Jan Heemels' collectie (nieuwe foto's van vitrine pag.8)

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Westwall' collectie

Bericht door JimK »

Erg leuk, deze persoonlijke stukken uit je eigen streek!
Ik denk dat de kannonier Wilms niet een Nederlandse vrijwilliger is maar een rijksduitser die in Nederland woonde. Dus de Duitse nationaliteit bezat. Dat was toen veel voorkomend.

Gr. Jim
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Westwall' collectie

Bericht door Westwall »

mgschutze schreef:Erg leuk, deze persoonlijke stukken uit je eigen streek!
Ik denk dat de kannonier Wilms niet een Nederlandse vrijwilliger is maar een rijksduitser die in Nederland woonde. Dus de Duitse nationaliteit bezat. Dat was toen veel voorkomend.

Gr. Jim
Bedankt! Ja dat zal dan ook aangezien er achter op het prentje staat dat zijn vader Duitser was :)

mvg,
Floris
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 10 sep 2005, 17:23

Re: Westwall' collectie

Bericht door Floris »

Wilms zou goed een rijksduitser kunnen zijn geweest maar dat hoeft niet perse.
Hier op het forum is er ook een Wilms actief waarvan ik meen dat zijn familie toch echt van nederlandse origine is.
Duitse vader en nederlandse moeder zou ook een goede mogelijkheid kunnen zijn.
Volgens het telefoonboek zijn er in Sittard alleen 19 mensen (bekend) met deze achternaam.
Rijksduitsers waren verplicht om in dienst te treden maar ook genoeg nederlanders hebben "vrijwillig" het uniform van het Heer gedragen.
Gezocht: documenten mbt Market Garden 107e Panzerbrigade, 7e FJ Div., 59e Inf.Div, FJ Rgt.6, 245 Inf.Div. e.a.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Westwall' collectie

Bericht door JimK »

Floris schreef:Wilms zou goed een rijksduitser kunnen zijn geweest maar dat hoeft niet perse.
Hier op het forum is er ook een Wilms actief waarvan ik meen dat zijn familie toch echt van nederlandse origine is.
Duitse vader en nederlandse moeder zou ook een goede mogelijkheid kunnen zijn.
Volgens het telefoonboek zijn er in Sittard alleen 19 mensen (bekend) met deze achternaam.
Rijksduitsers waren verplicht om in dienst te treden maar ook genoeg nederlanders hebben "vrijwillig" het uniform van het Heer gedragen.
Volgens het Jus Sanguinis (bloedrecht) krijg je de nationaliteit van je ouders. Hij heeft een Duitse vader dus zeer waarschijnlijk ook die nationaliteit gekregen. Nederlanders traden vrijwillig in dienst in de Waffen-SS, NSKK .... Weinig Nederlanders kwamen terecht bij het Heer.
Floris
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 10 sep 2005, 17:23

Re: Westwall' collectie

Bericht door Floris »

Volgens het Jus Sanguinis (bloedrecht) krijg je de nationaliteit van je ouders. Hij heeft een Duitse vader dus zeer waarschijnlijk ook die nationaliteit gekregen. Nederlanders traden vrijwillig in dienst in de Waffen-SS, NSKK .... Weinig Nederlanders kwamen terecht bij het Heer.
Klopt. Zeker gezien het aantal wat bij de waffen ss terecht kwam. Maar volgens mij (ik kan even geen bronnen vinden) zullen er toch zeker een paar honderd nederlanders bij het Heer hebben gediend. Nederlanders traden dus ook vrijwillig in dienst bij andere eenheden.
Gezocht: documenten mbt Market Garden 107e Panzerbrigade, 7e FJ Div., 59e Inf.Div, FJ Rgt.6, 245 Inf.Div. e.a.
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Westwall' collectie

Bericht door Westwall »

Hallo,

Ik heb weer een nieuwe aanwinst. Een setje papierwerk van een Reichsbahnfuhrer met veel stempels.

Document waarin word vastgelegd dat de man van Arische afkomst is:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Geboorte-oorkonde:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Trouwoorkonde
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Overige papieren van de man
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier een krantenknipsel uit 1953 met informatie en een foto over de man. In 1953 als oudste man van de stad overleden.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Westwall' collectie

Bericht door Westwall »

Hallo,

Ik heb weer een aantal nieuwe mooie aanwinsten.

Ik ben laatst maar weer eens de zolder opgeklommen, om de spullen van mijn overleden opa nog eens door te kunnen pluizen. In een oude wijndoos bedekt met stof, deed ik deze interessante vondsten:

Bidprentjes mbt mijn geboortedorp tijdens WOII:
Een bidprentje van de gevallenen tijdens een bombardement op Herten (limburg)
Afbeelding
Afbeelding

Een bidprentje van de Hertense broers Moors, die op het einde van de oorlog door de Duitsers gefussilieerd werden...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een portretfoto van een van de broers (rechts op de foto van het prentje). Hoe dit portret bij mijn opa is terecht gekomen, is mij een raadsel. Maar toch bijzonder om te hebben.
Afbeelding

Persoonlijke spullen van mijn opa (EHBO)

De EHBO pas van mijn opa, die tevens met het Rode Kruis heeft geholpen na het beruchte bombardement op Montfort.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zijn EHBO handboekje, ook uit 1944:
Afbeelding

Hier wat spullen die ik niet op de zolder heb gevonden, maar gewoon heb gekocht :P

En erg mooi fotoalbum met originele foto's van mensen die op reis waren met de Wilhelm Gustlov van de KDF (kraft durch freude).
Het beruchte schip dat in 1945 in de oostzee, tot zinken werd gebracht met rond de 9000 doden tot gevolg. Een aantal foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bidprentje van Duitse soldaat die in Trier 1945 om het leven is gekomen.
Info van de Volksbund:

Gefreiter der Pioniere Franz Maidl ruht auf der Kriegsgräberstätte in Welschbillig-Helenenberg (Bundesrepublik Deutschland) . Endgrablage: Grab 317

Unweit von Trier, an der alten Heerstraße nach Köln, liegt das Kloster Helenenberg. Nach alter Überlieferung war es Sommersitz der Kaiserin Helena; in alten Urkunden aus dem Jahre 1240 wird Helenenberg schon als Kloster der Zisterzienserinnen erwähnt. Es wurde im Laufe der Jahrhunderte öfters geplündert und zerstört und musste manche Kriegswirren über sich ergehen lassen. In den letzten Monaten des 2. Weltkrieges lag das Kloster im Bereich der Front, und mehrere tausend Verwundete wurden hier versorgt. Als Anfang März 1945 die Kämpfe beendet waren, hatten 342 Soldaten hier sterben müssen. Sie wurden auf dem Friedhof des Klosters Helenenberg begraben.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Westwall' collectie

Bericht door Richard1976 »

Det is net grei. Leuke vondsten.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Westwall' collectie

Bericht door coco »

Leuke aanwinsten weer Jan, je verzamel is aardig aan het groeien :)
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Westwall' collectie

Bericht door Westwall »

Bedankt heren :)
Zou iemand misschien weten of deze foto's van de Gustloff zeldzaam zijn? Aangezien ik op mp een setje van zeven Gustloff foto's zag, voor 65,-.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Westwall' collectie

Bericht door jurgen »

mooi, je bidprentje van Trier in 1945 is mijn persoonlijke favoriet :)
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Westwall' collectie

Bericht door Westwall »

jurgen schreef:mooi, je bidprentje van Trier in 1945 is mijn persoonlijke favoriet :)
Ja, dat bidprentje vind ik zelf ook bijzonder. Bedankt! :)
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Westwall' collectie

Bericht door D_Dutch »

Westwall schreef:Zou iemand misschien weten of deze foto's van de Gustloff zeldzaam zijn? Aangezien ik op mp een setje van zeven Gustloff foto's zag, voor 65,-.
De meeste foto's die je tegenkomt zijn als een soort anzichtkaarten uitgegeven en konden voor zover ik weet aan boord worden gekocht.
Dus je kan je voorstellen dat deze veel in omloop zijn, aangezien vele mensen die op dit schip kwamen wel zo'n setje kochten.
De foto's in jouw albumpje zijn volgens mij ook deel van zo'n anzichtkaartensetje, misschien kan je dat aan de achterkant zien.
Op http://www.germanmilitaria.com staat trouwens een Mannschaftsmütze van de Wilhelm Gustloff ter waarde van $2500,-. :o
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Westwall' collectie

Bericht door Westwall »

D_Dutch schreef:
Westwall schreef:Zou iemand misschien weten of deze foto's van de Gustloff zeldzaam zijn? Aangezien ik op mp een setje van zeven Gustloff foto's zag, voor 65,-.
De meeste foto's die je tegenkomt zijn als een soort anzichtkaarten uitgegeven en konden voor zover ik weet aan boord worden gekocht.
Dus je kan je voorstellen dat deze veel in omloop zijn, aangezien vele mensen die op dit schip kwamen wel zo'n setje kochten.
De foto's in jouw albumpje zijn volgens mij ook deel van zo'n anzichtkaartensetje, misschien kan je dat aan de achterkant zien.
Op http://www.germanmilitaria.com staat trouwens een Mannschaftsmütze van de Wilhelm Gustloff ter waarde van $2500,-. :o
Ja dat zullen dan wel die ansichtkaarten zijn aangezien er nummertjes achterop staan :roll: Helaas.
Bedankt voor de informatie!
Gebruikersavatar
King tiger
Lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 20 aug 2006, 21:10
Contacteer:

Re: Westwall' collectie

Bericht door King tiger »

Westwall schreef:Weet iemand wat de waarde is van dit gasmasker?
Ik wil hem misschien gaan verkopen omdat hij WO1 is...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit is een Belgisch gasmasker vooral in 1940 uitgedeeld, dus na het L 702 gasmasker, aan de burgerbevolking. Deze zijn dus ook wel iets zeldzamer dan de L702. Ik ZOU zeggen tussen 20 en 25 euro
Belgische militaria gezocht van 1935 - 1940

http://denbelgischepiot.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie