Database software...

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
GGS
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jun 2009, 17:06

Database software...

Bericht door GGS »

Ik weet niet of dit het juiste forumonderdeel is of niet maar soit...
Ik heb hulp nodig met het volgende:

Ik zou graag een database aanmaken van al mijn deathcards maar heb tot nu toe nog niet de goede software gevonden.
Heb al zitten denken aan office Access maar die lay-out is niet echt mijn ding.

Het mag echt een simpel programma zijn, ik moet juist records kunnen aanmaken met foto en info van elke deathcard
en kunnen plaatsen onder het goede onderdeel (bv: Wehrmacht, Luftwaffe, SS, KIA ST.LO,...)

Dus moest iemand enig idee hebben welke software te gebruiken..

alvast bedankt
G
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Collection Master 1.3

Bericht door asjemenou »

Zelf heb ik ook lang naar een geschikt database programma gezocht om mijn verzameling in te kunnen archiveren. Access kwam voor mij wel aardig in de buurt alleen je kunt er geen meerdere foto's per record in opslaan. En dat was net iets wat ik wel wilde. Alleen een link naar meerdere foto's.
Zo kwam ik zoekend op het Internet uit bij het archiveringsprogramma Collection Master. Dit programma is niet super ingewikkeld maar het is wel ideaal voor het archiveren van je verzameling. Het maakt eigenlijk niet uit of wat je verzamelt. Je kunt het programma aanpassen aan je eigen wensen. En... je kunt meerdere foto's van een bepaald object in één record opslaan.
Meer over het programma Collection Master kun je vinden op; http://www.nortica.com/Software/CollectionMaster.asp . Een trial versie kun je ook op deze website downloaden; http://www.nortica.com/Download2/Download.asp?exe=1 .
Ik ben in ieder geval tevreden over dit programma.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
GGS
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jun 2009, 17:06

Re: Database software...

Bericht door GGS »

Bedankt !
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: Database software...

Bericht door Fahnenjunker »

Het archiveren van je collectie is idd niet onverstandig. Zelf maak ik gebruik van Adlib Museum Lite. Dit programma kun je gratis downloaden op http://www.adlib.nl. Ook met dit programma kun je meerdere foto's uploaden. Er kunnen 5000 records op en je kunt de beschrijving van een object zo uitgebreid of beperkt doen als je wilt. Ik vind het prima werken.
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Database software...

Bericht door JimK »

Jaap van der Laan schreef:Het archiveren van je collectie is idd niet onverstandig. Zelf maak ik gebruik van Adlib Museum Lite. Dit programma kun je gratis downloaden op http://www.adlib.nl. Ook met dit programma kun je meerdere foto's uploaden. Er kunnen 5000 records op en je kunt de beschrijving van een object zo uitgebreid of beperkt doen als je wilt. Ik vind het prima werken.
Adlib is naar mijn mening het beste programma. Dat gebruiken wij in het museum ook en wordt door de museumconsulent aangeraden. Alle grote musea in Nederland die onder de eisen van Geregistreerd museum vallen maken gebruik van Adlib.

Gr. Jim
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Adlib museum Lite

Bericht door asjemenou »

Klinkt interessant dat programma Adlib museum Lite. In mijn eerste reactie had ik het over het programma Collection Master, welke ik gebruik. Zover ik het kan bekijken hebben beide programma's toch wel sterke overeenkomsten. Het voordeel van Adlib museum lijkt mij dat het meer een soort van standaard programma is binnen de musea- en verzamelaarwereld (en misschien niet alleen in Nederland). Collection Master daarentegen is Amerikaans en niet zo bekend hier in Nederland. Het nadeel van dit programma is dan toch dat je bij een back up buitenshuis altijd het programma mee zal moeten leveren. Adlib museum Lite is dan toch wat bekender en ook nog eens gratis te downloaden.
Het is sowieso toch de moeite waard om mij eens te verdiepen in dit programma. Alleen denk ik wel dat een Collection Master bestand niet is over te zetten naar een Adlib museum Lite bestand. Ik zal dan dus alles weer opnieuw moeten invoeren. :(
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Re: Database software...

Bericht door pionier »

Heb nu Adlib gedownload... Kom er alleen echt niet uit. Vaag programma...
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Adlib museum

Bericht door asjemenou »

Volgens de website van Adlib krijg je er een gebruikersgids bij. Misschien zal je je daar dan even in moeten verdiepen. Tenslotte moet je ook voor jezelf een structuur ontwikkelen of hoe je je objecten in het programma wilt archiveren. Misschien kunnen de gebruikers van Adlib museum meer over hun ervaring met dit programma vertellen. Tips zijn tenslotte altijd handig.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Database software...

Bericht door michiel01 »

ik heb het programma ook gedownload, maar de functies zoals ze in de gebruikershandleiding staan komen niet overeen met de functies in het programma. Ik kan geen nieuwe records aanmaken zoals dat programma zegt dat het kan. Ik heb al een mailtje die kant op gedaan daarover.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Database software...

Bericht door Haplo »

Ik heb het zelf ook, maar echt gemakkelijk in omgang is het nog niet moet ik zeggen.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Database software...

Bericht door zjopske »

het is een breed programma.

ik ga het over een weekje goed testen.
volgens mij is het een heel handig programma, ik zal die paar items van mij eens voor eeuwig vastleggen in de software :P
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
jeffie
Lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 jun 2005, 14:44
Locatie: 0031 - 010

Re: Database software...

Bericht door jeffie »

michiel01 schreef:ik heb het programma ook gedownload, maar de functies zoals ze in de gebruikershandleiding staan komen niet overeen met de functies in het programma. Ik kan geen nieuwe records aanmaken zoals dat programma zegt dat het kan. Ik heb al een mailtje die kant op gedaan daarover.
Heb precies het zelfde probleem, ook gewoon de gebruikershandleiding gevolgd. Zal er snel eens langer na kijken, mocht ik er uitkomen zal ik het laten weten. Misschien hebben jullie er wat aan.
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Database software...

Bericht door zjopske »

jeffie schreef:
michiel01 schreef:ik heb het programma ook gedownload, maar de functies zoals ze in de gebruikershandleiding staan komen niet overeen met de functies in het programma. Ik kan geen nieuwe records aanmaken zoals dat programma zegt dat het kan. Ik heb al een mailtje die kant op gedaan daarover.
Heb precies het zelfde probleem, ook gewoon de gebruikershandleiding gevolgd. Zal er snel eens langer na kijken, mocht ik er uitkomen zal ik het laten weten. Misschien hebben jullie er wat aan.
het is eenvoudig, kwestie van proberen.

normaal een slechte kwestie eerst uitproberen en dan de gebruiksaanwijzing lezen, maargoed.
de nieuwe museum light (die ondertussen iedereen heeft gedownload) werkt met een simpel tussen stapje, ik heb snel even een ''handleiding'' in elkaar gestoken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
jeffie
Lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 jun 2005, 14:44
Locatie: 0031 - 010

Re: Database software...

Bericht door jeffie »

Het klinkt misschien raar, want heb precies de zelfde versie. Maar als ik in Stap 2 van 4 ben. Jou tweede screenshot kan ik niet op "nieuwe record aanmaken" klikken.
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Database software...

Bericht door zjopske »

raar, het zou kunnen dat er een bug (fout) in het systeem zit...

waardeloos, download het opnieuw en probeer het nog een keer is mijn advies.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Plaats reactie