collectie MGschutze

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gesloten
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: collectie MGschutze > Grove stof jas toegevoegd!!!!!!!!!!!!!

Bericht door coco »

Jasje is echt top, heb hem al mogen aanschouwen en op La gleize, en hij blijft echt super!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: collectie MGschutze > Grove stof jas toegevoegd!!!!!!!!!!!!!

Bericht door jurgen »

En wat is er nu zo speciaal aan dit jasje?

Als totale leek zijnde zie ik een incompleet jasje dat lelijker is dan de gewone Nederlandse jasjes.
Wat maakt dit dan zo bijzonder, en (te zien aan andere reacties) interessant?

(edit: bij het herlezen van deze reactie kwam ik tot het besef dat het misschien denigrerend kan overkomen, dit is alleszins helemaal niet de bedoeling! bij deze)
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: collectie MGschutze > Grove stof jas toegevoegd!!!!!!!!!!!!!

Bericht door Alex »

Het is een manschappen jasje, die zijn een stuk moeilijker te vinden als de normale buitenmodel uniformen( officieren ).
Dit komt oa omdat de manschappenuniformen net na de oorlog massaal de energiecentrales in werden geflikkerd als brandhout.

Ik heb het al gezegd tegen je, leuk jasje!
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: collectie MGschutze > Grove stof jas toegevoegd!!!!!!!!!!!!!

Bericht door JimK »

Bedankt voor de reacties!
alex schreef: Dit komt oa omdat de manschappenuniformen net na de oorlog massaal de energiecentrales in werden geflikkerd als brandhout.
Dit stukje klopt niet Alex.

Waarom deze jasjes zo zeldzaam zijn:
In augustus 1940 hebben de Duitsers alle Nederlandse uniformen in beslag genomen. Iedere ex-militair was verplicht om zijn uniform in te leveren. Bijna iedereen heeft gehoorzaam zijn jasje en broek ingeleverd. Hiervan heeft iedereen destijds een brief gehad"inleveren van rijksgoederen". Ik zal dat document nog even toevoegen een dezer dagen. De Duitsers hebben alle Nederlandse jasjes namelijk hergebruikt (daar begonnen ze in '40 al mee), ze zijn veelal verbouwd door er een andere kraag op te zetten, twee heupzakken en knoopsgaten in de borstzakken. Ook werden de schouderstukken erafgehaald en kwamen er Duitse op. Deze jasjes werden dan uigereikt aan tweede of derderangstroepen. Je ziet ze vaak met schildjes erop van Ostvölker of andere uitmonsteringen van buitenlandse troepen. Ze zijn ook wel eens Wehrmacht Heer ingezet geweest.

Een ander deel van de jasjes onderging een verfbad en werden donkergroen gekleurd en doorgebruikt voor de NAD (het exemplaar wat in in Ciney gevonden had). De NAD is de Nederlandsche Arbeids Dienst. Deze jasjes zijn op de verf na bijna ongewijzigd, enkel de rolletjes van de schouderstukken gingen eraf en er kwamen NAD kraagspiegels op.

En als laatste is een deel van deze Jasjes wederom geverd, maar dan in de kleur zwart. Deze zijn uitgereikt aan een Oekraïnische beveiligingseenheid (een sonderkommando) welke gelegerd was in Warschau. Deze hebben een hoop slachtoffers op hun geweten. Zei hebben voor het Duitse opperbevel in Warschau bij de opstand de stad schoon geveegd (d.m.v. wapengebruik).

Conclusie: Er zijn er maar weinig van bewaard gebleven.

De Nederlandse buitenmodel uniformen die je veel tegenkomt waren privé aanschaf en bleven privé eigendom. Vandaar dat deze nog wel te vinden zijn.

Gr. Jim
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: collectie MGschutze > Grove stof jas toegevoegd!!!!!!!!!!!!!

Bericht door jurgen »

zozo, maar die privé aanschaf was dan ook nog sterk geüniformeerd neem ik aan, aangezien ze zeker te herkennen zijn als van hetzelfde leger. Vind ik persoonlijk toch.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: collectie MGschutze > Grove stof jas toegevoegd!!!!!!!!!!!!!

Bericht door JimK »

jurgen schreef:zozo, maar die privé aanschaf was dan ook nog sterk geüniformeerd neem ik aan, aangezien ze zeker te herkennen zijn als van hetzelfde leger. Vind ik persoonlijk toch.
Dat klopt Jurgen.
Die pop in buitenmodel is dat privé aanschaf uniform. Officieren etc. droegen hun buitenmodel uniform ook in het (slag)veld.
Floris
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 10 sep 2005, 17:23

Re: collectie MGschutze > Grove stof jas toegevoegd!

Bericht door Floris »

Een mooie grove stof nederlandse manschappenjas is een stuk moeilijker te vinden als bv een waffen ss manschappenjas of een FJ smock.
Op alle dealer websites wereldwijd die ik bezoek zie ik nooit een grove stof nedrlandse manschappenjas staan.
Volgens mij heeft alleen tarnmilitaria er vorig jaar een gehad. Dat geeft al aan hoe schaars deze jassen zijn.
Gezocht: documenten mbt Market Garden 107e Panzerbrigade, 7e FJ Div., 59e Inf.Div, FJ Rgt.6, 245 Inf.Div. e.a.
Gebruikersavatar
matthewGrunn
Lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 apr 2009, 17:40
Locatie: Groningen

Re: collectie MGschutze > Grove stof jas toegevoegd!

Bericht door matthewGrunn »

Hee Jim
Echt een mooie verzemeling heb je
SUPER _/-\o_
World War 2 Collector
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: collectie MGschutze > Grove stof jas toegevoegd!

Bericht door jeroen wo2 »

Ey Jim, moet ik de 28ste t/m 1ste Aug. tussen deze spullen slapen ? :mrgreen:
Nice items!
Never Back Down
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: collectie MGschutze > Grove stof jas toegevoegd!

Bericht door JimK »

Bedankt Matthew
jeroen wo2 schreef:Ey Jim, moet ik de 28ste t/m 1ste Aug. tussen deze spullen slapen ? :mrgreen:
Nice items!
Dat lijkt me niet.
Jij mag slapen in een kist in het munitiekisten depot :evil:
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: collectie MGschutze > Grove stof jas toegevoegd!

Bericht door jeroen wo2 »

Zeker kisten vol tellerminen, en als Jean me komt instoppen dat word ik in een rol prikkeldraad gewikkeld. :bonk: :mrgreen:
S'morgens wakker worden en melk uit zo'n welbekend hakenkruis bekertje drinken van je, tevens RAD borden en bestek!
Daarna even een ritje maken op een van je paarden waar uiteraard een Duits paardenzadel op hoort, welke je daarna voor 50 euro aan mij verpatst _/-\o_
Ik zie het al weer voor me! :o :evil:
En dan niet te vergeten dat wij dan smiddags samen de kerstboom optuigen met jou speciale kerstballen & piek :mrgreen:

Oke de fantasie draait weer door, maarja we houden de humor erin!
Never Back Down
Gebruikersavatar
ijstheepak
Lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 mei 2009, 14:46
Locatie: hoogeveen

Re: collectie MGschutze > Grove stof jas toegevoegd!

Bericht door ijstheepak »

Ha :mrgreen: :mrgreen:
manen blijven altijd kinderen alleen de speeltjes worden wat duurder!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: collectie MGschutze > Grove stof jas toegevoegd!

Bericht door coco »

Heb je al knopen voor op je jasje aangekocht?
Zoja, heb je ze al aangebracht, en als dat het geval is zou je foto willen plaatsen van jasje met knopen?
Alvast bedankt.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: collectie MGschutze > Grove stof jas toegevoegd!

Bericht door JimK »

coco schreef:Heb je al knopen voor op je jasje aangekocht?
Zoja, heb je ze al aangebracht, en als dat het geval is zou je foto willen plaatsen van jasje met knopen?
Alvast bedankt.
Nee nog niet. Ze liggen als goed is klaar bij iemand anders en ik zal ze dan wel krijgen, denk zelf dat dat pas in Duiven is.
Origineel NL knopendraad heb ik al wel gekregen. Foto's zal ik plaatsen zodra ik de knopen erop heb zitten.

Gr. Jim
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: collectie MGschutze > Grove stof jas toegevoegd!

Bericht door coco »

mgschutze schreef:
coco schreef:Heb je al knopen voor op je jasje aangekocht?
Zoja, heb je ze al aangebracht, en als dat het geval is zou je foto willen plaatsen van jasje met knopen?
Alvast bedankt.
Nee nog niet. Ze liggen als goed is klaar bij iemand anders en ik zal ze dan wel krijgen, denk zelf dat dat pas in Duiven is.
Origineel NL knopendraad heb ik al wel gekregen. Foto's zal ik plaatsen zodra ik de knopen erop heb zitten.

Gr. Jim
Oke, dan wachten we nog even af ;)
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gesloten