkeerd begreep.

Ze kwamen inderdaad allemaal van de fabriek maar lagen in de juwelier inderdaad.... te koop.
met een nieuwe halen bedoel ik niet zo zeer gratis..
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: Eiserne Kreuz 1ste Klasse 1939 zonder hersteller..

Bericht door Doornewaard »

Nick u, ik zou je toch aanraden om je er eens goed in te verdiepen voor je wat zegt....
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Expertise EK1 zonder hersteller gezocht!!

Bericht door Nick U »

tegenargument?
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: Expertise EK1 zonder hersteller gezocht!!

Bericht door Doornewaard »

Nick U schreef:tegenargument?
Wat wil je graag horen dan?, Mijn reactie is niet aanvallend bedoelt hoor. Ik had hem mischien beter moeten formuleren.
Plaats reactie