richtkijker

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

richtkijker

Bericht door rood »

Heren,

Ik heb hier een ' vrij grote' kijker. Hij is 46 cm lang en weegt 1,5 kilo :shocked:. Ik heb ter vergelijking een k98 kijker eronder gelegd.

Er staat onder het voetstukje ' 71' gestempeld. Dat is ook het enige stempetje wat ik kan vinden. Hebben jullie enig idee waar deze kijker van is. Als je door het optiek kijkt zie je alleen een richtkruis. Hij vergroot zeer sterk

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gr Marcel
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: richtkijker

Bericht door michiel01 »

aan ondermeer de enorme omvang te zien zeg ik dat het een marine artikel is. Het kijkgaatje (oculair?) is identiek aan zo'n uitschuifbare verrekijker die ik ooit eens gehad heb, die kwam uit de jaren '20. Nu ik eens beter kijk, lijkt heel dat ding op die oude kijker van mij. Ik heb daar geen foto's van vrees ik.
Maar dat was ook een scheepskijker.
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Re: richtkijker

Bericht door rood »

Bedankt voor je antwoord Michiel. Maar deze kijker moet ergens op vast geschroefd zijn aangezien er in de 'pootjes' schroefdraad zit. En dat richtkruis is ook apart. Misschien van een boordkanon/geschut?
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: richtkijker

Bericht door michiel01 »

kijker voor op de Brug van het schip is een aanvullende mogelijkheid. Ik wil je zoekpoging niet in een onjuiste richting manouvreren want ik ben er niet 100% zeker van dat, dat het is.
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Re: richtkijker

Bericht door rood »

Bedankt in ieder geval voor het meedenken. Ik zal mijn topic ook eens plaatsen op een maritiem forum.

Gr. Marcel
Stefke
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 jun 2007, 14:17

Re: richtkijker

Bericht door Stefke »

Mij lijkt het geen richtkijker het oogstuk(deel waar je in kijkt) is veel te klein. Ik denk persoonlijk dat het een kijker is voor een theodoliet voor het landmeten.
If you wish for peace, understand war.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: richtkijker

Bericht door Nico Roelofs »

Stefke schreef:Mij lijkt het geen richtkijker het oogstuk(deel waar je in kijkt) is veel te klein. Ik denk persoonlijk dat het een kijker is voor een theodoliet voor het landmeten.
Dit is geen theodoliet! Weet niet of je wel eens met een theodoliet hebt gewerkt maar dit is er geen! Ziet bij de kruisdraden ook geen boven en onder as en die heb je wel nodig.
Stefke
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 jun 2007, 14:17

Re: richtkijker

Bericht door Stefke »

Nico, ik zeg ook niet dat het een theodoliet is maar een kijker voor op een theodoliet. En nee ik heb er nooit mee gewerkt.
Vind de kijker anders wel veel lijken als de kijkers die op deze pagina's worden getoond.
http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jp ... antiek.jpg
http://www.landmeetdienst.nl/site/index.php?page=test-2
If you wish for peace, understand war.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: richtkijker

Bericht door Nico Roelofs »

Ik snap dat je de kijker van een theodoliet bedoeld, maar zolang er bij de kruisdraden geen boven en onder as is dan is het hier geen kijker van. Je hebt namelijk 3 horizontale assen voor een nauwkeurige aflezing nodig. Voor mij is het ook alweer de nodige jaren geleden maar heb in mijn opleiding regelmatig meetingen moeten verrichten met een theodoliet.
Plaats reactie