Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
toonen
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 mei 2009, 18:31

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door toonen »

Waar kun je dat aan zien..?
"Qua patet orbis"
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door ammo »

toonen schreef:Waar kun je dat aan zien..?
Normaal zijn de flappen zwart.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door dutchhelmets »

het is een m38, ook wel "naar model KNIL"genoemd. na-oorlogse productie, te zien aan het binnenwerk icm de klinknagels. kan geen schalkhaar helm zijn naar mijn mening.
Schalkhaarders gebruikten zowel de m27NM en de m34 helmen, altijd met de springende granaat en driekleur erop aangebracht. ik meende zelfs een m16 Schalkhaar helm ooit te hebben gezien, maar dit zou ik even moeten na kijken.

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
toonen
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 mei 2009, 18:31

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door toonen »

In het binnenwerk staat Politie Schalkhaar,een naam en een nummer....is dat er later ingezet om een beginnende verzamelaar om de tuin te leiden..?
of is deze helm wel door de SH politie gebruikt en later door iemand opgeknapt? De verkoper (heeft de oorlog meegemaakt) overtuigde mij dat het een originele helm was gebruikt door de SH-politie......ik heb het nagekeken en op de decals na lijkt het model wel te kloppen.....maar dat is dus niet zo..?
mmm, volgende week maar even teruggaan...... :bonk:
"Qua patet orbis"
emileverbunt
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 feb 2007, 15:34
Locatie: Bloemendaal

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door emileverbunt »

De z.g "Schalkhaar politie" heette officieel: Staatspolitie.

Schalkhaarpolitie was meer een bijnaam voor deze organisatie.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat deze helm door de Schalkhaar/Staatspolitie is gebruikt. Althans niet organiek. Een lid van deze politie organisatie zou zelf wel de correcte benaming gebruken, lijkt me.

De (gemeente) politie droeg in WO2 wel helmen van het model dat ook de LBD gebruikte. Jouw exemplaar lijkt me een helm bestemd voor de LBD.

Groet,
Emile
Gebruikersavatar
toonen
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 mei 2009, 18:31

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door toonen »

In het binnenwerk staat Staatspolitie (schalkaar) 1943 P.vd B 227334....dus wel de originele benaming gebruikt.....dus zou het toch kloppen..?
"Qua patet orbis"
emileverbunt
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 feb 2007, 15:34
Locatie: Bloemendaal

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door emileverbunt »

Dag Toonen,

Toen ik reageerde op je post had ik de foto's niet gezien. Er staat inderdaad Staatspolitie. Waarom zou een Staatspolitieman in zijn helm de woorden Staatspolitie én Schalkhaar zetten? Naam en nummer lijken wel logisch, maar ik heb géén idee hoe de nummering bij de Staatspolitie was geregeld.

Ik ben het met Dutchhelmets eens dat de Staatspolitie de springende granaat en de driekleur hadden op hun M27/M34 helmen.

Wat mij betreft pleit er tegen originaliteit:
- M38 civiele helm
- mindere kwaliteit van het binnenwerk van de helm t.o. van de M27/M34, terwijl er van de laatste modellen voldoende beschikbaar waren.
- géén granaat en driekleur

Van de verschillen tussen het binnenwerk uit of van voor de oorlog en de naoorlogse produktie weet ik nog te weinig.

We moeten nog verder doorzoeken.

Groet,
Emile
Gebruikersavatar
toonen
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 mei 2009, 18:31

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door toonen »

Ik heb het boek de nederlandse stalen helm gekocht en ja dit is een knil-model...zeer waarschijnlijk gebruikt door de LBD, na de oorlog gebruikte ze wel die kleur binnenhelmen maar dan volgens hetzelfde type als de zwarte in de M27/M34 , dus het kan niet zijn dat het binnenwerk hergebruikt is.....vreemd...Tijdens de oorlog werden deze helmen wel geproduceerd en gebruikt voor diverse civiele diensten.....in eerste instantie werden de binnenwerken van het type M27/M34 gebruikt en naarmate de oorlog vorderde en materiaal schaarser werd is er gebruik gemaakt van binnenwerken van een mindere kwaliteit en andere types.
ik snap het zelf ook niet zo goed.....ik denk dat er dan toch iemand erg creatief bezig is geweest en het een staatspolitie helm heeft willen doen lijken..of tegen het einde van de oorlog iemand van de Staatspolitie deze helm in beslag heeft genomen en gebruikt....maar ja dat verklaart niet dat er 1943 in het binnenwerk staat.....

:?
"Qua patet orbis"
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Jan Klaassen »

Hallo mensen!

Ik had nu ook nog even een vraagje...

Ik heb foto's gevonden van deze helm:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nou is mijn vraag:
Kan iemand mij hier wat over vertellen? Is dit BS, LBD, brandweer, politie of iets geheel anders??

Alvast bedankt,
JK
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
emileverbunt
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 feb 2007, 15:34
Locatie: Bloemendaal

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door emileverbunt »

Dag JK,

Dit is een model "naar KNIL". Ook bekend als de model 38. Waarschijnlijk in WO2 geproduceerd door Verblifa. Deze fabriek produceerde in de oorlog voor de Roemenen, De LBD, brandweer en ook voor particulieren.

Deze helmen zijn niet zeldzaam. De zelfde helmen werden ook na de oorlog nog door de Politie gedragen, maar kregen dan een beter binnenwerk.

De BS droeg géén eigen helmen. Zij namen wat beschikbaar was. Veel LBD helmen dus en helmen van het leger van voor 1940, zelfs Tsjechische en Duitse exemplaren!

Verblifa produceerde ook ná de oorlog dit model nog. Met name voor de Marine, volgens De Joode.

Groet,
Emile
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Jan Klaassen »

Merci.

Deze is dus waarschijnlijk WOII gemaakt maar daarna doorgebruikt?

ok
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
emileverbunt
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 feb 2007, 15:34
Locatie: Bloemendaal

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door emileverbunt »

Ja,

Deze helm kan na WO2 zijn doorgebruikt door de BB of door een BZB (bedrijfs zelfbescherming).

Er is nog niet veel over gepubliceerd, voor zover ik weet.

Groet,
Emile
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Jan Klaassen »

Nee dat had ik ook al door...er valt niet zoveel over te vinden op het internet en al helemaal niet in de plaatselijke bibliotheek :(
Maar in ieder geval bedankt voor de info tot zover ;)

Edit:
Wat is hiervan ongeveer de waarde?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
toonen
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 mei 2009, 18:31

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door toonen »

Yip, dit blijft een lastig onderwerp. Deze helmen werden trouwens ook na de oorlog nog geproduceerd voor diverse civiele diensten. De waarde is maar wat de gek er voor geeft.....zo heb ik 35 euro betaald voor precies dezelfde helm alleen stond er in het binnenwerk Staatspolitie, naam en nr waardoor ik overtuigd was dat het een Staatspolitie helm was.
Ik weet nu dat dit zeer waarschijnlijk niet zo is, omdat die gebruik maakten van vooroorlogse M27/M34 helmen.
Maar goed, waarde is 10 euro of wat de gek er voor geeft......zie boven........ :(
"Qua patet orbis"
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Westwall »

Hallo,

Weet iemand wat voor waarde deze helm nog heeft (aangezien hij niet meer in zo'n beste staat is)?
Hier de foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie