anecdotes over WOII

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

anecdotes over WOII

Bericht door Stevo »

Kent iemand anecdotes over WOII?

Ik start alvast met eentje.

Tijdens de battle of Brittain werd Amerikaans grondpersoneel gebruikt voor het tanken van de Spitfires en andere Britse toestellen. Op zich niets bijzonder maar nu komt het,

De Amerikanen goten Gallons fuel in de Spits. Klein detail was dat ze dachten dat het US Gallons waren (ongeveer 3,8 liter) terwijl de bedoelde Gallons uiteraard Imperial Gallons dienden te zijn ( ongeveer 4,5 liter). Het hoeft niet gezegd te worden dat vele van de eerste Spits die de oversteek maakten over het kanaal bij terugkomst in het kanaal doken wegens geen benzine meer.

Steven
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: anecdotes over WOII

Bericht door iknowdintoo »

In de Slag bij Kursk in 1943 werd een Duitse Elefant tankvernietiger vernietigd door een kettingreactie: een Russische houwitzer raakte een Duitse munitietruck, deze explodeerde, en zorgde daarmee ervoor dat een Panzer III de lucht in vloog, en vervolgens neerkwam op de Elefant.
Gast

Re: anecdotes over WOII

Bericht door Gast »

Oja, laten we een fantasietopic maken vol urban myths zonder enig bewijs. Jullie zijn alvast goed begonnen :cheer:
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

Re: anecdotes over WOII

Bericht door Stevo »

Gast schreef:Oja, laten we een fantasietopic maken vol urban myths zonder enig bewijs. Jullie zijn alvast goed begonnen :cheer:
Ik heb mijn anecdote alvast niet uit mijn duim gezogen maar uit een respectabel boek en ik heb nog rescentere fouten bij het tanken tussen liters, US en Imperial gallons terug gevonden op het net ( en niet via een obscure website waar aan wika wordt gedaan maar wel via officiële data van de NTSB en andere luchtvaartautoriteiten). Het gebeurt nu nog, waarom zou het dan tijdens de battle niet zijn gebeurt?.

Ik zal geen debat starten over wat wel en niet is gebeurt maar om nu maar klakkeloos aan te nemen dat er geen anecdotes zijn en dat het allemaal "urban myths" zijn lijkt me ook wel heel kort door de bocht.

Onderstaande link geeft een voorbeeld aan van een verkeerde interpretatie en een fout in een convertion table tussen liters, US en Imperial Gallons en de daarbij gepaard gaande crash van een toestel in Autralië als "bewijs" dat het gebeurt, ook nog in 2008.

http://www.casa.gov.au/airworth/airwd/A ... 80-008.pdf

Ook is het als gast natuurlijk makkelijk om een topic af te breken hé, lekker verstopt achter het gast zijn.......



Steven
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: anecdotes over WOII

Bericht door Charly1975 »

Stevo schreef: Ik heb mijn anecdote alvast niet uit mijn duim gezogen maar uit een respectabel boek. Ik zal geen debat starten over wat wel en niet is gebeurt maar om nu maar klakkeloos aan te nemen dat er geen anecdotes zijn en dat het allemaal "urban myths" zijn lijkt me ook wel heel kort door de bocht.
Het lijkt me een goed idee om een bronvermelding te doen.
Stevo schreef:Ook is het als gast natuurlijk makkelijk om een topic af te breken hé, lekker verstopt achter het gast zijn.......
Ben ik met je eens. Heb dan op z'n minst het fatsoen om in te loggen en dan je kritiek te geven.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

Re: anecdotes over WOII

Bericht door Stevo »

Charly1975 schreef:Het lijkt me een goed idee om een bronvermelding te doen.
Inderdaad,

The Great Book of World War II Airplanes
Authors Roger A. Freeman, Robert Grinsell, Frederick A. Johnsen, David A. Anderton
Publisher: Random House Value Publishing, Incorporated
Pub. Date: June 1996
ISBN-13: 9780517160244

Er worden maar 12 toestellen beschreven in over 600 pagina's. Mijn anecdote staat onder de sectie spitfire. Hopelijk vergeeft de gast me dat ik de pagina vergeten ben :wink:

Eén van de auteurs die het boek geschreven heeft in wikipedia :

http://en.wikipedia.org/wiki/Roger_A._Freeman

Zonder twijfel niet ome willem van de fillem maar een gerespecteerde historicus die het allemaal van dichtbij meegemaakt heeft.

Steven
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
Gebruikersavatar
toonen
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 mei 2009, 18:31

Re: anecdotes over WOII

Bericht door toonen »

Op zich een leuk initiatief en bronvermelding is altijd handig. Maar wat nu als je een verhaal hoort wat je niet zo snel terug kunt vinden....:

Een kennis (die zich al geruime tijd bezig houdt met WO I en WO II) van mij kwam met een verhaal dat een groep mannen die lid waren van een Joodse maffiabende uit New York vrijwillig en zwaarbewapend naar Frankrijk trokken gedurende WO II om daar jacht te maken op Nazi's en deze op een gruwelijke manier om te brengen.(bijv. oren werden afgesneden en er werd een ketting van gemaakt).......en geheel toevallig komt er volgende maand een nieuwe film uit van Quentin Tarantino (inglourious Bastards) met een verhaal van soortgelijke strekking.........

Desbetreffende kennis is overigens een betrouwbare bron met gruwelijk veel kennis van de WO II. Kent iemand dit verhaal en kan iemand dit bevestigen..?

Oh enne azijnpissers hoeven niet te reageren, laten we het leuk houden.
"Qua patet orbis"
wingco320
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jul 2009, 23:58

Re: anecdotes over WOII

Bericht door wingco320 »

Als je hem tenminste nog te pakken kunt krijgen: dit is een goede, de Moffenspiegel, door Karel Links; uitg. De Bezige Bij, Amsterdam, 1945. De eerste -illegale - druk gaat je een vermogen kosten.
Jodl: "Mein Führer, het gaat goed met de oorlog." Hitler: "Meent u dat nou?" "Ja, onze troepen in het Westen rukken op naar het Oosten en die in het Oosten naar het Westen."
Gebruikersavatar
toonen
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 mei 2009, 18:31

Re: anecdotes over WOII

Bericht door toonen »

wingco320 schreef:Als je hem tenminste nog te pakken kunt krijgen: dit is een goede, de Moffenspiegel, door Karel Links; uitg. De Bezige Bij, Amsterdam, 1945. De eerste -illegale - druk gaat je een vermogen kosten.
http://link.marktplaats.nl/265565151

Ik weet niet hoeveel zakgeld jij krijgt..? :lol:
"Qua patet orbis"
Gast

Re: anecdotes over WOII

Bericht door Gast »

Charly1975 schreef:Het lijkt me een goed idee om een bronvermelding te doen.
Charly snapt mijn opmerking tenminste. En "Stevo", een bronvermelding dat is niet de opmerking dat het uit een respectabel boek komt maar gewoon auteur en titel, plus paginanummer. Dus in jouw reactie op hem doe je het bijna goed ;)
Charly1975 schreef:Heb dan op z'n minst het fatsoen om in te loggen en dan je kritiek te geven.
Dat moet dan wel kunnen hè :nocheer:
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

Re: anecdotes over WOII

Bericht door Stevo »

toonen schreef:Op zich een leuk initiatief en bronvermelding is altijd handig. Maar wat nu als je een verhaal hoort wat je niet zo snel terug kunt vinden....:
Kan voor mij geen probleem zijn zolang we maar niet zelf verhalen beginnen uitvinden natuurlijk. Sommige zaken gaan van mond tot mond en zijn nooit vastgelegd op gevoelige plaat of beschreven. Zo ging het in de oudheid en zo ook in de tweede wereldoorlog. Een bronvermelding zou eventueel ook je opa kunnen zijn. Niet altijd accuraat maar het geeft een indruk.

@ gast

No hard feelings hoor, het kan best een leuk topic worden. Ik vind het ook netter om je kritiek ingelogd weer te geven anders wordt het binnen de kortste keren een zooi. Tevens kan ik dan een PB'tje zenden met een toelichting. Nu gaat dit niet. Tevens wordt het moeilijk voor de Mods om je te bannen ook :mrgreen:

Steven
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

Re: anecdotes over WOII

Bericht door Stevo »

Nog één die niemand zal ontkennen en uitvoerig is beschreven.

Robert Capa geboren als Endre Ernó Friedmann en jawel Duitser van origine was de correspondent voor Life magazine die de eerste aanvalsgolf meemaakte op Omaha Beach. Nadat hij de nodige foto's had genomen liet hij ze ontwikkelen in een laboratorium. Men gebruikte echter het verkeerde produkt om de foto's te ontwikkelen. Naast zijn leven op het spel te hebben gezet om de foto's te maken zijn zijn foto's ook de geschiedenisboeken ingegaan als de slechtste foto's ooit.

Steven
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: anecdotes over WOII

Bericht door Charly1975 »

Deze 'gast' kan zich niet aanmelden omdat hij al een ban heeft voor dit forum. Een PB kan volgens mij wel via een ander lid (of andere leden) die nog contact heeft/hebben met deze gebande 'aap'
De redenen voor deze ban zijn tot op de dag van vandaag nog niet helder....maar da's een heel ander topic.

Ook al is een anecdote uitvoerig beschreven en zal niemand 'm ontkennen is het toch altijd even handig om een linkje te plaatsen of toch een bron te vermelden. OOK 'broodjes aap verhalen' zijn uitvoerig beschreven (dat Hitler op Antartica zou zitten bijvoorbeeld) her en der...dus een bronvermelding is altijd een handigheidje. :wink:

Voordat je gaat denken dat dit initiatief de grond in wordt geboord: bij lange na niet...ik juig het toe. Vind het reuze interessant maar dan wel even met vermeldingen :wink:
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

Re: anecdotes over WOII

Bericht door Stevo »

Het verhaal over capa komt uit D-day van stephen ambrose. Het is slechts een kleine opmerking in dit boek.

Ik ga nu eerst verder genieten van een terrasje en typen met een smartphone lukt ook niet zo best.

Vanavond doen we verder! :wink:

Steven
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
wingco320
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jul 2009, 23:58

Re: anecdotes over WOII

Bericht door wingco320 »

toonen schreef:
wingco320 schreef:Als je hem tenminste nog te pakken kunt krijgen: dit is een goede, de Moffenspiegel, door Karel Links; uitg. De Bezige Bij, Amsterdam, 1945. De eerste -illegale - druk gaat je een vermogen kosten.
http://link.marktplaats.nl/265565151

Ik weet niet hoeveel zakgeld jij krijgt..? :lol:
Ik had het over de eerste, ondergrondse druk die tijdens de oorlog uitkwam, niet de tweede van vlak na de oorlog die op marktplaats wordt aangeboden.
Jodl: "Mein Führer, het gaat goed met de oorlog." Hitler: "Meent u dat nou?" "Ja, onze troepen in het Westen rukken op naar het Oosten en die in het Oosten naar het Westen."
Plaats reactie