Gedrukte militaria

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Gedrukte militaria

Bericht door asjemenou »

Op rommelmarkten, online verkoopsites zoals Marktplaats, Qoop of Speurders wordt het regelmatig te koop aangeboden; oorlogsgedateerd drukwerk. Dit oorlogsgedateerd drukwerk kan dus een krant, een pamflet of een affiche zijn. Origineel WOII drukwerk kan vandaag de dag nog steeds gevonden worden. Toch is er door de jaren heen ook veel WOII drukwerk opnieuw uitgegeven (herdrukt). Het zij los of in boekvorm (Nederland in den oorlog).
Een bekende heruitgave van oorlogsgedateerd drukwerk is: “De oorlogskranten”. Deze serie uitgegeven in 1994 en 1995 bestaat uit herdrukken van WOII dagbladen (kranten), ondergrondse circulaires en affiches.
De affiches van deze serie zijn vrij gemakkelijk als herdrukken te herkennen omdat ze voorzien zijn van een korte tekst, die meestal begint met de woorden; “De oorlogskranten document”. Ook zijn de meeste affiches niet op het originele formaat herdrukt. De herdrukken zijn veelal verkleind naar een formaat wat ligt tussen een A3 en een A2. Tevens zijn de affiches herdrukt op mooi hedendaags 120 grams papier.
De herdrukte WOII kranten en ondergrondse circulaires van de serie “De oorlogskranten” zijn lastiger te herkennen als herdruk zijnde. Zij zijn niet voorzien van een tekst waaraan te zien is dat het een herdruk is. Dit maakt het moeilijker wanneer je een WOII krant of pamflet moet beoordelen op originaliteit vanaf een toegezonden foto. Om oorlogsgedateerd drukwerk goed te kunnen beoordelen moet je het nu eenmaal zien, voelen en ruiken. Een geoefend (grafisch) oog zal een herdruk herkennen aan het papier en aan de druk. Het papier van zeventig jaar geleden is nu eenmaal anders van samenstelling dan ons hedendaagse papier.
Een herdrukte WOII krant zal ook meestal een belangrijke gebeurtenis vermelden. Een krant van 6 juni 1944 is tenslotte interessanter om te herdrukken dan een krant van 3 juni 1944.
Als referentie heb ik een lijst gemaakt van alle herdrukte WOII kranten en ondergrondse circulaires uit de serie “De oorlogskranten”, “Headlines of the second world war” en enkele overige bekent zijnde herdrukte WOII kranten. Voor al deze vermelde WOII kranten geldt overigens dat ze origineel nog wel gevonden kunnen worden (ik spreek uit eigen ervaring).

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Er zullen vast nog meer herdrukken van WOII kranten of pamfletten zijn die niet in de lijst voorkomen. Misschien is het daarom een goed idee om van dit topic een centraal “sticky topic” voor WOII (her)gedrukte militaria te maken.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Gedrukte militaria

Bericht door JimK »

Leuke toevoeging!

De lijst zal voor beginnende verzamelaars een handige opzoek methode zijn. Als je een beetje ervaring hebt met kranten kun je de herdrukken wel goed onderscheiden van originelen. Door kijken en vooral ook door het papier gewoon even te voelen.

Toevoeging voor pamfletten:

In de week voor 10 mei 1996 heeft het leger museum te Delft op een bepaalde dag iedereen gratis toegelaten en een herdruk van het laatste exemplaar van de vliegende Hollander meegegeven. Deze herdrukken kom je veel tegen op beurzen etc. Makkelijk te herkennen aan het dikkere papier dan de originele pamfletten.
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Re: Gedrukte militaria

Bericht door dennisb »

Erg interessant inderdaad, hoe zit het het eigenlijke met buitenlandse kranten, worden/zijn die ook herdrukt?
Denk hierbij aan bijvoorbeeld Duitse kranten, Belgische kranten?
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Gedrukte militaria

Bericht door iknowdintoo »

Ik heb zelf ook de serie Oorlogskranten, zijn inderdaad vrij gemakkelijk te herkennen. Ook heb ik wel originele kranten van 15 mei 1940 (Nederlandse capitulatie), 23 juni 1941 (Barbarossa), 6 juni 1944 (raad eens), 1 mei 1945 (Hitler's zelfmoord) en twee van 8 mei 1945 (Duitse capitulatie).
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Gedrukte militaria

Bericht door magicdutchmen »

Was al benieuwd wanneer je een topic ging plaatsen. En ja maak hier alvast maar een sticky van s.v.p.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Gedrukte militaria

Bericht door asjemenou »

Zoals ik al aangeef in de openingstopic bestaan er veel meer herdrukken van WOII gedrukte militaria. Ik denk dat de serie "De oorlogskranten" zelfs het spreekwoordelijke topje van de ijsberg is. De herdrukken zullen dan ook variëren van postzegels tot en met kranten, handboeken, landkaarten en affiches toe. Zoals Mgschutze al vermeld, zijn de welbekende WOII strooifolders zoals "De Vliegende Hollander" ook zeer geliefde objecten om te herdrukken voor herdenkings- en bevrijdingsactiviteiten.

Afbeelding

Bovenstaand een herdruk van "De Vliegende Hollander" van 7 mei 1945. Deze herdruk uit 1980 werd tijdens de 35e viering van de bevrijding door een vliegtuig boven mijn woonplaats uitgestrooid.

Afbeelding

Herdruk van een in 1943 door de illegaliteit gedrukte kalender van 1944.

Afbeelding

Op het eerste gezicht lijkt dit een vel met WOII levensmiddelenbonnen. Nader bekeken blijkt het een toegangsbiljet te zijn voor feestelijkheden die georganiseerd werden voor de 10 jarige viering van Bevrijdingsdag.
dennisb schreef:Erg interessant inderdaad, hoe zit het het eigenlijke met buitenlandse kranten, worden/zijn die ook herdrukt?
Denk hierbij aan bijvoorbeeld Duitse kranten, Belgische kranten?
Er zullen vast ook wel herdrukken van bijvoorbeeld Amerikaanse of Duitse WOII kranten e.d. bestaan. De serie "Headlines of the second world war" uit 1998, is een serie welke in Groot Brittannië is uitgegeven. De serie bestaat uit herdrukken van Britse WOII gedateerde kranten. Ik heb de serie een aantal jaren geleden in Groot Brittannië gekocht. In Nederland heb ik deze serie nog niet te koop gezien. Wel heb ik een keer gezien dat iemand op dit forum een herdruk uit deze serie had gekocht. En in de veronderstelling was dat het een originele uitgave betrof. Het ging om een herdruk van de Daily Mail van 28 september 1944 (zie de lijst van kranten in de openingstopic). Deze krant bericht uitvoerig over de gevechten van de Britse parachutisten in Oosterbeek en Arnhem ten tijde van Market Garden.
In de serie "De oorlogskranten" bevinden zich ook enkele Britse en Belgische (Vlaamse) kranten.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
n2
Lid
Berichten: 883
Lid geworden op: 01 mar 2005, 12:57

Re: Gedrukte militaria

Bericht door n2 »

Interessant topic, weet iemand ook of er (oude) herdrukken uit dergelijke serie's in omloop zijn die niet onder de uv oplichten, zo controleer ik meestal de echtheid naast het ruiken en voelen van het ducument
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

UV lamp

Bericht door asjemenou »

De kranten uit eerder genoemde series zullen niet oplichten onder een UV lamp lijkt mij. Een serie zoals "De oorlogskranten" is alweer zo'n 15 jaar geleden uitgegeven. Wanneer zo'n "oorlogskrant" lang aan daglicht is bloot gesteld dan zal hij er inmiddels net zo geel uit zien als een krant van 70 jaar geleden. Krantenpapier is nu eenmaal een goedkoop soort papier en ook nog eens delicaat.
De herdruk van "De Vliegende Hollander" uit mijn eerdere reactie is gedrukt in 1980. Als ik 'm naast een origineel exemplaar van "De vliegende Hollander" leg (ik heb meerdere originele exemplaren) dan zie ik amper verschil. Zeker wat het papier betreft. Het is dat ik weet dat het een herdruk is omdat ik 'm destijds zelf heb opgeraapt. Hetzelfde geldt voor de kalender en het toegangsbiljet. Alle drie de herdrukken zullen ook niet oplichten onder een UV lamp.
Iemand die willens en wetens gedrukte WOII militaria wil herdrukken en deze als origineel wil doen uitgeven kent deze truc met de UV lamp vast ook. Er zijn nog genoeg soorten papier te koop die niet zullen oplichten onder een UV lamp.

Soms kan origineel gedrukte WOII militaria ook heel ongeloofwaardig overkomen. Zo heb ik een aantal strooifoldertjes die destijds verspreid zijn onder de bewoners van mijn woonplaats door de toenmalige Duitse bezetter. De bekendmakingen zijn in offset gedrukt op groen en roze papier. De strooifoldertjes zijn zeer goed bewaard gebleven. Het lijkt wel of dat ze onlangs gedrukt zijn. De strooifoldertjes zijn onderdeel van een grote partij WOII drukwerk welke ik jaren geleden van iemand heb gekregen. Deze persoon was gedurende de oorlog lid van de NSB en ook nog eens belast met het verspreiden van drukwerk van de partij en van de Duitse bezetter. De gehele partij WOII drukwerk is 100% origineel.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
n2
Lid
Berichten: 883
Lid geworden op: 01 mar 2005, 12:57

Re: Gedrukte militaria

Bericht door n2 »

Ok weer wat geleerd :)
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Gedrukte militaria

Bericht door Rick de G. »

Ik heb de vrijheid genomen de lijst om te zetten in een .PDF om te zetten, wil iemand anders het bestand ook?
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

PDF

Bericht door asjemenou »

Prima Rick. Een PDF bestand is inderdaad beter alleen ik kreeg het via Imageshack niet op dit topic geplaatst. Imageshack is een beetje Apple onvriendelijk. :(
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie