Duitse oorlogsmisdadiger krijgt levenslang

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Duitse oorlogsmisdadiger krijgt levenslang

Bericht door Jurrie »

bilderboard schreef: Vind je het dan niet misplaatst om over '' het afsluiten van'' voor nabestaanden en slachtoffers te spreken?? Reppen over gerechtigheid kent geen tijd een slordige 65 jaar na dato raakt werkelijk waar kant noch wal. Ik mag hopen dat je dat zelf ook begrijpt!
Ik denk dat nabestaanden het pas kunnen afsluiten wanneer de dader veroordeeld is. Of, ik kan me voorstellen dat als er een oprechte spijtbetuiging komt, dat de nabestaanden er ook wel mee kunnen leven dat hij vrijuit gaat, het is inderdaad immers al zo lang geleden. Het is daarom niet misplaatst om over een afsluiting te praten, maar in mijn opinie bijzonder passend.

Over gerechtigheid hebben een aantal sprekers hierboven al wat nuttigs gezegd, ik kan me daarbij aansluiten.
bilderboard schreef: Het enige nut van deze veroordeling is de show; enig ander doel dienen dergelijke processen niet.
Denken de nabestaanden er ook zo over? Ik weet het niet hoor. Een show, voor wie? Om te laten zien dat Duitsland haar eigen misdadigers v/d oorlog alsnog aanpakt? Als het daarom zou gaan: dat tijdperk is an sich allang afgesloten en Duitsland heeft gewoon een nieuwe, moderne plaats in de wereld? Ook zij zijn zich ervan bewust dat er gerechtigheid moet zijn, vandaar dit proces. Overigens, in Italie is deze man ook al eens veroordeeld (maar hij werd door Duitsland niet uitgeleverd). Het is toch apart dat Duitsland blijkbaar de moeite neemt om ook nog een eigen proces te ondernemen. Ze hadden ook kunnen zeggen: "De man is veroordeeld, er is gerechtigheid, klaar". Of zouden ze toch enige moeite hebben met het feit dat hij schuldig is, veroordeeld is, maar niet uitgeleverd mag/kan worden?

Greetz,

Jurrie
bilderboard
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 20 jul 2009, 01:01

Re: Duitse oorlogsmisdadiger krijgt levenslang

Bericht door bilderboard »

Ik denk dat nabestaanden het pas kunnen afsluiten wanneer de dader veroordeeld is. Of, ik kan me voorstellen dat als er een oprechte spijtbetuiging komt, dat de nabestaanden er ook wel mee kunnen leven dat hij vrijuit gaat, het is inderdaad immers al zo lang geleden. Het is daarom niet misplaatst om over een afsluiting te praten, maar in mijn opinie bijzonder passend.
Gezien het feit dat het begane delict inmiddels een mensenleven geleden is en de dader vrijwel alle nabestaanden in vrijheid heeft overleefd, kunnen jouw argumenten hier als boterzacht worden omschreven.


Over gerechtigheid hebben een aantal sprekers hierboven al wat nuttigs gezegd, ik kan me daarbij aansluiten.
Ik heb daar anders weinig zinnigs over mogen lezen hier. Het spreekwoord ''gerechtigheid kent geen tijd'' gaat nergens over daar een mensenleven eindig is.
Denken de nabestaanden er ook zo over? Ik weet het niet hoor.
Nogmaals: welke genoegdoening zou een nabestaande hier nu in hemelsnaam van moeten ondervinden?
Een show, voor wie? Om te laten zien dat Duitsland haar eigen misdadigers v/d oorlog alsnog aanpakt? Als het daarom zou gaan: dat tijdperk is an sich allang afgesloten en Duitsland heeft gewoon een nieuwe, moderne plaats in de wereld?
Blijkbaar is dat niet afgesloten. Sterker nog, men zet een trend in onder het mom van ''nu kan het nog''. Dat dergelijke processen en veroordelingen verder geen enkel doel dienen schijnt van ondergeschikt belang te zijn.
Ook zij zijn zich ervan bewust dat er gerechtigheid moet zijn, vandaar dit proces. Overigens, in Italie is deze man ook al eens veroordeeld (maar hij werd door Duitsland niet uitgeleverd). Het is toch apart dat Duitsland blijkbaar de moeite neemt om ook nog een eigen proces te ondernemen. Ze hadden ook kunnen zeggen: "De man is veroordeeld, er is gerechtigheid, klaar". Of zouden ze toch enige moeite hebben met het feit dat hij schuldig is, veroordeeld is, maar niet uitgeleverd mag/kan worden?

Greetz,

Jurrie
Daar had men destijds naar dienen te handelen. Ik denk dat het in dit geval passend zou zijn om niet in de gapende wond uit het verleden te gaan zitten rommelen. Soms is het beter als betrokkenen iets laten rusten.

Edit.
Lees net dat de man pas in 2006 is veroordeeld in Italie. Ook dat gaat nergens over.
Laatst gewijzigd door bilderboard op 09 okt 2009, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Duitse oorlogsmisdadiger krijgt levenslang

Bericht door Charly1975 »

bilderboard schreef:
Gezien het feit dat het begane delict inmiddels een mensenleven geleden is en de dader vrijwel alle nabestaanden in vrijheid heeft overleefd kunnen jouw argumenten hier als boterzacht worden omschreven.
Zullen we het forum dan ook maar opheffen...de 2e WO is immers al een mensenleven geleden.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
bilderboard
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 20 jul 2009, 01:01

Re: Duitse oorlogsmisdadiger krijgt levenslang

Bericht door bilderboard »

Charly1975 schreef:
Zullen we het forum dan ook maar opheffen...de 2e WO is immers al een mensenleven geleden.
Anders maak jij even een vergelijking die als een piemel op een drumstel slaat.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Duitse oorlogsmisdadiger krijgt levenslang

Bericht door Charly1975 »

bilderboard schreef:Anders maak jij even een vergelijking die als een piemel op een drumstel slaat.
Het is dat ik helaas niet kan drummen, maar indien ik het wel zou kunnen dan weet ik zeker dat mijn gereedschap een fijn nummertje kan spelen op het drumstel :wink:


Het is inmiddels wel duidelijk wat jouw mening is over deze zaak en over die van Boere die mening respecteer ik. Het enige waar ik me wel aan stoor is wijze waarop je reageert op het moment dat je tegenspraak krijgt. Argumenten waarom volgens jou iemand ongelijk heeft (bijvoorbeeld waarom mijn verglijking volgens jou nergens op slaat...behalve dan op een drumstel) geef je niet. Een (ik hoop) groot aantal forumgebruikers zijn volwassen genoeg om op een fatsoenlijke manier te discuseren (en zelfs hun ongelijk te erkennen indien noodzakelijk) helaas kan die fatsoenlijke manier niet aan een ieder toegeschreven worden. Maar gelukkig is een mens nooit te oud om te leren (...)
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
bilderboard
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 20 jul 2009, 01:01

Re: Duitse oorlogsmisdadiger krijgt levenslang

Bericht door bilderboard »

Charly1975 schreef:
bilderboard schreef:Anders maak jij even een vergelijking die als een piemel op een drumstel slaat.
Het is dat ik helaas niet kan drummen, maar indien ik het wel zou kunnen dan weet ik zeker dat mijn gereedschap een fijn nummertje kan spelen op het drumstel :wink:


Het is inmiddels wel duidelijk wat jouw mening is over deze zaak en over die van Boere die mening respecteer ik. Het enige waar ik me wel aan stoor is wijze waarop je reageert op het moment dat je tegenspraak krijgt. Argumenten waarom volgens jou iemand ongelijk heeft (bijvoorbeeld waarom mijn verglijking volgens jou nergens op slaat...behalve dan op een drumstel) geef je niet. Een (ik hoop) groot aantal forumgebruikers zijn volwassen genoeg om op een fatsoenlijke manier te discuseren (en zelfs hun ongelijk te erkennen indien noodzakelijk) helaas kan die fatsoenlijke manier niet aan een ieder toegeschreven worden. Maar gelukkig is een mens nooit te oud om te leren (...)

Had gehoopt dat je zelf al een flauw vermoeden zou hebben. Maar goed, om even in jouw analogie te blijven een leuk voorbeeld: zullen we lessen over de middeleeuwen, de tachtigjarige oorlog, etc. maar niet meer onderwijzen op scholen.... er is immers niemand meer over om strafrechtelijk te vervolgen.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Duitse oorlogsmisdadiger krijgt levenslang

Bericht door Charly1975 »

bilderboard schreef:Had gehoopt dat je zelf al een flauw vermoeden zou hebben. Maar goed, om even in jouw analogie te blijven een leuk voorbeeld: zullen we lessen over de middeleeuwen, de tachtigjarige oorlog, etc. maar niet meer onderwijzen op scholen.... er is immers niemand meer over om strafrechtelijk te vervolgen.
Leuk dat je, je eigen beredenering gebruikt eigenlijk. Volgens jouw is het een mensenleven geleden wat de misdadiger heeft gedaan en daarom niet vervolgt zou moeten worden. Daarop gaf ik aan dat de hele 2e WO dus een 'mensenleven' geleden is in dat geval en we dit dus eigenlijk voor niets een forum erover hebben. Geheel in de lijn van je eigen beredenering klopt dan inderdaad dat we de gehele geschiedenis niet meer hoeven te onderwijzen en we dus niemand hoeven te vervolgen. In dat geval klopt jouw beredenering.

Echter het is géén mensenleven geleden dat deze man zijn misdaden heeft begaan en moet hij dus gewoon vervolgt worden. Waardoor het forum dus toch nog nut heeft. Tja....hoe dan met de overige eeuwen ? Deze zijn al een 'mensenleven' geleden ? Daar heb je een punt..... echter ben ik niet degene die begon over een 'mensenleven' (omdat ik het geen goed argument vind en dat heb ik proberen aan te tonen met mij vraag) en ben ik blij dat we gewoon van onze geschiedenis kunnen blijven leren.

Ik geloof niet dat we op één lijn zullen komen in deze discussie. Ik ben blij dat je de moeite hebt genomen om jouw visie met mij/ons te delen.


Groet,


Charly
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
bilderboard
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 20 jul 2009, 01:01

Re: Duitse oorlogsmisdadiger krijgt levenslang

Bericht door bilderboard »

Charly1975 schreef:
Leuk dat je, je eigen beredenering gebruikt eigenlijk. Volgens jouw is het een mensenleven geleden wat de misdadiger heeft gedaan en daarom niet vervolgt zou moeten worden. Daarop gaf ik aan dat de hele 2e WO dus een 'mensenleven' geleden is in dat geval en we dit dus eigenlijk voor niets een forum erover hebben. Geheel in de lijn van je eigen beredenering klopt dan inderdaad dat we de gehele geschiedenis niet meer hoeven te onderwijzen en we dus niemand hoeven te vervolgen. In dat geval klopt jouw beredenering.



Echter het is géén mensenleven geleden dat deze man zijn misdaden heeft begaan en moet hij dus gewoon vervolgt worden. Waardoor het forum dus toch nog nut heeft. Tja....hoe dan met de overige eeuwen ? Deze zijn al een 'mensenleven' geleden ? Daar heb je een punt..... echter ben ik niet degene die begon over een 'mensenleven' (omdat ik het geen goed argument vind en dat heb ik proberen aan te tonen met mij vraag) en ben ik blij dat we gewoon van onze geschiedenis kunnen blijven leren.

Ik geloof niet dat we op één lijn zullen komen in deze discussie. Ik ben blij dat je de moeite hebt genomen om jouw visie met mij/ons te delen.


Groet,


Charly
geschiedenis heeft veel meer te bieden dan enkel en alleen het vervolgen van personen; iets wat ik jou zojuist heb geleerd. Jouw betoog is dan ook met recht als boterzacht te omschrijven.
Plaats reactie