Cufftitle

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Cufftitle

Bericht door Nick U »

Van wikipedia:

Direct na de overgave van Griekenland en met het oog op de komende operatie in Rusland, besloot Himmler een vrijwillgerslegioen voor de "vrije"Grieken op te richten.
Het legioen zou de naam Kampfgruppe Olympus gaan dragen en zou onderdeel worden van de divisie Wiking.
Helaas voor Himmler was de kampfgruppe niet erg populair en de kampfgruppe werd niet groter dan een regiment.

Vandaag de dag zijn er weinig sporen meer te vinden van deze "kampfgruppe".
Verzamelaars doen dan ook een moord voor objecten behorend aan deze "kampfgruppe".

Detlev Niemann, een bekend handelaar uit Hamburg verkocht laatst ook een zogenaamde cufftitle( armband om de eenheid aan te duiden) van deze kampfgruppe voor honderdduizend euro.
De cufftitle ging naar een rijke en onbekende verzamelaar en in verband met privacy kan deze naam niet vrijgegeven worden.

Helaas word deze kampfgruppe vaak verward met kampfgruppe canon, dit was een kampfgruppe voor Duitse soldaten met grote "kanonnen" en een hele strenge medische keuring, kenmerkend voor deze divisie zijn de grote "lenzen" op de camera's van de propagandacompagnie van deze kampfgruppe.
Ook was het motto van deze kampfgruppe niet: Meine ehre heisst Treue zoals bij de gewone ss maar: With cannons you can.

Afbeelding

Een kanon van Kampfgruppe Canon.

Zo was er ook nog Kampfgruppe Sony, voor Japanse vrijwilligers in de Duitse Wehrmacht.
Laatst gewijzigd door Nick U op 25 aug 2009, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Cufftitle

Bericht door coco »

Leuk bedacht maar ze gaan op de Nederlandse wikipedia echt geen cufftitle neerzetten
En waarom zouden de Duitsers With cannons you can op hun slot zetten (niet perse de tekst maar int Engels)?
En waarom zouden ze het woord Kampfgruppe niet uitleggen erachter :lol:

Maar verders leuk bedacht.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Cufftitle

Bericht door Edgar »

Goh Coco, wat ben je slim.. Complimenten hoor.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Cufftitle

Bericht door Nick U »

dr zullen vast wel meer fouten inzitten, volgens mij kan je een regiment ook niet echt aanduiden als kampfgruppe want volgens mij is een kampfgruppe kleiner dan een leger, maar bestaande uit een aantal regimenten of divisie's? vaak vernoemd naar de gene die de kampfgruppe leidt?: kampfgruppe chill, kampfgruppe walther...enz enz.

Ik weet het ook niet, maarja boeiend.... het gaat hier niet echt om de feiten ofzo.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Cufftitle

Bericht door iknowdintoo »

Een Kampfgruppe is volgens mij een ad hoc formatie, dus niet van tevoren bedacht, maar ja, dat doet niet echt ter zake. Coco wil gewoon flauw doen.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Cufftitle

Bericht door coco »

iknowdintoo schreef:Een Kampfgruppe is volgens mij een ad hoc formatie, dus niet van tevoren bedacht, maar ja, dat doet niet echt ter zake. Coco wil gewoon flauw doen.
Waarom vatten jullie het verkeerd op, ik wil helemaal niet flauw doen.
Ik vond het wel grappig bedacht, en ik gaf meer aan als tip mocht er weer zoiets voorvallen en je wilt zoiets neerzetten, let dan even op zulke dingen, maar als ik een tip geef ben ik gelijk 'slim' of 'flauw' ...?
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Cufftitle

Bericht door Nick U »

wat ze bedoelen: het stukje was niet serieus, dus wat maakt het nou uit of de details kloppen....
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Cufftitle

Bericht door JimK »

Nick U schreef:wat ze bedoelen: het stukje was niet serieus, dus wat maakt het nou uit of de details kloppen....
Ik vond het in ieder geval een leuk stukje :wink:
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Cufftitle

Bericht door Erik S. »

ammo schreef:
mgschutze schreef:
jeroen wo2 schreef:We hebben een winnaar, Iknowdintoo!
Het is inderdaad een Cufftitle van de SS-Kampfgruppe Olympus! :mrgreen:

Afbeelding
:shocked: Een origineel geprint exemplaar.
Gefeliciteerd met deze aanwinst! 8)

Ivo, bedankt voor het delen van deze foto's met ons.

Helaas deze cufftitle van de SS - kampfgruppe Olympus, is een fake goedkope chinese aanmaak,
en ik kan het weten , ik verzamel al vanaf halverwege jaren 70.

Dat je vanaf halverwege de jaren 70 verzameld betekend niet 123 dat je slimmer bent, meer weet of meer spullen hebt.



En toch prefereer ik Pz.Gr. Ers. Bat. Nikon !
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Cufftitle

Bericht door JimK »

Erik S. schreef: Dat je vanaf halverwege de jaren 70 verzameld betekend niet 123 dat je slimmer bent, meer weet of meer spullen hebt.
Ik denk dat je niet weet waar ammo aan refereert. Moet je mijn collectietopic even laatste twee pagina's doornemen en je snapt hem.
grusse
Plaats reactie