Duitse parade bajonet?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Duitse parade bajonet?

Bericht door Jasper J »

Heb een vraag over deze bajonet is dit een duitse parade bajonet
uit wo2.
Heb op google gezocht zag het zelfde model alleen zivelkleurig handvAT deze heeft een goudkleurige iemand een idee.
Alle info is welkom ook de waarde.
Hij is gemaakt door de firma eickhorn sollingen
foto,s

Afbeelding


Afbeelding

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse parade bajonet?

Bericht door Kugelblitz »

Hallo Jasper,

Dit is inderdaad een Duitse parade bajonet! De maker lijkt me in orde...
Wel vind ik het vreemd dat de metalen delen van het handvat, goudkleurig zijn. Ik ken ze wel in chroomkleur en mat, nikkelachtig metaal, maar goud heb ik nog niet eerder gezien. Is het misschien overgeverfd/gespoten?

Verder lijkt de bajonet me in ieder geval origineel, alhoewel de staat iets beter kan. Wel een pluspunt dat de frog erbij zit... :)
Waarde zit denk ik zo rond de €100,- mits de gouden kleur natuurlijk niet iets heel bijzonders blijkt te zijn (wat ik overigens niet denk).

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Duitse parade bajonet?

Bericht door Jasper J »

Nee de bajo is niet overgespoten ik heb hem gekocht samen met een stormdolk en hemburg bajonet die de man van zijn vader had gehad uit wo2.
Er zitten wel wat pukkeltjes op het handgreep .ben er wel blij mee.
mischien een model waar ze een anders soort metaal hebben gebruikt?

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse parade bajonet?

Bericht door Kugelblitz »

Jasper J schreef:Nee de bajo is niet overgespoten ik heb hem gekocht samen met een stormdolk en hemburg bajonet die de man van zijn vader had gehad uit wo2.
Er zitten wel wat pukkeltjes op het handgreep .ben er wel blij mee.
mischien een model waar ze een anders soort metaal hebben gebruikt?

mvg
Hmm, zou kunnen, maar is me niet bekend... Het zou dan messing of iets dergelijks moeten zijn, maar ik heb dat zelf nog nooit gezien.
Misschien weet iemand anders raad? :)

Groeten, Kugel!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Panzer5
Lid
Lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:03
Locatie: Leeuwarden

Re: Duitse parade bajonet?

Bericht door Panzer5 »

Gegoogled:

Afbeelding

A very nice K98 parade bayonet with frog. I recently bought a collection of German bayonets and this nice dress bayonet by A. Evertz was in it. It is is very nice condition and by a scarce maker. Just click on the picture below for more images. $155
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse parade bajonet?

Bericht door Kugelblitz »

Panzer5 schreef:Gegoogled:

Afbeelding

A very nice K98 parade bayonet with frog. I recently bought a collection of German bayonets and this nice dress bayonet by A. Evertz was in it. It is is very nice condition and by a scarce maker. Just click on the picture below for more images. $155
Lees jij wel voordat je iets post? Dat het een parade bajonet betreft weten we wel, maar we vragen ons af waarom deze goudkleurig metaal heeft, in plaats van het normale matte/chroomkleurige...
In jouw gekopiëerde tekst zie ik daar niks over staan en volgens mij staat op de foto ook geen goudkleurige bajonet?

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Duitse parade bajonet?

Bericht door michiel01 »

Druk het slotje van de bajonetfitting eens omhoog en kijk of dat onderdeeltje ook van de binnenkant van goud is. Zo niet dan is ie gewoon overgeverft/overgespoten. Is het van binnen ook goud dan weet ik het niet.
Gebruikersavatar
Panzer5
Lid
Lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:03
Locatie: Leeuwarden

Re: Duitse parade bajonet?

Bericht door Panzer5 »

Kugelblitz schreef:
Panzer5 schreef:Gegoogled:

Afbeelding

A very nice K98 parade bayonet with frog. I recently bought a collection of German bayonets and this nice dress bayonet by A. Evertz was in it. It is is very nice condition and by a scarce maker. Just click on the picture below for more images. $155
Lees jij wel voordat je iets post? Dat het een parade bajonet betreft weten we wel, maar we vragen ons af waarom deze goudkleurig metaal heeft, in plaats van het normale matte/chroomkleurige...
In jouw gekopiëerde tekst zie ik daar niks over staan en volgens mij staat op de foto ook geen goudkleurige bajonet?

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Dus? Ik wou laten zien dat er meer van zijn :?
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Duitse parade bajonet?

Bericht door Jasper J »

Omhoog gedrukt is ook van goud heb hem op ahf forum gezet volgens de heren daar is het wel een origineele .
Alleen nog uitzoeken waarom hij goud is.

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Duitse parade bajonet?

Bericht door Jasper J »

Het lijkt toch ook wel een beetje oxidatie onder het laagje zie je ook wel wat chroom mischien iemand geweest die een persoonlijk tintje willde geven aan zijn bajonet.
Zelfs in hetb randje waar je de bajo aan he geweer kunt koppelen is goud.

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse parade bajonet?

Bericht door Kugelblitz »

Panzer5 schreef:
Kugelblitz schreef:
Panzer5 schreef:Gegoogled:

Afbeelding

A very nice K98 parade bayonet with frog. I recently bought a collection of German bayonets and this nice dress bayonet by A. Evertz was in it. It is is very nice condition and by a scarce maker. Just click on the picture below for more images. $155
Lees jij wel voordat je iets post? Dat het een parade bajonet betreft weten we wel, maar we vragen ons af waarom deze goudkleurig metaal heeft, in plaats van het normale matte/chroomkleurige...
In jouw gekopiëerde tekst zie ik daar niks over staan en volgens mij staat op de foto ook geen goudkleurige bajonet?

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Dus? Ik wou laten zien dat er meer van zijn :?
Dus, dus? Gast, het gaat er NIET om of er meer van die bajonetten zijn, want we weten dat er tienduizenden paradebajonetten zijn, die dingen zijn absoluut niet bijzonder. Wat WEL apart is, is dat dit exemplaar goudkleurig metaal heeft...
Als je gewoon de tijd neemt alles door te lezen (en weet waarover je praat) voordat je reageert, maak je dergelijke fouten niet en plaats je alleen zinvolle dingen.
Niks om je druk over te maken, maar wel handig om af en toe eens aan te denken. :)

@ Michiel: Goed idee, dat kan inderdaad het bewijs leveren.

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
petertje35
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 aug 2009, 19:47

Re: Duitse parade bajonet?

Bericht door petertje35 »

Ik heb ooit zo'n gouden parade bajonet gezien van de fabriek Krupp, maar ik zou niet meer weten waar ik 'm heb gezien...
''Tijdens de Blitzkrieg in Frankrijk opereerde de 7e pantserdivisie zo snel, dat deze de bijnaam Spookdivisie kreeg.
Zelfs het Duitse opperbevel wist niet altijd waar de divisie zich bevond.....''
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Duitse parade bajonet?

Bericht door SiNiStEr »

Even een vraag, op de foto's is dit namelijk niet goed te zien. Als ik goed kijk lijk ik een paar butsjes op de guard van de bajonet te zien en wat slijtage aan de randen van de pommel. Klopt het dat het metaal wat hier zichtbaar is wel zilver/metaal-kleurig is en niet goud-kleurig zoals de bovenliggende laag?
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Duitse parade bajonet?

Bericht door Jasper J »

Ja klopt hoelanger ik er naar kijk hoe meer ik denk dat het een soort oxidatie is.
Het lijkt wel of het handvat uit verschillende metalen bestaat er lijkt onderop ook iets van een koperachtige kleur te zitten.
Denk dat bij deze bajonet de tand des tijds een rol speelt.

Het lijkt er niet op dat de bajo overgeverft is.

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Duitse parade bajonet?

Bericht door Schijnwerper »

Ja dat klopt enigsinds handvat is niet magnetisch is van compositie metaal afval product rest metaal van aluminium en zink en tin resten.
Ja bekend is dat die parade bajonetten vergroomd werden, dan word het gedompeld in verschilende chemische baden te beginnen met het verkoperen vermessing van de delen om zo de bovenlaag te verduurzamen
van het vergroomen delen tegen corosie en het blijft beter zitten op het metaal, dus duurzamer het is slijt vaster en valt en stoot er niet zo af na van loop of tijd.
Eerst verkopern dan vernikkelden is de grootste laag daarna het uiteindelijke dine laagje hoogglans groomlaag.

Dus kan heel goed zijn in dit geval dat je de onderste lagen te zien krijgt,van het koperen gedeelte en de half aangebrachte te dunne nikkel laag, waardoor het net goud lijkt de kleur.
Kan ook de bedoeling zijn geweest? Deze Parade bajoneten kon je toen dertijd ook zelf prive aanschaffen ( zelfkopen)
Kan ook zijn dat ie geparkeriseerd is geweest de bajo ( op metaal een door chemishe werking verkregen deklaag
aanbrengen om het tegen corrosie te beschermen)
hij lijkt wel gewoon een goud kleur laagje te hebben, misschien door iemand zelf aangebracht later of toch gewoon een dunne laag versleten messing.
toch nog een bijzonderen bajo zo :)
Leetje hoort niet bij deze bajonet oorpronkelijk, is van een K 98 mauser gevechts bajonet.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Plaats reactie