Duitse oorlogsmisdadiger krijgt levenslang

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
wrangie25
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 mei 2005, 19:59

Duitse oorlogsmisdadiger krijgt levenslang

Bericht door wrangie25 »

In München heeft een rechtbank een 90-jarige oorlogsmisdadiger tot levenslang veroordeeld voor de moord op Italianen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het gaat om een van de laatste processen voor misdaden in de Tweede Wereldoorlog.

Afbeelding

Josef Scheungraber gaf op 26 en 27 juni 1944 de opdracht voor de moord op 14 inwoners van het Italiaanse dorpje Falzano di Cortona. Het ging om een vergeldingsactie voor de moord op twee Duitse militairen door het Italiaanse verzet.

Scheungraber werd eerder door een Italiaanse rechtbank al bij verstek tot levenslang veroordeeld voor de feiten, maar Duitsland levert geen landgenoten uit. (belga/bdr)
11/08/09 11u43

Bron : http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buiten ... lang.dhtml

VRT Nieuws + video : (ik weet niet of deze beelden ook buiten België kunnen bekeken worden) http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... misdadiger

Wiki : http://nl.wikipedia.org/wiki/Josef_Scheungraber
tuniaz
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 04 jan 2008, 14:27
Locatie: Haarlem

Re: Duitse oorlogsmisdadiger krijgt levenslang

Bericht door tuniaz »

Beter laat dan nooit zeggen we dan maar..
"Als we een mijnenveld tegenkomen, valt onze infanterie gewoon aan alsof het er niet was."
Georgy K. Zjoekov tegen Dwight D. Eisenhower, 1945
michiel1551
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 aug 2009, 15:06
Locatie: bonheiden

Re: Duitse oorlogsmisdadiger krijgt levenslang

Bericht door michiel1551 »

Begrijp me niet verkeerd, het is goed dat ze oorlogsmisdadigers vervolgen maar wat is het nut? HIj is zo oud dat hij waarschijnlijk sterft vooraleer ze hem daadwerkelijk naar de gevangenis sturen.
tuniaz
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 04 jan 2008, 14:27
Locatie: Haarlem

Re: Duitse oorlogsmisdadiger krijgt levenslang

Bericht door tuniaz »

Dat is zeker zo Michiel.
Maar ik bedoelde het meer in de richting van sarcasme :wink:
"Als we een mijnenveld tegenkomen, valt onze infanterie gewoon aan alsof het er niet was."
Georgy K. Zjoekov tegen Dwight D. Eisenhower, 1945
Gebruikersavatar
wrangie25
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 mei 2005, 19:59

Re: Duitse oorlogsmisdadiger krijgt levenslang

Bericht door wrangie25 »

Nu heeft het ook nog weinig zin denk ik (noch als straf voor hem als voor de slachtoffers zelf natuurlijk).

Voor de nabestaanden misschien wel.
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Duitse oorlogsmisdadiger krijgt levenslang

Bericht door Jurrie »

Ik denk dat het voor de nabestaanden zeker zin heeft, die kunnen het zo afsluiten. Daarnaast moet het gewoon duidelijk zijn als signaal dat misdaden niet onbestraft moeten blijven.

Het is goed dat vooral ook in Duitsland hier toch nog aandacht aan besteed wordt..

Greetz,

Jurrie
bilderboard
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 20 jul 2009, 01:01

Re: Duitse oorlogsmisdadiger krijgt levenslang

Bericht door bilderboard »

Jurrie schreef:Ik denk dat het voor de nabestaanden zeker zin heeft, die kunnen het zo afsluiten. Daarnaast moet het gewoon duidelijk zijn als signaal dat misdaden niet onbestraft moeten blijven.

Het is goed dat vooral ook in Duitsland hier toch nog aandacht aan besteed wordt..

Greetz,

Jurrie
Hoe durf je in hemelsnaam van ''afsluiten'' te spreken na een veroordeling in 2009? Dat signaal had men even iets eerder af dienen te geven voor enige gerechtigheid. Bovendien bestaat er ook voor daders van ernstige en walgelijke misdrijven nog iets als rehabilitatie. En zeker als het OM zélf jarenlang heeft gefaald.

Wat mij betreft doet dit geen enkel recht aan zowel de misdadiger(s) als aan de nabestaanden van zijn slachtoffers, maar is sprake van wat walgelijke publiciteitsstunten die enkel en alleen de moderne rechtsstaat opzichtig in een positief daglicht moeten zetten. Ofwel, men probeert krampachtig een daad te stellen omdat er klaarblijkelijk een trend is ingezet.
Helmbrug
Lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:55

Re: Duitse oorlogsmisdadiger krijgt levenslang

Bericht door Helmbrug »

ik ben het helemaal met bilderboard eens, en het kost nog veel geld ook.
het verschil tussen eenzame opsluiting in een bejaardentehuis en een gevangenis scheelt niet veel. ik heb het zelf meegemaakt hoe die oudjes af en toe slecht worden behandelt. ik denk dat hij in de gevangenis nog beter af is... (dus eigenlijk geen straf) vroeg of laat wordt hij toch dementerend. maar dat is mijn mening
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Duitse oorlogsmisdadiger krijgt levenslang

Bericht door Jim »

... schreef:ik ben het helemaal met bilderboard eens, en het kost nog veel geld ook.
het verschil tussen eenzame opsluiting in een bejaardentehuis en een gevangenis scheelt niet veel. ik heb het zelf meegemaakt hoe die oudjes af en toe slecht worden behandelt. ik denk dat hij in de gevangenis nog beter af is... (dus eigenlijk geen straf) vroeg of laat wordt hij toch dementerend. maar dat is mijn mening
Naar jouw mening zijn bejaarden tehuizen erger als gevangenissen? Nogal kortzichtig. Er zijn genoeg bejaarden en verzorgings tehuizen waar de zorg goed tot perfect is. Als familie, vrienden en bekenden iemand in het bejaardenhuis niet meer komen / willen en kunnen opzoeken. Dan kan een dergelijk persoon vereenzamen. (De vinger niet direct naar persooneel gaan wijzen.) Als een persoon in een bejaardenhuis niet wil of contact kan zoeken met medebewoners dan heb je kan dat een dergelijk persoon ook kan vereenzamen.
Ik heb meer als genoeg oudjes getroffen die liever in een bejaarden tehuis zaten in gezeldschap met anderen als eenzaam thuis waar niemand ze komt opzoeken.
En als gevangenis minder erg is, dan zou je toch blij voor hem moeten zijn? Oja niet iedereen gaat dementeren.


Wat betreft hr Scheungraber die dacht/hoopte ermee weg te komen. Is hij in feite ook heel wat jaren. En nu ineens medelijden krijgen met die zielige opa? Had hij ook niet met die oma van 74 en die opa van 66.

Loontje komt om z'n boontje. Don't do the crime, if you can't do the time. En natuurlijk ging hij hier geen verantwoording voor zou moeten afleggen. Maar viel dat even tegen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Duitse oorlogsmisdadiger krijgt levenslang

Bericht door Jurrie »

bilderboard schreef:
Jurrie schreef:Ik denk dat het voor de nabestaanden zeker zin heeft, die kunnen het zo afsluiten. Daarnaast moet het gewoon duidelijk zijn als signaal dat misdaden niet onbestraft moeten blijven.

Het is goed dat vooral ook in Duitsland hier toch nog aandacht aan besteed wordt..

Greetz,

Jurrie
Hoe durf je in hemelsnaam van ''afsluiten'' te spreken na een veroordeling in 2009? Dat signaal had men even iets eerder af dienen te geven voor enige gerechtigheid.
Hoe durf ik dat? Laten we het netjes houden. Ooit van het spreekwoord "gerechtigheid kent geen tijd" gehoord? Gerechtigheid moet komen, wanneer dan ook. Daarin verschillen we overigens duidelijk in mening, en dat kan ;). Dat het (veel te) laat is, tuurlijk. Maar daarom moeten we het maar niet doen dan? Dat vind ik ook onzin.
Bovendien bestaat er ook voor daders van ernstige en walgelijke misdrijven nog iets als rehabilitatie.
Dat vind jij, ik en blijkbaar ergens iemand in Duitsland niet ;). Gelukkig maar, dan kan iemand zijn/haar straf niet ontlopen, zelfs na zoveel jaar.
En zeker als het OM zélf jarenlang heeft gefaald.
Wat heeft dat ermee te maken? Het een heft het ander niet op!

Jurrie
bilderboard
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 20 jul 2009, 01:01

Re: Duitse oorlogsmisdadiger krijgt levenslang

Bericht door bilderboard »

Jurrie schreef:
bilderboard schreef:
Jurrie schreef:Ik denk dat het voor de nabestaanden zeker zin heeft, die kunnen het zo afsluiten. Daarnaast moet het gewoon duidelijk zijn als signaal dat misdaden niet onbestraft moeten blijven.

Het is goed dat vooral ook in Duitsland hier toch nog aandacht aan besteed wordt..

Greetz,

Jurrie
Hoe durf je in hemelsnaam van ''afsluiten'' te spreken na een veroordeling in 2009? Dat signaal had men even iets eerder af dienen te geven voor enige gerechtigheid.
Hoe durf ik dat? Laten we het netjes houden. Ooit van het spreekwoord "gerechtigheid kent geen tijd" gehoord? Gerechtigheid moet komen, wanneer dan ook. Daarin verschillen we overigens duidelijk in mening, en dat kan ;). Dat het (veel te) laat is, tuurlijk. Maar daarom moeten we het maar niet doen dan? Dat vind ik ook onzin.
Vind je het dan niet misplaatst om over '' het afsluiten van'' voor nabestaanden en slachtoffers te spreken?? Reppen over gerechtigheid kent geen tijd een slordige 65 jaar na dato raakt werkelijk waar kant noch wal. Ik mag hopen dat je dat zelf ook begrijpt!


Bovendien bestaat er ook voor daders van ernstige en walgelijke misdrijven nog iets als rehabilitatie.
Dat vind jij, ik en blijkbaar ergens iemand in Duitsland niet ;). Gelukkig maar, dan kan iemand zijn/haar straf niet ontlopen, zelfs na zoveel jaar.
En zeker als het OM zélf jarenlang heeft gefaald.
Wat heeft dat ermee te maken? Het een heft het ander niet op!
In zoverre dat in het huidige systeem zelfs misdadigers rechten hebben. Het enige nut van deze veroordeling is de show; enig ander doel dienen dergelijke processen niet.
Laatst gewijzigd door bilderboard op 21 aug 2009, 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Duitse oorlogsmisdadiger krijgt levenslang

Bericht door Jim »

bilderboard schreef:In zoverre dat in het huidige systeem zelfs misdadigers rechten hebben.
Inderdaad net als elke misdadiger heeft hij het recht om zich voor een rechtbank te laten verdedigen door een advocaat.
Dat zal hopelijk ook gebeurd zijn. Verder kan ik niet zien welke van zijn rechten ernstig overtreden zijn.
bilderboard schreef:Het enige nut van deze veroordeling is de show; enig ander doel dienen dergelijke processen niet.

En wat de motieven van de betreffende aanklager ook mogen zijn. Voor sommigen mensen wordt hier het signaal afgegeven dat een zekere gerechtigheid toch bestaat dat niet alle moordenaars ondanks hun leeftijd zomaar wegkomen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
bilderboard
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 20 jul 2009, 01:01

Re: Duitse oorlogsmisdadiger krijgt levenslang

Bericht door bilderboard »

Signaal m'n kont. Dergelijke processen zijn een aanfluiting van hier tot Tokio. Maar goed, laten we het maar op een verschil van inzicht over ''gerechtigheid'' houden.
Gebruikersavatar
wrangie25
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 mei 2005, 19:59

Re: Duitse oorlogsmisdadiger krijgt levenslang

Bericht door wrangie25 »

Gerechtigheid moet zijn maar ik vraag me af waarom de nabestaanden daar meer dan een halve eeuw moeten op wachten. Normaal bestaat er ook zo iets als "verjaring van een zaak".

De vergelijking gevangenis en bejaardentehuis gaat niet op. Je hebt in België zeer goede bejaarden tehuizen met de accommodaties zoals een hotel. Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel je maandelijks pensioen bedraagt. Maar dit is off topic.
Sander89
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:51

Re: Duitse oorlogsmisdadiger krijgt levenslang

Bericht door Sander89 »

wrangie25 schreef:De vergelijking gevangenis en bejaardentehuis gaat niet op. Je hebt in België zeer goede bejaarden tehuizen met de accommodaties zoals een hotel. Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel je maandelijks pensioen bedraagt. Maar dit is off topic.
In Nederland zijn het juist de gevangenissen die de accommodaties van een hotel hebben, in tegenstelling tot de bejaarden tehuizen :lol:
Plaats reactie