Wat is dit voor apparaat?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
david879
Lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 31 mar 2009, 20:23

Wat is dit voor apparaat?

Bericht door david879 »

Ik liep laatst op een rommel markt en ik kwam dit tegen. Weet iemand wat het is?
Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Wat is dit voor apparaat?

Bericht door custom »

2david879
Ik kan enkel zeggen weinig info en een slechte foto. :( .maar ik denk dat het om een oplaadaparaat gaat voor de DDR zaklamp type / ZW59 maar weet dat ook niet zeker de laadunit ziet er wel gelijk zo uit van dit type lamp bijgaand de lamp stuur wat betere foto's dan heb je zekerheid :wink: .Dit is een zeer fraaie NVA lamp die zeker wordt onderschat ik nog nooit eerder een militaire zaklamp gezien met zo enorm veel mogelijkheden, deze heb ik reeds uitvoerig besproken in het zaklampen topic hier...ik zoek nog zo'n lader als die het tenminste mocht zijn.


http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=36&t=17432



DDR zaklamp ZW59 /1966/1975

Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Helmbrug
Lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:55

Re: Wat is dit voor apparaat?

Bericht door Helmbrug »

ik heb hier nog wat foto's van het apparaat. het is van mij maar david had hem erop gezet
misschien is het dan wat duidelijker
(beetje vage foto's)
op de beschrijving staat

erka 36-1205-5356
kenn-nr.9310.64 fert.-nr. 19
betriebsspannung 2,4 v ; o,1A
wechelspg.-anschluB 220v (110; 125v)
gleichspg.-anschluB 12v (24v)
Nennladespannung 3v je batterie
nennladestrom 0,1 A
masse ....kg
Inhaltsverzeichnis
1 stuck viervachladegerat 9310.51-2
7 stuck NK-batterie 9310.61-5 2,4V 0,1A
2 stuck richtaufsatzbeleuchtung
2 stuck ansteckbeleuchtung
1 stuck handbeleuchtung
1 stuck batteriebeutel
1 stuck segeltuchbeutel mit anschluBelement
1 satz ersatzteile komplet
1 stuck ansteckleuchte
1 stuck staubtuch
1 stuck gurt fur ansteckleuchte
1 stuck bedienunganleitung
1 stuck ladebuch
1 stuck batteriehalter
1 stuck zusatzbeutel

ik denk dat alles erbij zit
Helmbrug
Lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:55

Re: Wat is dit voor apparaat?

Bericht door Helmbrug »

meer foto's
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Wat is dit voor apparaat?

Bericht door custom »

Op een na laatste foto zie ik een opzet reflectorkop van bovenstaande DDR lamp .Deze laadinrichting kan daarvoor gebruikt worden maar heeft tevens nog meer mogelijkheden voor andere verlichting apparatuur, de accu's gelijk aan de ZW59.
Elke oorlog is er een teveel !
Helmbrug
Lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:55

Re: Wat is dit voor apparaat?

Bericht door Helmbrug »

op dat stalen plaatje waar de inhoud op staat en kenmerken hoort er ook een jaartal op te zijn geslagen maar er staat geen jaartal op.
weet u ongeveer wanneer deze oplader is gebruikt?
die ene zaklamp kan je inderdaad op de accu's monetren.
ik kan de accu's ook nog opladen en dan brand de zaklamp en ook alle andere lampen. er zit ook nog een doosje met reserve lampjes bij.
mara waar zijn die andere stekkers en snoeren met nogal rare verlichting voor gebruikt
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Wat is dit voor apparaat?

Bericht door custom »

De foto zijn van een matige kwaliteit om goed te kunnen beoordelen wat de rest v/d aparatuur mag zijn. Ik zie wel enkele (DIN) norm bajonet stekkers aansluitingen met daaraan een schakelaar vebonden zal ongetwijfeld met een zwakstroom lichtbron te maken hebben.Het is zeker dat je met deze laadunit de ZW59 kunt opladen deze zijn gebruikt vanaf de begin jaren 60 /70 bij de NVA = Nationale Volkspolizie DDR.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Ladegerät

Bericht door asjemenou »

Zoals Costum al heeft geschreven, het is inderdaad een oplaadapparaat voor de Oost-Duitse Mehrzweckleuchte ZW-59. De accu's en de los opzetbare Aufsteckreflektor zijn inderdaad heel herkenbaar. De draden met de bajonetstekkers zeggen mij niet zoveel (is dit wel origineel?). In je omschrijving heb je het over een Bedienunganleitung en een Ladebuch. Hierin zal dan vast wel de functie ervan worden uitgelegd. Veel is er over de Mehrzweckleuchte ZW-59 op het Internet niet te vinden maar misschien is deze webite toch wel interessant voor je; http://www.rwd-mb3.de/technik_a/pages/zw59.htm . Beetje jammer is dit wel want het is inderdaad een heel aparte lantaarn.
De Mehrzweckleuchte ZW-59 en dus ook het oplaadapparaat waren in gebruik bij het toenmalige Oost-Duitse leger de NVA (Nationale VolksArmee). Met de eenwording van Duitsland in 1990 werd het Oost-Duitse leger opgeheven. Nagenoeg de gehele NVA uitrusting was overbodig geworden. Zo ook dus de Mehrzweckleuchte ZW-59 en het bijbehorende oplaadapparaat.
Zoals Costum ook al aangeeft was de Mehrzweckleuchte ZW-59 een multifunctionele lantaarn. De accu van de Mehrzweckleuchte ZW-59 kon ook worden gebruikt als voeding voor de Strichplattebeleichtung van de DF 7x40 verrekijker van het Oost-Duitse leger.

Afbeelding

Misschien een beetje overbodige waarschuwing van mijn kant maar pas wel op met het opladen van de DDR accu's. Deze accu's zijn op z'n minst 20 jaar oud. Misschien zijn de accu's sowieso niet goed oplaadbaar meer. De DDR accu's bevatten ook nog eens zware (giftige) metalen. Ten tijde van de DDR had men aan milieubewust zijn absoluut een broertje dood. Uit eigen ervaring weet ik ook dat die DDR accu's kunnen ontploffen! En dat gaat met een behoorlijk harde klap.

Afbeelding

Twee ZW-59 lantaarns welke ik in mijn verzameling heb. Beiden zijn gefabriceerd bij AKA Electric in het toenmalige Oost-Duitse Zwickau.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Helmbrug
Lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:55

Re: Wat is dit voor apparaat?

Bericht door Helmbrug »

ok erg bedankt voor de uitgebreide informatie! _/-\o_
Plaats reactie