Weg met de monarchie!

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.

Wat vind jij van de monarchie?

1) Ik vind Maxima zo'n lekker ding.
1
7%
2) Willem-Alexander is mijn voorbeeld. Ook ik wil binnen 10 jaar mijn studie afronden.
0
Geen stemmen
3) Weg ermee!
4
27%
4) VVillem van Nassavv, ben ick van Duytsen bloet...
4
27%
5) Ach, laat die poppenkast toch bestaan.
4
27%
6) Ik schaam me dood dat die randdebielen ons land vertegenwoordigen.
2
13%
 
Totaal aantal stemmen: 15

Gebruikersavatar
Lucid
Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2003, 22:35
Locatie: Utrecht

Bericht door Lucid »

okke schreef: Een voorbarige conclusie. Voor mij is het geen reden om het koningshuis af te schaffen.

Net zo min als het gegeven dat de vader van Maxima een zeer discutabel verleden heeft.

Net zo min als de buitenechtelijke relaties van prins Bernhard.

Of het verleden van Claus.
Dus het asociaal gedrag van het koningshuis is geen reden om het af te schaffen? Dan verschillen we hier in mening.
The face of tyranny is always mild at first.
— Racine
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Lucid schreef:Als prinses heeft Maxima ook een representatieve functie. Haar vader is verantwoordelijk voor het vermoorden van veel mensen. Ik kom er met mijn verstand niet bij dat je dit minder erg vindt dan het op het forum zetten van een plaatjesmop waarop Bert met Hitler staat.
Maxima heeft de plicht om haar vaders foute verleden te erkennen. Wat doet ze? Ze zegt dat er niks gebeurd is! Het bagatelliseren van de fouten van het koningshuis moet eens afgelopen zijn.
Volgens mij heb ik het plaatje met Hitler en de mening van Maxima niet me elkaar vergeleken...

De vader van Maxima is niet verantwoordelijk voor het vermoorden van veel mensen. Hij heeft in dat bewind gezeten. Maar Maxima is jarenlang met haar eigen waarheid opgevoed en ze kent haar vader alleen van een goede kant. Ik hoop dat je snapt dat dit erg moeilijk voor haar zal zijn om het anders te zien. Als je voor de oorlog in Irak aan de mensen vroeg wat ze van Saddam Hoessein vonden, kreeg je ook als antwoord dat Saddam de machtige leider was die de Amerikanen in Golfoorlog 1 had verslagen. Een andere waarheid kenden de mensen niet. Hopelijk zie jij ook dat Maxima een heel spontaan en open persoon is die volgens mij bij het koningshuis niet misstaat. Maxima heeft inderdaad een represenatieve functie en ik vind dat ze deze tot nu toe goed invult! De daden van je familie moeten je niet blijven achtervolgen.

Ik vind dat plaatje van je ook niet schokkend of zo, maar ik vind het net als dvaupell niet zo op deze site passen.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Lucid
Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2003, 22:35
Locatie: Utrecht

Bericht door Lucid »

Martijn schreef:Volgens mij heb ik het plaatje met Hitler en de mening van Maxima niet me elkaar vergeleken...
Je hebt wel aangegeven dat je Maxima's uitspraken niet bezwaarlijk vond, doch het plaatje wel. Een semantische analyse leert in dat geval dat je het plaatje blijkbaar erger vond dan Maxima's uitspraken.
Martijn schreef:De vader van Maxima is niet verantwoordelijk voor het vermoorden van veel mensen. Hij heeft in dat bewind gezeten.
Als je deel uitmaakt van een totalitair regime waarin onschuldige mensen vermoord worden, dan ben je wel degelijk verantwoordelijk. Uit betrouwbaar onderzoek blijkt dat Zorregieta van elke marteling afwist. Als haar dochter, die zelf een academische opleiding afgerond heeft, dit dan verwerpt met de woorden "maar een mening", is zij in mijn ogen een onmens. Feiten liegen niet.
Martijn schreef:Maar Maxima is jarenlang met haar eigen waarheid opgevoed en ze kent haar vader alleen van een goede kant.
Dat rechtvaardigt niets. Bovendien moet ze wel blind zijn, wil ze de dodenlijsten nooit onder ogen gekregen hebben.
Martijn schreef:Ik hoop dat je snapt dat dit erg moeilijk voor haar zal zijn om het anders te zien... Maxima heeft inderdaad een represenatieve functie en ik vind dat ze deze tot nu toe goed invult! De daden van je familie moeten je niet blijven achtervolgen.
Blijkbaar schijnen de meeste Nederlanders een leugen, het niet veroordelen van de schending van de mensenrechten of het verzwijgen van moorden niet erg te vinden. Het is te wijten aan het NIMBY-syndroom: zolang jezelf geen gedupeerde bent, is er niets aan de hand. Achter de synthetische lachjes en de zwaaiende handjes van het koningshuis, schuilen bikkelharde mensen, die statusgeil en stinkendrijk opgevoed zijn. Deze wereldvreemde mensen moeten ons land vertegenwoordigen, omdat het gewone volk nu eenmaal van sprookjes houdt. Gelukkig groeit het aantal republikeinen jaarlijks, want steeds meer mensen beseffen dat in een moderne tijd geen plaats meer is voor een (constitutionele parlementaire) monarchie.
The face of tyranny is always mild at first.
— Racine
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik moet eerlijk zeggen dat eenieder die een plaatje van bert raar vin en het verleden van maxima's vader of haar manier van omgaan daarmee niet raar zijn of haar mening eens moet herzien.
Maar goed dat terzijde ik ben stellig van mening dat als maxima iets als dit kan negeren ze heel erg raar in haar vel zit en ik vraag me af of je zo iemand überhaupt wel in je land wil.

Maar goed..ik ben ook van mening dat mensen zich niet achter hun geloof moeten verschuilen...dus wie ben ik behalve maf dan natuurlijk?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Mijn mening is dat het koningshuis best mag blijven.

Ik ben nu 19 jaar, en heb 19 jaar lang prettig in het Koninkrijk der Nederlanden gewoont. Waarom zouden we het koningshuis dan afschaffen?
Ik vind de ceremonie's rond het koningshuis altijd erg mooi om te zien. Gouden Koets op Prinsjesdag enzo, ziet er toch wel leuk uit.

Bovendien ben ik het met Martijn eens dat de koningin ons in het buitenland goed vertegenwoordigd. Volgens mij is het best belangrijk dat we één gezicht hebben dat ons in het buitenland vertegenwoordigd. Dat straalt stabiliteit uit en dat kan gunstig uitpakken voor bijvoorbeeld de economie, maar in ieder geval voor ons land in het algemeen.

Kortom: Ik ben blij met de monarchie, en al dat gezeur eromheen neem ik voor lief. En ik hoop dat we deze staatsvorm nog een tijdje houden.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Wat wil je dan Lucid naast elke 4 jaar die poppenkast (mannetjesmakerij ipv argumenten) van verkiezingen voor de Gemeenteraad, Provinciale Staten en Tweede Kamer en ook nog eens de EU nog eens verkiezingen voor een eventuele president?
Of sta je een soort Bondsraad voor als in Zwitserland. Alsof je daarmee beter af bent. Iemand die slechts een bepaalde periode aan de macht is probeert daar zoveel mogelijk persoonlijk voordeel mee te behalen.

Wil je naar een ceremoniële functie toe als in Duitsland of Israël? Waarom dan naar een president? Beatrix heeft in ieder geval meer charme in haar pink dan welke droogkloot van een voormalig Nederlands politicus. Overtuigend geacteerd zeg je? Geef haar een Oscar. Feit is dat in grote delen van de wereld nog altijd opgekeken wordt naar iemand van koninklijke bloede, een betere ambassadrice kunnen we dus niet wensen.

Dat er zoveel commotie is de laatste tijd over het functioneren van het Koningshuis, is dat niet een gevolg van het slappe optreden van een zekere JPB AKA Harry Potter 2? Het staatshoofd trekt net zoveel macht naar zich toe als de minister president toe laat. Dit zegt alles over JPB. En niet over Beatrix.

Ben ik monarchist? Ja, Leve de koningin, hoera, hoera, hoera.

P.S. Denk je nou echt dat een eventuele president namens ons land protest aan zou tekenen bij de Chinese regering vanwege het schenden van de mensenrechten? Kom nou. In de tachtiger jaren werden twee reeds door Taiwan bestelde onderzeeërs toch maar niet gebouwd omdat de Chinese regering zware druk uitoefende op ons land. De Chinezen of wie dan ook zien ons aankomen met onze morele superioriteit. En wij weten toch niet of ze niet achter de schermen toch de Nederlandse bezorgdheid heeft uitgesproken over deze schendingen.
Gebruikersavatar
Lucid
Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2003, 22:35
Locatie: Utrecht

Bericht door Lucid »

monmax schreef:Dat er zoveel commotie is de laatste tijd over het functioneren van het Koningshuis, is dat niet een gevolg van het slappe optreden van een zekere JPB AKA Harry Potter 2? Het staatshoofd trekt net zoveel macht naar zich toe als de minister president toe laat. Dit zegt alles over JPB. En niet over Beatrix.
Lees eerst mijn bezwaren voordat je op mijn berichten reageert. Het slecht presteren van JPB heeft niets te maken met mijn republikeinse opvattingen. Een minister president van enig fatsoen zou niet eens naar China willen. Bovendien kunnen politici op verzoek aftreden, terwijl wij daar bij Beatrix geen invloed op hebben.
monmax schreef:Ben ik monarchist? Ja, Leve de koningin, hoera, hoera, hoera.
:) Ik ben blij voor je. Gelukkig zijn er mensen die het leed van anderen beter kunnen verdragen, en slaafs de coryfeeën van het koningshuis toejuichen (naast Frans Bauer en Veronica). Van mij mag het! Lekker koekhappen, en samen gezellig kijken naar de zwaaiende handjes van Maxima! Hoezee!
The face of tyranny is always mild at first.
— Racine
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Lucid schreef:
Lees eerst mijn bezwaren voordat je op mijn berichten reageert. Het slecht presteren van JPB heeft niets te maken met mijn republikeinse opvattingen. Een minister president van enig fatsoen zou niet eens naar China willen. Bovendien kunnen politici op verzoek aftreden, terwijl wij daar bij Beatrix geen invloed op hebben.
Daarbij ga je van de ongefundeerde stelling uit dat Beatrix niet gestuurd wordt maar uit eigen vrije wil! Is dat zo? De eerste en tweede kamer kunnen wel degelijk invloed uitoefenen op het gedrag van de Koningin. Als voorbeeld noem ik het aftreden van Wilhelmina in 1948. Zij wilde na de oorlog meer macht naar het koningshuis toetrekken omdat zij flauw was van het eeuwige getouwtrek in beide kamers (en bovendien was zij niet echt onder de indruk van het weinig daadkrachtige optreden van het in de oorlog gevluchte kabinet). Toen zij inzag dat dit in de maatschappij op veel weerstand stootte trok zij haar conclusies en deed troonsafstand.


Nogmaals Lucid:
Ik ben blij voor je. Gelukkig zijn er mensen die het leed van anderen beter kunnen verdragen, en slaafs de coryfeeën van het koningshuis toejuichen (naast Frans Bauer en Veronica). Van mij mag het! Lekker koekhappen, en samen gezellig kijken naar de zwaaiende handjes van Maxima! Hoezee!
Nu ga je uit van de ongefundeerde stelling dat ik allerlei misstanden als door jou eerder vermeld maar gevoelloos (want dat is m.i. het onderliggende verwijt) verdraag. Verre van dat, ik ben echter realist genoeg om te kunnen accepteren dat ik in mijn eentje weinig aan deze situaties kan veranderen.

Frans Bauer en Veronica? Hoezo generaliseren? Heb ik jou enig idee gegeven dat ik willoos en redeloos (want slaafs) het koningshuis zou toejuichen bij alles wat 'ze'doen?

Nu wat meer gefundeerde kritiek.
1) Ik vind Maxima zo'n lekker ding.
2) Willem-Alexander is mijn voorbeeld. Ook ik wil binnen 10 jaar mijn studie afronden.
3) Weg ermee!
4) VVillem van Nassavv, ben ick van Duytsen bloet...
5) Ach, laat die poppenkast toch bestaan.
6) Ik schaam me dood dat die randdebielen ons land vertegenwoordigen.
Alle mogelijke keuzes hebben in meer of mindere mate een negatieve lading. Waarom? Een positieve stellingname is niet mogelijk. Ik kies voor ons koningshuis omdat ik alternatieve keuzes als in mijn eerdere stuk gegeven niet redelijk vind.

Ben benieuwd naar je antwoord en die van anderen, dit wordt leuk. (Hoop ik)
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Ik heb in mijn eerste reactie diverse vragen gesteld Lucid maar nog geen antwoorden gezien. Ben benieuwd.

Als reactie, ik ben nou niet echt een fan van JPB vandaar dat ik hem als voorbeeld gesteld heb. Maar in zijn algemeenheid gaat de stelling wel op. Een sterkere MP of minister kan het staatshoofd inperken in het uitoefenen van zijn/haar macht. Het is daarbij niet zo interessant of er een ceremoniële president of koningin als staatshoofd fungeert.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Lucid,

Ga morgen eens de straat op en vraag aan de gemiddelde voorbijganger wat ze van koninginnedag vinden :W *) }>

Groetjes,
Proos
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Als ik de koning was van nederland dan zou je wat beleven;
dan werden al die rare VIP-rooms opgeheven.
Gewone mensen zijn toch net zo interessant?
Dus voor mijzelf was een paleis dan overdreven.
Vanuit een huis waaruit ik geen jacht-partij kon geven;
regeerde ik mijn rijk met vaste hand,
Als ik de koning was van nederland.

:)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Lucid
Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2003, 22:35
Locatie: Utrecht

Bericht door Lucid »

monmax schreef:Daarbij ga je van de ongefundeerde stelling uit dat Beatrix niet gestuurd wordt maar uit eigen vrije wil! Is dat zo? De eerste en tweede kamer kunnen wel degelijk invloed uitoefenen op het gedrag van de Koningin. Als voorbeeld noem ik het aftreden van Wilhelmina in 1948 ... Toen zij inzag dat dit in de maatschappij op veel weerstand stootte trok zij haar conclusies en deed troonsafstand.
- Ik heb nooit gezegd dat de koningin alleen uit vrije wil handelt. Ik heb wel benadrukt dat zij benoemingsrechten heeft,
waarvan zij in principe zelfstandig gebruik kan maken. Het is overigens niet duidelijk hoeveel zij zich laat beïnvloeden.
Dat is zelfs voor hoogleraren Staatsinrichting een raadsel, want de onschendbaarheid van de koningin maakt het niet
mogelijk om ook maar iets te achterhalen.
Het gaat mij puur om het principe: aangeboren macht hoort niet thuis in een moderne staat.
- Wilhelmina heeft (volgens de geschiedenisboeken die ik heb gelezen) troonafstand gedaan omdat ze ziek werd. Voor de zekerheid heb ik even op internet gezocht:

http://home.planet.nl/~gelte010/Historie/1898-1950.htm
("Koningin Wilhelmina treedt af wegens haar slechte gezondheid. Zij wordt opgevolgd door haar dochter Juliana.")
monmax schreef: 1) Ik vind Maxima zo'n lekker ding.
2) Willem-Alexander is mijn voorbeeld. Ook ik wil binnen 10 jaar mijn studie afronden.
3) Weg ermee!
4) VVillem van Nassavv, ben ick van Duytsen bloet...
5) Ach, laat die poppenkast toch bestaan.
6) Ik schaam me dood dat die randdebielen ons land vertegenwoordigen.

Alle mogelijke keuzes hebben in meer of mindere mate een negatieve lading. Waarom?
Omdat er een humoristische ondertoon inzit, die sommige bezoekers konden waarderen.
monmax schreef: Ik kies voor ons koningshuis omdat ik alternatieve keuzes als in mijn eerdere stuk gegeven niet redelijk vind.
En daarom roep je zeker -ik citeer- "Leve de koningin, hoera, hoera, hoera!"
Ben benieuwd naar je antwoord en die van anderen, dit wordt leuk. (Hoop ik)
Bij deze.
The face of tyranny is always mild at first.
— Racine
Gebruikersavatar
LKP
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 apr 2003, 20:34
Contacteer:

Bericht door LKP »

Maar Maxima is jarenlang met haar eigen waarheid opgevoed en ze kent haar vader alleen van een goede kant.

Dat rechtvaardigt niets. Bovendien moet ze wel blind zijn, wil ze de dodenlijsten nooit onder ogen gekregen hebben.
Ookal heeft ze deze lijsten onder ogen gekregen, dan nog kent ze haar vader alleen van de goede kant en zal ze nooit zeggen van, ja hij heeft het gedaan. Een familieband is namelijk sterk en als zij altijd maar te horen heeft gekregen dat haar vader nooit heeft meegedaan aan die slachtpartijen dan is het logisch dat ze dit geloofd. Dan is het ook logisch dat ze, als ze dan die lijsten onder ogen krijgt, eerlijk waar geloofd dat haar vader onschuldig is geweest. Ik neem haar dat niet kwalijk. Neemt niet weg, dat ik het niet goedkeur wat er toendertijd in het land is gebeurd. Want dat is gewoon schandelijk. Maar Maxima heeft zelf niet die mensen omgelegd. Het was haar vader en ik vind niet dat we om die reden Maxima het land mogen weigeren. En dan nog, ik had begrepen dat Maxima best wel een feestbeest was en nu moet ze altijd denken aan de publieke opinie en journalisten zullen haar altijd weten te vinden, waar ze ook heen gaat. Ze kan dus bijna nooit meer ongezien uit haar dak gaan. Ik denk dat dit genoeg straf is. Met dat haar vader niet op haar trouwerij aanwezig mocht zijn, is in mijn ogen een grote straf.

Verder ben ik ook geen directe aanhanger van het koningshuis, maar ertegen ben ik ook allerminst. Ik zal echter niet gezellig gaan koekhappen op koninginnedag of naar de koningin gaan kijken op tv ofzo. Maar haar functie naar de buitenwereld toe vind ik belangrijk, door de eerder gegeven voorbeelden, bijvoorbeeld het binnenhalen van orders uit het buitenland.
Gebruikersavatar
Lucid
Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2003, 22:35
Locatie: Utrecht

Bericht door Lucid »

LKP schreef:Ookal heeft ze deze lijsten onder ogen gekregen, dan nog kent ze haar vader alleen van de goede kant en zal ze nooit zeggen van, ja hij heeft het gedaan. Een familieband is namelijk sterk en als zij altijd maar te horen heeft gekregen dat haar vader nooit heeft meegedaan aan die slachtpartijen dan is het logisch dat ze dit geloofT.
In dat geval doe je, als alumnus, een wetenschappelijk werk niet af als "een mening". Zeker niet als daar veel slachtoffers bij betrokken zijn. Het feit dat haar vader geen afstand deed van zijn ministeriële positie (landbouw geloof ik) gaf aan dat hij het dictatoriale regime niet bezwaarlijk vond, of simpelweg ontzettend laf was. Andere ministers hebben die keuze overigens wel gemaakt. Maxima moet toch ooit over deze feiten hebben nagedacht, of niet? Zij had in één zin kunnen toegeven: "mijn vader was fout".
The face of tyranny is always mild at first.
— Racine
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Lucid schreef:Zij had in één zin kunnen toegeven: "mijn vader was fout".
Volgens mij heeft ze dat op onze nationale TV al gedaan.

Daarnaast, als mijn vader SS-er was geweest in de oorlog, zou jij mij dan daarop afrekenen Lucid?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Plaats reactie