'Oud-SS'er Boere mag worden berecht'

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

'Oud-SS'er Boere mag worden berecht'

Bericht door Jurrie »


AMSTERDAM - De oud-SS'er Heinrich Boere is gezond genoeg om in Duitsland te worden berecht voor de moord op drie Nederlanders in de Tweede Wereldoorlog.

Dat heeft een hof van beroep in Keulen dinsdag bepaald. Boere werd in april aangeklaagd voor betrokkenheid bij de moord op drie burgers in Nederland als represaille voor aanvallen van het verzet.

Hij zou als lid van de Waffen-SS een Bredase apotheker, een rijwielhandelaar uit Voorschoten en een fabrieksdirecteur hebben vermoord. Hij vluchtte na de oorlog naar Duitsland.

Te ziek

Een lagere rechtbank had eerder geoordeeld dat de 88-jarige Boere te ziek was om terecht te staan. Maar het hof zei dat de leiding van het verzorgingshuis waar Boere woont, heeft gezegd dat zijn geestesgesteldheid goed is en dat een proces zijn gezondheid niet in gevaar zal brengen.

Waffen-SS

Boere had een Nederlandse vader en Duitse moeder. Hij was 18 toen hij zich eind 1940 aansloot bij de Waffen-SS, Hitlers elitekorps. Na een tijd aan het Oostfront te hebben gediend keerde hij naar Nederland terug en sloot zich aan bij het moordcommando Feldmeijer, een eenheid die represailles uitvoerde.

Het commando zou 54 moorden hebben gepleegd. Boere bekende na de oorlog drie moorden, onder meer op de verzetsstrijder Teun de Groot.

Doodstraf

In Nederland werd Boere in 1949 veroordeeld tot de doodstraf, die later werd omgezet in een levenslange gevangenisstraf. Duitsland weigerde hem echter uit te leveren of het vonnis daar te voltrekken.
Bron: nu.nl

Greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
OliverP
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 jun 2009, 13:35

Re: 'Oud-SS'er Boere mag worden berecht'

Bericht door OliverP »

Wie wordt hier nu nog recht mee gedaan vraag ik me dan af?
Geef het geld wat deze rechtzaak weer gaat kosten liever uit aan educatie over dit, of voor mijn part een compleet ander onderwerp. :(
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: 'Oud-SS'er Boere mag worden berecht'

Bericht door Charly1975 »

OliverP schreef:Wie wordt hier nu nog recht mee gedaan vraag ik me dan af?
Geef het geld wat deze rechtzaak weer gaat kosten liever uit aan educatie over dit, of voor mijn part een compleet ander onderwerp. :(
Dus als het (teveel) geld kost dan hoeft men moord niet te berechten ?
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Re: 'Oud-SS'er Boere mag worden berecht'

Bericht door Wouter »

OliverP schreef:Wie wordt hier nu nog recht mee gedaan vraag ik me dan af?
Geef het geld wat deze rechtzaak weer gaat kosten liever uit aan educatie over dit, of voor mijn part een compleet ander onderwerp. :(
Volgensmij mis jij het hele punt, oorlogsmisdaden verjaren niet. Wie word hier recht mee gedaan? Wat denk je van familieleden van de slachtoffers van deze man? Te veel Nederlandse SS en SD'ers zijn hun straf ontlopen. Ik vind het een heel goede zaak dat men nu uiteindelijk heeft besloten Boere toch te vervolgen voor zijn misdaden, want zijn soort mannen verdienen het niet om hun oude dag rustig door te brengen. Dat had hij 65 jaar geleden maar moeten bedenken.
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: 'Oud-SS'er Boere mag worden berecht'

Bericht door JimK »

Wouter schreef:
OliverP schreef:Wie wordt hier nu nog recht mee gedaan vraag ik me dan af?
Geef het geld wat deze rechtzaak weer gaat kosten liever uit aan educatie over dit, of voor mijn part een compleet ander onderwerp. :(
Volgensmij mis jij het hele punt, oorlogsmisdaden verjaren niet. Wie word hier recht mee gedaan? Wat denk je van familieleden van de slachtoffers van deze man? Te veel Nederlandse SS en SD'ers zijn hun straf ontlopen. Ik vind het een heel goede zaak dat men nu uiteindelijk heeft besloten Boere toch te vervolgen voor zijn misdaden, want zijn soort mannen verdienen het niet om hun oude dag rustig door te brengen. Dat had hij 65 jaar geleden maar moeten bedenken.
En zo is het!

Als die het proces overleefd.
Gebruikersavatar
OliverP
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 jun 2009, 13:35

Re: 'Oud-SS'er Boere mag worden berecht'

Bericht door OliverP »

Wouter schreef:...
Wie word hier recht mee gedaan? Wat denk je van familieleden van de slachtoffers van deze man?
...
Ik kan me anders heel goed voorstellen dat die het hele gebeuren liever zouden laten rusten. Wie wil nou dat oude wonden weer worden geopend?
Verder ben ik het uiteraard met jullie eens dat oorlogsmisdaden bestraft moeten worden. Maar om bovengenoemde reden zet ik er dus vraagtekens bij of dat na zo lange tijd nog moet gebeuren. Breng je zo niet nog meer leed toe aan de nabestaanden? Ik vraag me serieus af of die (in meerderheid) niet ook liever zouden zien dat het geld zou worden besteed aan educatie betreffende dit onderwerp.

Maar goed, ik kan en wil niet voor de slachtoffers of hun nabestaanden spreken. Het is slechts een overweging mijnerzijds. :wink:
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: 'Oud-SS'er Boere mag worden berecht'

Bericht door Moengoman »

Dit argument werd meer dan 50 jaar geleden ook al aangevoerd, maar eigenaardig genoeg nooit uit de hoek van de slachtoffers zelf.
Gebruikersavatar
OliverP
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 jun 2009, 13:35

Re: 'Oud-SS'er Boere mag worden berecht'

Bericht door OliverP »

Wil je de situatie van 50 jaar geleden echt met nu vergelijken...?!? :?
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: 'Oud-SS'er Boere mag worden berecht'

Bericht door Jim »

OliverP schreef:Wil je de situatie van 50 jaar geleden echt met nu vergelijken...?!? :?
De nabestaanden van toen zijn nog steeds de nabestaanden van nu. Ik kan me dus goed voorstellen dat degenen die slachtoffer zijn geweest en hun nabestaanden dat soort slag volk nog ter verantwoording willen roepen. Vooral omdat die alle moeite hebben gedaan om onder hun verantwoordelijkheid te ontkomen.
Slachtoffers en nabestaanden hebben meer moeite met het feit dat de daders er mee wegkomen, dat is iets wat de pijn erg maakt. Het leed wordt er niet mee ongedaan gemaakt, maar het doet wel goed. Het zou voor sommigen al helpen als de dader zijn schuld zou toegeven.

Een paar jaar geleden was er de vraag of bij de herdenking van de Slag om Arnhem ook Duitse veteranen uitgenodigd / betrokken zou moeten worden. Dat was dus een massaal nee.
Vooral van degene die de slag hebben meegemaakt.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: 'Oud-SS'er Boere mag worden berecht'

Bericht door Moengoman »

OliverP schreef:Wil je de situatie van 50 jaar geleden echt met nu vergelijken...?!? :?
Ten eerste: wat is het verschil? Zijn de misdaden vijftig jaar later minder erg geworden soms?

Ten tweede: Sinds de berechting van oorlogsmisdadigers begon heeft nog nooit een slachtoffer of een nabestaande verzocht "het hele gebeuren liever te laten rusten." Het zijn aan de andere kant altijd types die de daders willen ontzien die met dat argument komen.

Simon Wiesenthal - een bekend slachtoffer - is er ooit eens gevraagd. Zijn antwoord was dat oorlogsmisdadigers over de gehele wereld het recht op een rustige oude dag hebben verspeeld. Zij moeten hun hele leven lang weten dat er mensen zijn die op hun jagen, met de bedoeling hen verantwoording af te laten leggen. Wil jij het beter weten?
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: 'Oud-SS'er Boere mag worden berecht'

Bericht door MARKET GARDEN »

@ Jim
Volgens mij wilde de veteranen juist wel samen herdenken maar
was het gemeentebestuur tegen.
Zal het eens opzoeken.
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: 'Oud-SS'er Boere mag worden berecht'

Bericht door Veltro »

Het is niet de daad welke na 50 jaar veranderd is, maar wel de samenleving welke deze beoordeeld.
Het is dus niet aan de slachtoffers of de daders om te beslissen of er een berechting plaats moet vinden, maar aan ons.

Groet,

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
OliverP
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 jun 2009, 13:35

Re: 'Oud-SS'er Boere mag worden berecht'

Bericht door OliverP »

Moengoman schreef:
OliverP schreef:Wil je de situatie van 50 jaar geleden echt met nu vergelijken...?!? :?
Ten eerste: wat is het verschil? Zijn de misdaden vijftig jaar later minder erg geworden soms?

Ten tweede: Sinds de berechting van oorlogsmisdadigers begon heeft nog nooit een slachtoffer of een nabestaande verzocht "het hele gebeuren liever te laten rusten." Het zijn aan de andere kant altijd types die de daders willen ontzien die met dat argument komen.

Simon Wiesenthal - een bekend slachtoffer - is er ooit eens gevraagd. Zijn antwoord was dat oorlogsmisdadigers over de gehele wereld het recht op een rustige oude dag hebben verspeeld. Zij moeten hun hele leven lang weten dat er mensen zijn die op hun jagen, met de bedoeling hen verantwoording af te laten leggen. Wil jij het beter weten?
Het eerste punt heb ik in feite al beantwoord door te stellen dat je het geld beter aan educatie over dit onderwerp kunt uitgeven.

Om op je tweede punt terug te komen: Simon Wiesenthal is inderdaad een bekend slachtoffer, waardoor zijn antwoord op de vraag dus ook bekend is. Maar om nu te stellen dat niemand van de nabestaanden het liever zou laten rusten, is ook volledig uit de lucht gegrepen.
Dus nee, ik weet het niet beter... maar jij ook niet... :wink:
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: 'Oud-SS'er Boere mag worden berecht'

Bericht door Moengoman »

OliverP schreef:Maar om nu te stellen dat niemand van de nabestaanden het liever zou laten rusten, is ook volledig uit de lucht gegrepen.
Noem één naam en ik trek alles in.
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: 'Oud-SS'er Boere mag worden berecht'

Bericht door Moengoman »

OliverP schreef:Maar om nu te stellen dat niemand van de nabestaanden het liever zou laten rusten, is ook volledig uit de lucht gegrepen.
Noem één naam en ik trek alles in.
Plaats reactie