Sovjet WOII verzameling Asjemenou + nieuwe aanwinsten

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

RGD-33 stokgranaattas

Bericht door asjemenou »

Enige tijd geleden heb ik een tweede Sovjet RGD-33 stokgranaattas aangekocht. De tas is in een mooie gebruikte staat. De RGD-33 stokgranaattas kent vele varianten en sluitingen. Zo zijn er tassen met een knoopsluiting (leren, benen, metalen of kunststoffen knoop), een sluiting met een houten prop of een sluiting doormiddel van een leren riempje met gesp. Ook werd de tas vervaardigd in diverse kleuren. Zo werd de khaki gekleurde tas gemaakt voor de landstrijdkrachten, de blauwe versie voor marine eenheden, de grijze vermoedelijk voor troepen in pool- en berggebieden en de witte voor troepen in besneeuwde (winter)gebieden.
De Rutschnaia Granata Djagonow-33 stokgranaat was nogal een complexe granaat om te fabriceren en te gebruiken. Daarom werd de stokgranaat al in 1942 vervangen door de Rutschnaia Granata-42 (RG-42) handgranaat. Om die reden werd de RGD-33 stokgranaattas na 1942 ook niet meer gemaakt. Toch zijn er aanwijzingen dat de RGD-33 stokgranaat nog tot in 1944 op beperkte schaal door de Sovjets zou zijn gebruikt.
Ook zijn er meldingen van gebruik van de RGD-33 stokgranaat gedurende de Korea- en Vietnamoorlog. Hierbij zou het dan gaan om een Chinese variant van de RGD-33 stokgranaat. Voor meer informatie over de RGD-33 stokgranaat zie; http://www.lexpev.nl/grenades/sovietbal ... rgd33.html .

Afbeelding

Voor- en achterkant van een grijze RGD-33 stokgranaattas. Rechts een afbeelding van een RGD-33 stokgranaat. De afbeelding heb ik aangepast zodat de granaat in de juiste verhouding is ten opzichte van de granaattas. (Het betreft hier slechts een afbeelding van een RGD-33 stokgranaat. De granaat is niet in mijn bezit.)

Afbeelding

De RGD-33 granaattas kon 2 RGD-33 stokgranaten bevatten. Het kleine vakje in de tas was bedoelt om de ontstekers van de granaten in op te bergen. In de tas zijn nog roestvlekken zichtbaar welke afkomstig zijn van de stokgranaten. Misschien is de granaattas destijds nog wel compleet geweest met de RGD-33 stokhandgranaten. De tas heeft aan de binnenzijde stempels waaruit is op te maken dat de tas dateert uit 1941.

Afbeelding

Voor- en achterkant van een blauwe RGD-33 stokgranaattas. Deze marine variant bevind zich al enige jaren in mijn Sovjet militaria verzameling.

Afbeelding

Ook deze tas is aan de binnenzijde 1941 gestempeld.

Afbeelding

Odessa 1941. Sovjet kustartilleristen. Drie van hen dragen een RGD-33 stokgranaattas waarvan twee met een draagriem. De RGD-33 stokgranaattas kent vele varianten waaronder dus ook een variant met een draagriem.

Afbeelding

De RGD-33 stokgranaat kon dus ook los in de riem worden gedragen zoals deze Sovjet soldaat dat heeft.

Afbeelding

Novorossiysk september 1943. Matrozen van de Zwarte Zeevloot. Meerdere matrozen dragen granaten aan hun riem. Waaronder de F1 eihandgranaat en de RPG-40 stokgranaat. De RPG-40 paste vanwege zijn grotere diameter niet in de RGD-33 stokgranaattas.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
david879
Lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 31 mar 2009, 20:23

Re:

Bericht door david879 »

asjemenou schreef:
pionier schreef:Een erg mooie collectie en nogmaals bedankt voor je hulp! Hoe heb je die foto's zo mooi gekregen?
Bedankt voor je compliment en wat de hulp betreft, graag gedaan. Daar is dit forum tenslotte toch ook voor bedoelt?!
Ik ben momenteel bezig met het archiveren van mijn militariaverzameling. Daar heb ik goeie en duidelijke foto's voor nodig. Ik stop daar dus nogal de nodige tijd in. Beroepsmatig ben ik ook elke dag met Photoshop bezig dus ik ken het programma langzaam aan wel. Naast het hebben van een camera moet je ook een hoop fanatasie hebben denk ik dan maar. Ik heb er zelf een hoop plezier in om de foto's zo te maken en hoop dat de bezoekers van dit forum er ook enig kijkplezier aan beleven.
Dat zeker !!
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Sovjet WOII verzameling Asjemenou + nieuwe aanwinsten

Bericht door iknowdintoo »

Weer een interessant verhaal, en hele mooie scherpe foto's!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Referentiefoto's

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor jullie reacties jongens. De duidelijke foto's maak ik o.a. voor het documenteren/inventariseren van mijn militaria verzameling. De foto's welke ik op mijn Sovjet verzameltopic plaats kunnen ook als referentiemateriaal dienen voor geïnteresseerden van Sovjet WOII militaria. Want net als de overige WOII militaria wordt ook de Sovjet WOII militaria veelvuldig nagemaakt en vervalst. En dat geldt dan niet alleen voor bepaalde onderscheidingen of voor een helm maar ook voor een RGD-33 stokgranaattas. Zie; http://www.ostfront.com/Merchant2/merch ... mo_Pouches .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: Sovjet WOII verzameling Asjemenou + nieuwe aanwinsten

Bericht door Fahnenjunker »

Zelfs Russische granaattassen zijn niet meer heilig. Zijn de kopieen van Russische objecten ook al net zo goed als van bv. Duitse?
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Sovjet WOII reproducties

Bericht door asjemenou »

Het reproductie aanbod van bijvoorbeeld Ostfront ziet er in ieder geval goed uit. Hun reproductie aanbod varieert van uniformstukken tot en met de meest uiteenlopende uitrustingsstukken en gebruiksvoorwerpen. Je kunt dus wel zeggen dat er kwalitatief goede reproducties van Sovjet WOII militaria bestaan.
De interesse voor reenacten neemt naar mijn idee alleen maar toe. Op zich is daar niets mis mee maar daarmee zal de vraag en het aanbod van hoge kwaliteits reproducties alleen maar groter worden. Deze ontwikkeling moet je als verzamelaar wel blijven volgen.
Het nadeel van het verzamelen van Sovjet WOII militaria in Nederland is nu eenmaal dat het aanbod ervan in Nederland niet groot is. Je zult dan ook veel uit het buitenland moeten aankopen. Dit doe je dan ook meestal via het Internet. Vaak moet je de objecten dan beoordelen vanaf toegezonden foto's. Soms is dat best wel lastig, zeker omdat je weet dat er veel nagemaakt word. Net als bij Britse of Duitse WOII militaria moet je je er in blijven verdiepen. Alleen op die manier kan je de originele objecten onderscheiden van de reproducties of vervalsingen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
wallienator
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jun 2009, 21:57

Re: Sovjet WOII verzameling Asjemenou + nieuwe aanwinsten

Bericht door wallienator »

weet iemand waar ik een wapenriem of hulzen kan kopen in goede staat voor een ppsh 41.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

PPSh-41 wapenriem en patroonhulzen

Bericht door asjemenou »

PPSh-41 wapenriemen worden regelmatig te koop aangeboden op Ebay en op Egun.de. Op deze websites kun je vast ook wel (lege) patroonhulzen vinden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Sovjet WOII verzameling Asjemenou + nieuwe aanwinsten

Bericht door racefiets »

wallienator schreef:weet iemand waar ik een wapenriem of hulzen kan kopen in goede staat voor een ppsh 41.
http://www.egun.de/market/item.php?id=2300933
Ze worden aangeboden als zijnde voor de SVT40 maar daar zijn ze veel te kort voor. Vermoed voor de m44 en de pp serie.

Voor hulzen zie PM.
Gebruikersavatar
Martijn95
Lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 feb 2008, 18:18

Re: Sovjet WOII verzameling Asjemenou + nieuwe aanwinsten

Bericht door Martijn95 »

Mooie Verzameling Asjemenou!
Gebruikersavatar
ijstheepak
Lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 mei 2009, 14:46
Locatie: hoogeveen

Re: Sovjet WOII verzameling Asjemenou + nieuwe aanwinsten

Bericht door ijstheepak »

Erg mooi.
Mvg Jordi.
manen blijven altijd kinderen alleen de speeltjes worden wat duurder!
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Sovjet WOII verzameling Asjemenou + nieuwe aanwinsten

Bericht door ammo »

Een zeer fraaie collectie 8) ik heb alle 18 pagina,s doorgenomen.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Sovjet WOII verzameling

Bericht door asjemenou »

ammo schreef:Een zeer fraaie collectie 8) ik heb alle 18 pagina,s doorgenomen.
Bedankt voor jullie reacties en Ammo nadat je de 18 pagina's van mijn topic hebt doorgeworsteld ben je deze topic vast meer dan zat . :wink:

Zo weet ik via via dat mijn Sovjet WOII verzameltopic ook geregeld door buitenlandse geïnteresseerden wordt bekeken. Wel een leuk idee dat dit topic als een soort van referentiemiddel wordt gebruikt. Een mooier compliment kan je als verzamelaar niet krijgen. Soms krijg ik achteraf nog wel eens aanvullende informatie toegezonden over bepaalde objecten die getoond worden op dit topic. Als deze aanvullende informatie interessant is dan plaats ik deze erbij. Vandaar dat sommige reacties zijn bijgewerkt.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
ijstheepak
Lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 mei 2009, 14:46
Locatie: hoogeveen

Re: Sovjet WOII verzameling Asjemenou + nieuwe aanwinsten

Bericht door ijstheepak »

Ik heb alles ook nog maar eens door geleessen.
Echt een pracht collectie. _/-\o_
Mvg Jordi.
manen blijven altijd kinderen alleen de speeltjes worden wat duurder!
Gebruikersavatar
Robspad
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 apr 2005, 16:53

Re: Sovjet WOII verzameling Asjemenou + nieuwe aanwinsten

Bericht door Robspad »

Hllo!

The big picture of Polish soldier in Polish People's Army in the East. 1st Infantry Division, 2nd Infantry Regiment. 1943 year.
Afbeelding
Robert
Plaats reactie