stijgend aantal zoldervondsten?

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

stijgend aantal zoldervondsten?

Bericht door jurgen »

Je hoort en leest wel eens regelmatig dat mensen zeggen dat het aantal zoldervondsten of keldervondsten of hoe je het wilt nemen nu wel niet meer zo groot zullen zijn. Aangezien het al bijna 65 jaar geleden is dat de oorlog gestopt is.

Nu zat ik daar gisteren om één of andere reden op te denken en ik bedacht me net dat het misschien wel eens net omgekeerd zou kunnen zijn. De veteranen van toen zijn nu allemaal 80-90 jaar en er beginnen er nu veel te overlijden. De mensen sterven, het nageslacht ruimt hun huis op en vindt iets op zolder uit de oorlog. Of ze wisten al heel lang dat het er was maar het mocht of kon niet weg omwille van emotionele waarde.

Hoe vaak zie je tegenwoordig niet dat (klein)kinderen bv. de medailles van hun grootvader verkopen, op de markt bv. En naarmate er meer veteranen sterven zal dat mijn inziens ook meer gebeuren.

Zou ik gelijk kunnen hebben of niet? Want dit heb ik eigenlijk nog nooit iemand horen zeggen.

(Ik sluit niet uit dat ik vermoedelijk doofstom ben en al jaren in een grot woon. Dus schiet me maar neer als ik het wiel aan het heruitvinden ben)
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Re: stijgend aantal zoldervondsten?

Bericht door Ivo Wilms »

Het hoeven niet zozeer veteranan te zijn. Ook de "gewone" mensen die de oorlog hebben meegemaakt die nu komen te overlijden hebben vaak nog materiaal uit die tijd. Vooral boeren hadden een handje van materiaal verzamelen, maar dan vooral spul dat zelf nog goed te gebruiken was. Als je af en toe ziet wat er nog uit een oude boerderij kan komen.

En om nog effe in te gaan op je eerste zin; het materiaal begint nu pas goed los te komen.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Frieslan Boppe
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jun 2009, 21:00

Re: stijgend aantal zoldervondsten?

Bericht door Frieslan Boppe »

Kan idd zo zijn en die verhalen hoor ik al jaaaaaren... echter ook een mooi verkooppraatje. De wonderen zijn de wereld niet uit maar tegenwoordig weten ook leken dat het spul veel geld opleverd. :yes:
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: stijgend aantal zoldervondsten?

Bericht door iknowdintoo »

Ik ken iemand die een M95 Hembrug heeft gevonden tussen twee muren op een boerderij, door een dienstplichtige in WO1 gebruikt, in WO2 verstopt voor de Duitsers. Ook nog wat anders, do hast Fryslân ferkeard spelt! 8)
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: stijgend aantal zoldervondsten?

Bericht door JimK »

Niet alle leken weten dat het geld waard is hoor. Ik heb net nog een K98 bajonet opgehaald 8)

En inderdaad, de komende vijf jaar is het oogsten!
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: stijgend aantal zoldervondsten?

Bericht door zjopske »

mgschutze schreef:Niet alle leken weten dat het geld waard is hoor. Ik heb net nog een K98 bajonet opgehaald 8)

En inderdaad, de komende vijf jaar is het oogsten!
dan snel volgend jaar mijn rijbewijs halen en toeren :P

word lastig met zoeken naar alles, wel nog van mijn opa van zolder een boekje van de opa van mijn oma (een tijd geleden) gevonden.
tja... toen moesten ze het uniform nog zelf betalen en aflossen :shocked:. binnenkort nog even ophalen.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
david879
Lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 31 mar 2009, 20:23

Re: stijgend aantal zoldervondsten?

Bericht door david879 »

Ja ik ging laatst de zolder van mijn opa oprumen; vond ik een vlaggetje met een swastika voor op de motorkap van een auto!
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: stijgend aantal zoldervondsten?

Bericht door jurgen »

Ik denk dat ik best al een advertentie kan plaatsen in de koopjeskrant als ik dat zo hoor :evil:
Helmbrug
Lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:55

Re: stijgend aantal zoldervondsten?

Bericht door Helmbrug »

ja of op marktplaats een advertentie zetten GEZOCHT OUDE ZOLDERVONSTEN of zo iets.
maar ik heb een opa die 3 was toen de oorlog was afgelopen dus die heeft niet veel.
Moet je dan gewoon langs oudere mensen gaan of die naar het bejaardentehuis verhuizen en hun huis opruimen vragen?
david879
Lid
Berichten: 451
Lid geworden op: 31 mar 2009, 20:23

Re: stijgend aantal zoldervondsten?

Bericht door david879 »

Je moet ouderwets heitje voor karweitje gaan doen :evil: . En dan zeggen: Ik verzamelen WO2 etc.... Dan is er een kans dat ze nee zeggen wegens emotionele waardes maar er is ook een kans van ja. En daar moet je op hopen. :yes:
Helmbrug
Lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:55

Re: stijgend aantal zoldervondsten?

Bericht door Helmbrug »

daar heb je een vakantie voor!
dan ga ik maar eens kijken of er mensen zijn die verhuizen!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: stijgend aantal zoldervondsten?

Bericht door coco »

david879 schreef:Je moet ouderwets heitje voor karweitje gaan doen :evil: . En dan zeggen: Ik verzamelen WO2etc.... Dan is er een kans dat ze nee zeggen wegens emotionele waardes maar er is ook een kans van ja. En daar moet je op hopen. :yes:
'En dan zeggen: Ik verzamelen WO2' nou als je dat zegt zeggen ze eerder ga een lesje Nederlands volgen ipv van je vakantie genieten ;).

O.T. Ik zelf heb ook meerdere malen spullen gevonden bij mijn opa (zolder en schuurvondsen oa. LFH kistje), en zijn broers en zussen hebben ook nog genoeg waarvan ik af weet maar of ik dat ooit te pakken krijg durf ik niet te zeggen, hoe dan ook ik vind de spullen die uit eigen familie komen toch het leukste gewoon omdat er 'emotionele' waarde aanzit en omdat je vaak de hele geschiedenis ervan krijgt te horen :).

Ook hier in de straat wonen nog 2 mensen die zeker wat op zolder hebben liggen dus het word even afwachten aangezien ze deze vakantie hun zolders gaan opruimen en ze weten dat ik verzamel.
Maar een gouden tip voor mensen die willen gaan zoeken bij ouderen: Verwacht geen gouden bergen het is maar zelden dat je echt de top spullen vind, meestal zullen het kranten, hulzen, bajonetten, of stoffen emblemen zijn. (al kan dat ook top zijn natuurlijk).
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: stijgend aantal zoldervondsten?

Bericht door Nick U »

Ik kwam er onlangs achter dat een buurman van mij een duitse bajo heeft... had z'n opa gejat van de Duitsers.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: stijgend aantal zoldervondsten?

Bericht door jurgen »

Ik heb nog 4 grootouders en 4 overgrootouders, en hoewel ze allemaal geboren zijn voor de oorlog heeft geen van allen iets dat er mee te maken heeft.
Mijn ene overgrootvader is heel de oorlog op de vlucht geweest voor de Duitsers, de andere moest in mei 1940 meevechten maar is na 2 dagen al gedeserteerd omdat hij niets van de oorlog moest weten. En dan heb ik nog een overgrootvader die met zijn broer in 1944-1945 is opgeleid in Ierland om in Azië te gaan vechten maar zover is het nooit gekomen.

Ik heb ooit wel een jaren '50 Belgische legerhelm gevonden bij mijn grootvader, beter dan niets zeker.
Ik ben weer eens zwaar minderbedeeld precies. :bonk: :mrgreen:
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Zolder-, kelder- of schuurvondsten

Bericht door asjemenou »

... schreef:Moet je dan gewoon langs oudere mensen gaan of die naar het bejaardentehuis verhuizen en hun huis opruimen vragen?
Als je zo aan je WOII verzameling denkt te kunnen komen. Heb je wel eens een huis helemaal leeg gehaald?

Zolder-, kelder- of schuurvondsten zijn van alle tijden. Ik heb door de jaren heen dan ook al heel wat aangeboden gekregen. Eén ding staat vast; WOII militaria wordt alleen maar zeldzamer.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie