Ammodatabase

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Gesloten
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Ammodatabase

Bericht door Nick U »

Aangezien er best wat munitiegeintresseerden zijn en ikzelf ook geintresseerd begin te raken leek het me een leuk idee om een subforum voor een ammodatabase te maken.. wel gewoon op dit forum dus)

Het idee zou zijn, dat mensen die het leuk vinden om te plaatsen of als er verzoeken zijn omdat een intressant stuk in een topic te starten over een bepaald stuk munitie( het is dus niet vergelijken met het bodemvondsten/munitie ID topic, dit idee is anders)

Om jullie een idee te geven.

Stel je neemt de 2" mortier als voorbeeld.

Dan kun je bijvoorbeeld een mooie foto als voorbeeld en een doorsnede foto op het forum zetten van het explosief.
Een leuk verhaaltje erbij, welk geschut/mortier erbij hoort, hoe het munitiestuk werkt, zijn er meerdere types ,hoe werkt het onstekingsmechanisme, etc etc.

en bijvoorbeeld als je een vraag hebt over een bepaalde onsteking, bijvoorbeeld de 119 fuze:

Mag ik een foto, hoe werkt het ding, bij welke granaat hoorde hij, door wie werd hij gebruikt enzovoort enzovoort.

Dit is slechts een suggestie, misschien is er nu nog niet veel animo voor maar dat vind ik een slecht excuus.... die animo komt er wel als het subforum er eenmaal is, lijkt mij..

Groeten Nick
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Ammodatabase

Bericht door Charly1975 »

Klinkt goed. Ik denk ook dat de nadruk op database moet liggen en niet dat er discussies gaan ontstaan over het wel of niet juiste gebruik van het stuk. Misschien moet men het eerst kunnen toetsen bij een panel van deskundigen alvorens men plaatst zodat er geen domme fouten op komen? Ik denk hardop mee met je !

Wellicht dat als dit slaagt er een ander subforum/database gemaakt kan worden met andere info te denken valt dan aan tanks, vliegtuigen, vaartuigen, geweren enz. enz.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Ammodatabase

Bericht door Nick U »

Jou aanvulling klinkt ook goed... er zijn sowiezo een paar munitieexperts hier dus ik zie er wel heil in.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Ammodatabase

Bericht door iknowdintoo »

Het probleem is dat je dan voor ieder onderdeel een subforum moet maken, en dan wordt het hele forum volgens mij voor sommige mensen erg onoverzichtelijk (ik persoonlijk heb er niet zo veel problemen mee; volgens mij komt het de kwaliteit van de posts ten goede).
Telemark
Lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 aug 2006, 22:18

Re: Ammodatabase

Bericht door Telemark »

Ik weet niet of er mensen zijn die graag hun tekeningen en doorsnedes zo maar willen vrijgeven :wink:
Ik heb zelf ook aardig wat boeken/handleidingen(Voornamelijk Flak en k98) en ik heb er zelf grof geld voor betaald voor deze kennis, dus ik zal het zonde vinden als ik het zomaar vrij ga geven. Maar misschien kijken mensen er anders tegen aan.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Ammodatabase

Bericht door sobel »

Een subforum lijkt me geen goed idee. Waar ik eventueel wel aan mee wil werken is om een topic voor je sticky te maken en dat iemand van jullie de verantwoording neemt om de gegeven info in het eerste bericht te zetten, zodat je een lange post heb met diverse soorte ammo.

Voor de mensen die straks eventueel om toelichting vragen waarom ik niets zie in een subforum: Militaria kent erg veel subonderdelen waardoor de overzichtelijkheid weg zou gaan als we van meerdere onderdelen een speciaal subforum aan zouden maken.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Ammodatabase

Bericht door Nick U »

Okey dit begrijp ik wel maar als je dus maar 1 topic krijgt, en een topic dat net zo goed loopt als laten we zeggen het munitie ID topic, dan ben je dus 5 uur aan het scrollen als je iets specifiek zoekt... ook ga je dan last krijgen van dubble post en krijg je weer 20 verwijzingen naar een eerdere post en word het een rotzooi....

Ik denk dat het juist overzichtelijker word als we subforums hebben...
WAF is ook niet bepaald onoverzichtelijk... daar vind je alles zo..

Om te reageren op Telemark: volgens mij doen mensen op dit forum niet anders dan dat wat in de boeken staat verkondigen... is natuurlijk niets mis mee maar volgens mij zijn er niet echt mensen die daar problemen mee gaan hebben.
Als ze dat wel hebben snap ik overigens niet echt wat ze hier doen maargoed :)
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
ijstheepak
Lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 mei 2009, 14:46
Locatie: hoogeveen

Re: Ammodatabase

Bericht door ijstheepak »

Ik zeg DOEN.
Mvg Jordi.
manen blijven altijd kinderen alleen de speeltjes worden wat duurder!
Telemark
Lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 aug 2006, 22:18

Re: Ammodatabase

Bericht door Telemark »

Nick U schreef:Om te reageren op Telemark: volgens mij doen mensen op dit forum niet anders dan dat wat in de boeken staat verkondigen... is natuurlijk niets mis mee maar volgens mij zijn er niet echt mensen die daar problemen mee gaan hebben.
Als ze dat wel hebben snap ik overigens niet echt wat ze hier doen maargoed :)
Hallo Nick,
Ik snap wat je bedoelt, maar de vragen die er nu beantwoord worden is gewoon een heel klein percentage wat erin een boek beschreven staat.
Bijv. Ik heb hier een CD met honderden pagina's aan informatie over de k98, waar ik zelf rond de 60 euro voor heb betaald. Af en toe een vraag beantwoorden is totaal niet erg, maar om deze complete CD vrij te geven vind ik een beetje Te.
Laatst gewijzigd door Telemark op 30 jun 2009, 15:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Ammodatabase

Bericht door Nick U »

nee ok dat snap ik, maar ik denk ook niet dat het zo ver zal komen. :wink:
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Ammodatabase

Bericht door Auke »

Je kunt toch ook kiezen voor een 'subforum-onder-subforum'-structuur, zoals je nu ook 'Modelbouw' onder 'Hobby's' hebt? Dan neemt het geen extra ruimte in op de hoofdpagina maar heeft het wel z'n eigen subforum. Als je alles in één sticky topic moet zetten, wordt dat denk ik snel een rommeltje...
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Ammodatabase

Bericht door Nick U »

Goed idee Auke! :)
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Ammodatabase

Bericht door Charly1975 »

Ik denk dat er door de TS samen met de admin/mod's/de opperhoofden/de geleerden/zij die alles onderhouden/de mensen achter de schermen/de bazen er vast wel een goede oplossing kan worden bedacht. Zo te zien is er genoeg motivatie voor. Het idee van Sobel kan misschien wat weerstand oproepen maar als degene die de verantwoording heeft voor het sticky topic het netjes onderhoud en de zaken bijvoorbeeld op alfabetische volgorde bijhoud dan kan het toch ? Een subforum in een subforum heeft ook zo z'n voordelen. Maar goed...ik denk dat we het nu maar even aan de TS en de 'hoge heren' over moeten laten.

Ik weet ook niet of je een heel uitgebreid database bestand moet maken maar gewoon met de meest belangrijke gegevens. Gegevens zoals hoe vaak een granaat gebruikt is in een bepaalde slag is denk te veel van het goede. Te denken valt wel aan het kaliber en de maker en de gebruiker(s) en het doel.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Ammodatabase

Bericht door Nick U »

Eventueel wil ik wel moderaten in dat subforum om de boel schoon te houden, tijd heb ik er in ieder geval wel voor.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Ammodatabase

Bericht door ammo »

Telemark schreef:Ik weet niet of er mensen zijn die graag hun tekeningen en doorsnedes zo maar willen vrijgeven :wink:
Ik heb zelf ook aardig wat boeken/handleidingen(Voornamelijk Flak en k98) en ik heb er zelf grof geld voor betaald voor deze kennis, dus ik zal het zonde vinden als ik het zomaar vrij ga geven. Maar misschien kijken mensen er anders tegen aan.

Lijkt mij niet zo,n goed idee, om hier tekeningen, en doorsnede,s te plaatsen,
daar er altijd mensen zijn die dit gebruiken om de boel te demonteren.
Nemo Me Impune Lacessit
Gesloten