M35

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

M35

Bericht door seeadler »

Hallo iedereen,

Deze M35 is groen van binnen en is gestempeld: SE62, 3878.
Is het donkerblauw/grijs orgineel? Ik heb me laten vertellen dat deze mogelijk hergebruikt is bij de luftwaffe.

Met vriendelijke groet, Mark.
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: M35

Bericht door Westwall »

De kleur grijsblauw werd vaak gebruikt bij de Luftwaffe flak-en grond divisies. Dus de kleur van de helm is in ieder geval goed. De originaliteit van de verf duf ik niks van te zeggen...

mvg,

Westwall
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: M35

Bericht door seeadler »

Hallo

En hier is het binnenwerk.

Wat is uw mening?
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: M35

Bericht door JimK »

Origineel wat er dan ook van over is.
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: M35

Bericht door seeadler »

En nu weer compleet en voorzien van bedekking.

Moge het duidelijk zijn dat ik het binnenwerk uit de bovo M40 verwijderd heb en weer herplaatst in de M35.
Het binnenwerk was er reeds eerder uit geweest, voor mijn aankoop. De nieten hebben er gelukkig niet onder geleden. (twee hiervan zijn gestempeld uit 1938).

Mvg, Mark.
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: M35

Bericht door Nick U »

Ik zou je helmen niet op zo'n glazen hoofd zetten, op de lange termijn is dit moordend voor het binnenwerk.

Er hangt overigens een mooi schietstuk aan de muur bij jou? ziet er uit als een musket of vergis ik me nu?
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Re: M35

Bericht door dennisb »

Nick U schreef:Ik zou je helmen niet op zo'n glazen hoofd zetten, op de lange termijn is dit moordend voor het binnenwerk.

Er hangt overigens een mooi schietstuk aan de muur bij jou? ziet er uit als een musket of vergis ik me nu?

Glas heb ik nog nooit van gehoord, piepschuim moet je in ieder geval niet doen. Dat is wel schadelijk voor de helm.
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: M35

Bericht door Nick U »

Het ging niet zo zeer om het feit wat het materiaal is waar de kop van gemaakt is, maar het feit dat die binnenwerken bijna 70 jaar oud zijn, bedenk wel dat zo'n helm niet licht is. dus er staat constant een bepaalde druk op het binnenwerk en dit is niet goed.

maar vertel eens, wat is jou achterliggende reden m.b.t. piepschuim? :) ?
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: M35

Bericht door Jim »

Nick U schreef:maar vertel eens, wat is jou achterliggende reden m.b.t. piepschuim? :) ?
Piepschuim is "opgeklopt" polystyreen. OM dit plastic zo luchtig te krijgen gebruikte men pentaan en stoom.
Pentaan is erg schadelijk voor het milieu. Het nadeel was / is dat nadat je b.v. een mooie piepschuim kop hebt pentaan blijft uitgassen. Deze gas is niet zo gezond maar kan ook andere materialen aantasten. Dus daarom voorzichtig zijn het gebruik bij oude hoofddeksels.

Tegenwoordig gebruikt men geen pentaan in kleinere voorwerpen / verpakkingen. Veel van het huidige piepschuim en andere schuimplastics worden met CO2 gemaakt. Bij heel grote blokken 10 m3 en groter nog wel.
Het is zelfs zo dat men met CO2 ook andere (milieuvriendelijkere en biologisch afbreekbare) materialen als polystyreen kan gebruiken om piepschuim te maken (b.v. suikerriet).
Echter het is zo niet te zien of je piepschuimen kop nog met pentaan is gemaakt of met CO2.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: M35

Bericht door seeadler »

Hallo,

Maak je niet zo'n zorgen om deze helmen, ze zijn immers gemaakt om oorlog te voeren.

Ik heb ook enige reactie's gehad over mijn "schietstuk", ook per E-mail.
Het is een orginele brown bess musket, tweede model.

Mvg, Mark.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: M35

Bericht door SiNiStEr »

seeadler schreef:Hallo,

Maak je niet zo'n zorgen om deze helmen, ze zijn immers gemaakt om oorlog te voeren.
Zijn (en dan bedoel ik Nick U) zorg is niet geheel ongegrond. Hij doelt nu niet op de helmschaal zelf maar op het leerwerk dat er nog in zit. Als je de helm op een hoofd hangt komt de druk te staan op het leerwerk. Dit kan hierdoor afscheuren door de ouderdom. Dit is dus wel iets om rekening mee gehouden.
Jou leerwerk is echter al zoveel van weg dat het in het midden niet meer met een touwtje aan mekaar zit. Hierdoor zal er geen druk meer op het leer komen te staan maar zal het glazen hoofd direct tegen de binnenkant van de helmschaal aankomen.

Weet alleen niet waar jullie piepschuim zien? Zie alleen maar een soort van glazen hoofd maar verder geen piepschuim. Niks aan de hand lijkt me.

De verf is verder niks mis mee. Lijkt me een vroege appelgroene M35 welke later door is gebruikt als Luftwaffe helm. Luftwaffe laag is grotendeels afgesleten waardoor je het appelgroen weer ziet en dat is voor een deel weer gesleten waardoor je het blanke metaal ziet. Vrij zwaar gehavende helm dus maar wel helemaal origineel.
seeadler schreef:Ik heb ook enige reactie's gehad over mijn "schietstuk", ook per E-mail.
Het is een orginele brown bess musket, tweede model.

Mvg, Mark.
Leuke musket inderdaad, alleen wel knap dat mensen vanaf deze foto's denken te kunnen zien dat het om een 2de model gaat. Er zijn 4 types geweest die allen niet zo heel veel van mekaar verschillen. Zou je dus echt wel meer foto's voor moeten zien. Enkel het eerste model kun je vanaf deze foto's al uitsluiten vanwege de pompstok en de uitstekende loop.

Voordat we commentaar krijgen over dit wapen. Deze zijn van ver voor 1870 en ook nog eens zwartkruit dus gewoon vrij te houden in Nederland. Mogen, mits origineel, gewoon boven de open haard of in dit geval boven de deur hangen.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: M35

Bericht door racefiets »

De datum voor dit soort geweren is zelfs van voor 1945.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: M35

Bericht door Jim »

SiNiStEr schreef:Weet alleen niet waar jullie piepschuim zien? Zie alleen maar een soort van glazen hoofd maar verder geen piepschuim. Niks aan de hand lijkt me.
Niemand ziet hier piepschuim. :lol:
Dennis .b maakt de opmerking dat glas geen probleem is om de helm op tentoon te stellen maar je geen piepschuim moet gebruiken en Nick U vraagt waarom en ik geef daar een reactie op.

Omdat het piepschuim verhaal in het algemeen wel van belang kan zijn vermeld ik het dan ook, hoewel het nogal off-topic is. :yes:
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: M35

Bericht door seeadler »

Hallo,

ik denk tweede model omdat deze ook een dikke batterijveer heeft, dat is het enige wat ik weet.
Binnenkort toon ik deze wel op het forum. Ook uit elkaar.

ps. de glazen helmsteun is een desing-vaas (van m'n vriendin) ik zag er een andere bestemming voor dan oorspronkelijk bedoeld was, deze is vlak van boven de helm rust hierop. het leerwerk is voor een deel vergaan en de bestaande leer-flappen steunen tegen de vaas. Mocht je een goed binnenwerk hebben, knoop het touwtje los en keer de vaas om.

Bedankt voor alle reactie's.


Met vriendelijke groet, Mark.
Plaats reactie