Help! Schimmel!

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Help! Schimmel!

Bericht door Ivo Wilms »

Ben je een weekje niet thuis, blijkt ineens alles van leer onder de schimmel te zitten, niet normaal. :zapped: Gelukkig was dat zo te verwijderen met een doekje, maar toen ik zag dat deze Glengarry ook onder de schimmel zat was ik toch wat minder blij...

Mijn vraag nu: Hoe krijg ik dit weer eraf zonder het te beschadigen?

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt!
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Help! Schimmel!

Bericht door JimK »

Voorzichtig borstelen!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Help! Schimmel!

Bericht door ammo »

mgschutze schreef:Voorzichtig borstelen!

idd
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Re: Help! Schimmel!

Bericht door Ivo Wilms »

Bedankt!
Zal het morgen gelijk proberen met een zachte tandenborstel.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Re: Help! Schimmel!

Bericht door Skylighter »

Na één week al schimmel? Is het zo vochtig daar waar je je collectie hebt staan?
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: Help! Schimmel!

Bericht door rutger »

Anders eens kijken voor een vochtvreter?
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Re: Help! Schimmel!

Bericht door Ivo Wilms »

Nja vochtig niet echt eigenlijk. Komt met pieken en dalen. Dan gaat het maanden goed en op het volgende moment begint weer langzaam schimmel te komen her en der. Denk dat het een combinatie was van een piek dat het net weer wat vochtiger was en dat er een week niet gelucht is. Dan gaat het broeien. Ik ga inderdaad maar eens een vochtvreter halen, want dit is niet leuk meer.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: Help! Schimmel!

Bericht door rutger »

Ivo Wilms schreef:Nja vochtig niet echt eigenlijk. Komt met pieken en dalen. Dan gaat het maanden goed en op het volgende moment begint weer langzaam schimmel te komen her en der. Denk dat het een combinatie was van een piek dat het net weer wat vochtiger was en dat er een week niet gelucht is. Dan gaat het broeien. Ik ga inderdaad maar eens een vochtvreter halen, want dit is niet leuk meer.
Waar heb je de verzameling staan?
In een kelder of garage oid?
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Re: Help! Schimmel!

Bericht door Ivo Wilms »

In de kelder ja. Glengarry is overigens weer helemaal schoon. :)
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: Help! Schimmel!

Bericht door rutger »

Kelders... blijft lastig. Pas ook op met andere materialen als papier en webbing en dergelijke. Goed luchten en maar een vochtvreter gebruiken.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Re: Help! Schimmel!

Bericht door Ivo Wilms »

Ik weet 't. Webbing heb ik inderdaad ook al eens schimmel op gehad. Gelukkig bleef het bij een enkele kruisriem en verdween het ook weer uit zichzelf.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter F
Lid
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 jul 2008, 20:57

Re: Help! Schimmel!

Bericht door Peter F »

Kelders zijn een gevaarlijke plek om een collectie in te bewaren/op te slaan/tentoon te stellen. Je moet wel een heel goed geïsoleerde kelder hebben, met vochtvreters en een klimaat controle apparaat (of hoe heet zo'n ding) wil je het zonder schimmel doen. Zijn er betere plekjes in je huis aanwezig die je kunt volproppen met militaria? 8)
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Help! Schimmel!

Bericht door SiNiStEr »

Ai, ai, ai, schimmels op je dure en met veel zorg verzamelde collectie. Das altijd pijnlijk. Idd is voorIchtig afborstelen een goede methode voor minder hardnekkige schimmels. Er zijn echter ook schimmels die een stuk hardnekkiger zijn en niet zo maar op deze manier weg te krijgen zijn. Voor deze schimmels zul je andere methodes moeten zoeken afhankelijk van het soort schimmels.

Echter ben je met dit soort maatregelen natuurlijk eigenlijk een stap te laat. Passieve conservering zou het streefdoel moeten zijn. Dit houdt in dat je alle mogelijke maatregelen neemt om te voorkomen dat je met schimmels, ongedierte en andere vormen van schade binnen je collectie te maken krijgt. Hiervoor is in het geval van schimmels een stabiel klimaat echt het allerbelangrijkst. Een kelder is dan ook de slechtst denkbare plek daar in kelders het klimaat het slechts te beheren valt van alle plekken in een huis. Wil je het echt goed doen dan moet je inderdaad een andere plek zien te vinden voor je collectie.

Maargoed, ik weet ook dat dit vaak een moeilijk iets is en dat de meeste verzamelaars allang blij zijn een plek te hebben voor hun collectie. Vandaar een paar tips.
- Verpak al het papierwerk dat je hebt zo afgesloten als mogelijk.
- Houd deuren en evt. ramen niet altijd gesloten, als deze open staan kan het wat doorluchten en heb je niet zoveel last van een broeierig klimaat waar schimmels zo van houden. Zorg hierbij wel voor goede horren om ongedierte buiten te houden, anders val je van het ene probleem in het andere.
- Maak je objecten regelmatig schoon.
- Maak inderdaad zoveel mogelijk gebruik van vochtvreters, deze zijn zeker niet de meest goede oplossing maar wel een betaalbare optie en het is beter dan niks. In een ruimte als een kelder mag je er eigenlijk wel bijna 1 per vierkante meter neerzetten maargoed, zet er gewoon een aantal neer en zorg dat je die regelmatig leegt en hervult.
- Zorg zoveel als mogelijk voor goede isolatie van de wanden, ramen en deuren. Het broeierige klimaat kan ontstaan omdat het slecht is gesteld met de isolatie waardoor voornamelijk door de wanden vocht, warmte en kou komen welke voor een zeer instabiel klimaat zorgen.
- Als je het echt goed wil doen, probeer te zorgen voor een klimaat van rond de 18 graden en rond de 55% luchtvochtigheid(dat laatste zal je in een kelder nauwelijks lukken).
- Zorg voor een goede ondergrond om de objecten op te leggen, leg ze nooit zo op een kale stelling of op de grond maar zorg dat er altijd iets van een deken, zuurvrij papier of iets anders waar geen zuren inzitten onder de objecten.

Die zijn de tips die ik je nu zo even kan geven maar dit is zeker nog niet alles wat je er tegen kan doen. Over dit onderwerp zijn boeken te vinden en ook op internet kun je er vast nog meer over vinden (kijk bijvoorbeeld op collectiewijzer.nl voor nuttige en vaak gratis brochures over dit onderwerp).
En beperk je ook vooral niet enkel en alleen tot vochtvreters, deze zijn absoluut niet het heilige vuur en zullen alleen voor een deel en slechts heel tijdelijk het probleem oplossen!

Hoop dat je aan de tips wat hebt en succes
:)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie