Favoriete Volkslied

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Volksliederen

Bericht door asjemenou »

Typisch om te vernemen dat het Sovjet volkslied zo populair is. Ik vind het zelf ook wel een mooi volkslied om te horen. Dit geld overigens ook voor de meeste volksliederen uit de ex-communistische landen. Vaak klinken de volksliederen uit die landen (nog steeds) als regelrechte strijdliederen.

"Auferstanden aus ruinen", het inmiddels in onbruik geraakte volkslied van de DDR;



"Te slăvim, Românie", ingesteld door de communisten in Roemenië na de oorlog (1953 - 1977);

[youtube]zvwVrF2lQn8&feature=related[/youtube]

"Trei culori", was het Roemeense volkslied van 1977 - 1989. Als ik het goed heb dan is dit volkslied destijds ingesteld "ter meerdere glorie van meneer Ceausescu himself";

[youtube]PK2AHnG3xhE&feature=related[/youtube]

Na de val van het communisme is het vooroorlogse Roemeense volkslied "Desteapta te Romane" weer in ere hersteld;

[youtube]sqKEPqjuJkw&feature=related[/youtube]

Het vooroorlogse Bulgaarse volkslied "Hymne Maritsa". Vandaag de dag wordt dit volkslied alleen nog door Bulgaarse (rechtse) nationalisten gezongen;

[youtube]yz9XoCmx1IA&feature=related[/youtube]

Na de oorlog is het volkslied “Gorda Stara Planina” ingevoerd. Dit volkslied is nog steeds het volkslied van Bulgarije. In dit volkslied bezingt men de schoonheid van het land. En gelijk hebben ze wel want het land is zeker zo mooi als dat het volkslied klinkt;

[youtube]L5llW5U2Zm4&feature=related[/youtube]

Geen Oost-Europees land maar wel een mooi volkslied. “Hatikva” van de staat Israël;

[youtube]_IuHgBQcbKs&feature=related[/youtube]
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
toonen
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 mei 2009, 18:31

Re: Favoriete Volkslied

Bericht door toonen »



T lijkt hier wel het songfestival met die oostbloknummers. Het volkslied wat het natuurlijk het meest tot de verbeelding spreekt en waar de grandeur en historie van afdruipt is natuurlijk het Britse "God save the Queen" ............ _/-\o_
"Qua patet orbis"
rik3445
Lid
Berichten: 514
Lid geworden op: 02 mei 2006, 19:03

Re: Favoriete Volkslied

Bericht door rik3445 »

Vanzelfsprekend ons eigen mooie bijzondere Wilhelmus!!
Pamflettenverzamelaar: Vliegende Hollanders en de Wervelwind.
Helmbrug
Lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:55

Re: Favoriete Volkslied

Bericht door Helmbrug »

sorry ik heb het bericht bewerkt en marslied weggehaalt
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Favoriete Volkslied

Bericht door magicdutchmen »

Westwall schreef:Dit topic is toch voor volksliederen? Waarom komen er hier dan Duitse (en amerikaanse) marsliederen te staan :?
Preussens gloria is van oorsprong een Pruisische mars. En zoals Voltaire ooit zei: "waar sommige staten een leger hebben heeft het Pruissische leger een staat." Wat misschien mijn keuze beter verklaard.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Favoriete Volkslied

Bericht door Westwall »

magicdutchmen schreef:
Westwall schreef:Dit topic is toch voor volksliederen? Waarom komen er hier dan Duitse (en amerikaanse) marsliederen te staan :?
Preussens gloria is van oorsprong een Pruisische mars. En zoals Voltaire ooit zei: "waar sommige staten een leger hebben heeft het Pruissische leger een staat." Wat misschien mijn keuze beter verklaard.
Nee dat snap ik ook. Maar ik bedoelde eigenlijk de marsliederen die Silvano stuurde :wink:

mvg,
Laatst gewijzigd door Westwall op 18 jul 2009, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Favoriete Volkslied

Bericht door S1991 »

Westwall schreef:
magicdutchmen schreef:
Westwall schreef:Dit topic is toch voor volksliederen? Waarom komen er hier dan Duitse (en amerikaanse) marsliederen te staan :?
Preussens gloria is van oorsprong een Pruisische mars. En zoals Voltaire ooit zei: "waar sommige staten een leger hebben heeft het Pruissische leger een staat." Wat misschien mijn keuze beter verklaard.
Nee dat snap ik ook. Maar ik bedoelde eigenlijk de marsliederen die Silvano stuurde :wink:

mvg,
Ik was niet de eerste hoor die de marsliederen plaatste.. :?
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Favoriete Volkslied

Bericht door Westwall »

Dat is inderdaad waar. Ik zie het net... Mijn excuses.

mvg,
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Favoriete Volkslied

Bericht door S1991 »

Westwall schreef:Dat is inderdaad waar. Ik zie het net... Mijn excuses.

mvg,
Excuses geaccepteerd. :P
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Favoriete Volkslied

Bericht door Westwall »

omgitsme schreef:
Westwall schreef:Dat is inderdaad waar. Ik zie het net... Mijn excuses.

mvg,
Excuses geaccepteerd. :P
Poeh... gelukkig maar :mrgreen:
Plaats reactie