Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.35!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.25!

Bericht door JimK »

Hele mooie aanwinst
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.25!

Bericht door Peter »

Dank jullie wel voor de reacties! :wink:
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
killingspree
Lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 21 nov 2004, 18:19
Locatie: None

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.25!

Bericht door killingspree »

Los van het feit dat het geen duitse zijn mag je stuk voor stuk trots zijn op deze sprekende potjes.
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.25!

Bericht door Peter »

killingspree schreef:Los van het feit dat het geen duitse zijn mag je stuk voor stuk trots zijn op deze sprekende potjes.
Danke Schön, Killingspree! ;) Er zijn er nog wat bijgekomen, ik ben echter een beetje te lam deze te fotograferen... Maar ik zal zeker nog plaatjes plaatsen!
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.25!

Bericht door Peter »

Bij deze toch maar even de camera uit de kast getrokken en plaatjes geschoten. 8) We trappen af met wederom een helm,en dan nog één :bonk:

Afbeelding

Een fixloop shell....

Afbeelding

...met daarin een 2nd pattern Hawley liner!

Afbeelding

Zowel de liner als de shell zijn in behoorlijk gebruikte staat, en de shell heeft enkele stresscracks.

Afbeelding

De liner is niet bepaald mint te noemen, neemt niet weg dat het een eerlijk linertje is!

Afbeelding

En bij deze meteen een zij-aanzichtje.

Verder is er ook een ander linertje erbij gekomen. Absoluut een aardigheidje:

Afbeelding

Mooi in de vroege groene lak... De chinstrapbuckle is van ijzer met daarop sporen van OD lak.. Origineel behorende bij de liner.

Afbeelding

Een zijaanzichtje doe het altijd wel lekker...

Afbeelding

...en deze foto verraadt dat het om een vroege transitional liner gaat, met drukkertjes voor de rayon headband, wirebuckle HBT headband en ongelakte A-washers.

Afbeelding

Wat ook een vermeldenswaardig aardigheidje is, is de manier waarop het leder aan de headband bevestigd is. Deze variant zie je niet vaak...

Afbeelding

...en de makersstempel van de liner. Ik ben niet al te handig met de macrofunctie maar de oplettende lezer heeft natuurlijk al lang gezien dat het hier om een Inland linertje gaat! ;)

Verder is er ook nog een zeer net Westinghouse linertje erbij gekomen:

Afbeelding

Ook nog mooi in de lak, met OD A-washers en OD buckle chinstrap.

Enjoy! ;)
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.25!

Bericht door Peter »

Alwéér een helm ;)

Afbeelding

Wederom een helm, een St.Claire liner...

Afbeelding

...een zijaanzichtje, te zien is de typische uitsparing voor de chinstraploops van de shell wat alleen bij SC
voorkomt.

Afbeelding

te zien is ook dat het hier om een vroege variant gaat, rayon webbing én een groengelakt interieur...

Afbeelding

...met de bekende SC stempel in gele inkt...

Afbeelding

...en de bevestiging van de fixed chinstrap. Helaas ontbreekt de chinstrap, wat bij dit type maar al te vaak voorkomt. De oplettende kijker heeft gezien dat ook de headband en de napestrap ontbreken.
Kortom: een mooi voorbeeld van een vroege St. Claire liner! Enjoy! ;)
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.25!

Bericht door Peter »

Een tijdje niets meer gepost op dit forum, maar ik leef nog steeds! :lol: Het wordt een beetje saai, ik weet het... wederom weer wat helmen.. Het blijven mooie dingen waarin veel variatie zit! :)

Afbeelding

Links een latewar Seaman papar co. liner en rechts een complete swivel-loop rearseam M1, waarvan de liner eveneens een Seaman is en de shell een schlueter. Kortom: een wo2 mfg M1 helm.

Afbeelding

De S stempel die de Schlueter onderscheidt van de McCord..

Afbeelding

...en de rear seam. De rim is niet meer van RVS maar van mangaanstaal.

Afbeelding

De swivel loop met daaraan de kinband, het is van een laatoorlogs type en OD#7 van kleur, de bartack is echter OD#3. De hardware is van blackened brass.
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.25!

Bericht door Peter »

Van de top naar de bodem: :mrgreen: eens wat anders dan een helm:

Afbeelding

Roughouts! :cheer: De meestvoorkomende schoen voor de US zandhaas uit wo2 en tegenwoordig lastig te vinden.. Stonemint en in een mooie maat.

Afbeelding

Het leer ziet er goed uit, behoudens een klein scheurtje... QM stempel is aanwezig maar lastig leesbaar.

Afbeelding

De maatstempel. Een mooie maat, maar aan een pop komen ze niet. Gewoon onder een stapeltje helmen of zo.
Onnodig te zeggen dat ik er erg content mee ben daar deze aardig lastig te vinden zijn in een mooie staat.
Ik kwam ze eigenlijk per toeval tegen en kón ze niet laten liggen! Enjoy! ;)
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.25!

Bericht door Peter »

Je zou bijna denken dat ik een schoenentick aan het krijgen ben maar niets is minder waar, deze kwam ik per toeval tegen. Wederom een paar Roughouts, maar British Made dit keer! 8)

Afbeelding

In een mooie minte staat en wederom een nette grote maat...

Afbeelding

De zolen zijn in tegenstelling tot m,n andere roughouts niet voorzien van een rubber loopvlak en hak.

Ook ben ik een lang weekend in de Ardennen geweest en in La Gleize op de beurs geweest, het weer op zondag was beroerd maar die dag werd helemaal goedgemaakt door deze vondsten:

Afbeelding

Molle scheerschuim e.d. Het spiegeltje is een leuk dingetje en ook de tandenborstel is een leuk ding! De tandenborstel is een presentje van mijn vriendin, ik had die dag niet in de gaten dat ze het dingetje kocht! Een mooie verassing! :cheer:

Afbeelding

De tandenborstel en de postkaartjes....

Afbeelding

...een M43 schephoesje, op zich niet bijzonder maar ik heb een schepje liggen wat zich naakt voelt....

Afbeelding

...mooi gedateerd...

Afbeelding

....met de vroege niet-verstelbare haak. Het hoesje kostte niet veel en moest nog even drogen na de hoosbui van die dag. Het kwam bijna letterlijk voorbij drijven. :lol:

De topper van die dag was echter dit:

Afbeelding

Een assaultgasmask! Het tasje had ik al, en ik had nooit gedacht die ooit eens te vullen met het masker wat er in hoort! :cheer:

Afbeelding

Detailshot: het is netjes 1944 gedateerd!

Kortom: al met al geen slechte beurs, de pintjes waren lekker evenals de brödchen wurst! Jammer van het slechte weer op zondag.... Dat was op zaterdag beter!
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.31!

Bericht door JimK »

Erg mooie aanwinsten! En je mag gerust nog wat helmen posten. US is niet mijn ding, maar ik vind de helmen altijd mooi om te zien in een collectie 8)

Ik ben zondag mooi in gaan pakken rond 1 uur en half 2 was ik vertrokken. Ik hoorde dat het op de middag nog veel slechter geworden was. Zaterdag was een top dag inderdaad.
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.31!

Bericht door Peter »

Op zondag was het inderdaad een stuk minder zonnig. Compleet verregend liep ik weer naar m,n auto maar met een goed humeur vanwege het assaultgasmask. Zaterdag was een betere dag wat het weer betreft! Al met al een goede beurs,niet spectaculair maar als je de ogen goed de kost geeft zijn er leuke dingen te vinden. Ik begrijp dat je een verkoopplaats had? Misschien heb ik je gesproken, wie weet! :)
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.31!

Bericht door Peter »

Omdat ik me ook met uniformen bezighoud en af en toe wat leuks tegenkom bij deze een nieuwe aanwinst:

Afbeelding

Een 2nd pattern ETO jas... De Ike is hiervan afgeleid. Deze lijkt sterk op de Britse Battledress minus de epauletten...

Afbeelding

De achterzijde heeft een half-belt US model..

Afbeelding

...en het is in tegenstelling tot het mijn 1st pattern ETO jas volledig gevoerd.

Afbeelding

Typisch Britse stempel in de binnenvoering...

Afbeelding

...en het label.

Afbeelding

Detail van de schouder, zichtbaar is de bi-swing die de GI bewegingsvrijheid gaf. Er zijn geen epauletten.

Afbeelding

Op de jas is een 17th AB patch met tab gestikt, het ziet er authentiek uit, maar ja: wie zal het zeggen?

Afbeelding

En het is is voorzien van een mooie EAME-ribbon met bronze campaignstar, wederom origineel aan de jas, wie weet.. Al met al een mooi voorbeeld van een British Made 2nd pattern ETO jasje! Nu de broeken nog.... Let me know! :)
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.25!

Bericht door S1991 »

Peter schreef:Afbeelding

Links een latewar Seaman papar co. liner en rechts een complete swivel-loop rearseam M1, waarvan de liner eveneens een Seaman is en de shell een schlueter. Kortom: een wo2 mfg M1 helm.
Peter,

Ik heb eens gehoord dat US WWII M1 helmen op de rand GEEN verf op hoort te zitten? Doordat dit van RVS gemaakt is en daar geen verf op houdt.
En na de oorlog verwisselde ze van RVS naar normale stale randen, waar de verf wel op bleef zitten.
Kan je hier wat meer uitleg over geven?

Bedankt
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.31!

Bericht door Peter »

Op de RVS rand hoorde wel degelijk verf te zitten maar het probleem was dat verf zich niet goed hechtte aan RVS. Daarom is men reeds vanaf 1943 gaan zoeken naar een oplossing, en deze werd gevonden in het gebruik van hetzelfde materiaal als waarvan de helmschaal werd vervaardigd: mangaanstaal. Waarom de seam naar de achterzijde verplaatst werd is niet helemaal duidelijk, maar een wijziging in het productieproces kan een reden zijn.
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Peter's US impressie en nieuwe aankopen. Update pag.31!

Bericht door sobel »

De seam werd toch naar de achterkant verplaatst om eventeel bij losspringen (dan komt er spaning vrij en kan het vrij hard aankomen) het gezicht te beschermen?
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Plaats reactie