Duitse foto's : origineel of repro & referenties

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wessel
Lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 14 sep 2006, 09:42
Locatie: België

Duitse foto's : origineel of repro & referenties

Bericht door wessel »

Beste forumleden ,

Ik verzamel al een tijdje Duitse foto's, maar de laatste tijd kom ik veel fake foto's tegen op internet of foto's waarvan ik een vermoeden heb dat ze nep zijn. Dit brengt we wel in de war en ik heb ook nog nooit een goede referentie gevonden (boek,website) ivm. het onderscheiden van fake of originele Duitse foto's .

Tot nu toe ben ik altijd op de volgende kenmerken afgegaan om fake foto's van originelen te onderscheiden .
Een originele foto is voor mij een foto :

- Die gedrukt is op fotopapier zoals Agfa-Lupex of Agfa-Brovira papier etc.
- Een foto waarvan het oppervlak waarop de afbeelding zelf gedrukt is , een gladde feel heeft in tegenstelling tot de achterzijde die dus iets ruwer is .
Ik kom vaker foto's tegen waarvan de afbeelding eigenlijk éen is met het papier zelf, alsof het erop gedrukt is met een inktprinter. De voorzijde voelt niet glad aan .

- Een foto waar op de achterzijde iets geschreven staat (potlood of inkt) .
- De kartelrand , hoewel er ook originele foto's bestaan zonder kartelrand .
- Een foto waar op de achterzijde niets 'getypt' is , zoals je dat vaak ziet bij postkaartfoto's e.d.
Ik heb het hier over de uniciteit van de foto. Een postkaartfoto uit die tijd kan perfect origineel zijn .

Wessel
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Duitse foto's : origineel of repro & referenties

Bericht door michiel01 »

een eenvoudige tip is, gebruik een vergrootglas en als je pixels ziet dan weet je dat het foute boel is.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse foto's : origineel of repro & referenties

Bericht door Kugelblitz »

Foto's verzamelen is inderdaad een leuke bezigheid, maar ook hier moet je weten waar je op moet letten! :)

Het ligt er voornamelijk aan wát er op de foto staat afgebeeld. Normale foto's, waar er duizenden van bestaan, worden sowieso al minder snel nagemaakt. Iets wordt eigenlijk altijd pas nagemaakt als er geld mee te verdienen is. Met een doorsnee foto valt geen zak te verdienen, dus daarom zijn het toch vooral de meer bijzondere foto's die worden nagemaakt: denk aan zeldzame uniformen, SS, bekendheden en erg scherpe of bijzonder mooi genomen foto's...

Ook de verkoper van de foto's kan al voor een groot deel bepalen of je wel of niet moet kopen. Vaak kun je wel beoordelen of iemand betrouwbaar is aan de feedbacks of verhalen van collega verzamelaars.

Tenslotte is voor mij gewoon de eigen beoordeling doorslaggevend. Het liefst houd ik de foto zelf in de hand om hem goed te bekijken, maar via een foto is dit ook wel redelijk te doen. Dit doe ik echter alleen bij de wat zeldzamere foto's... Natuurlijk heb je allerlei blacklight tests en andere rommel, maar ik beoordeel liever gewoon met mijn eigen ogen en verstand.

Duitse foto's kopen is over het algemeen niet eng of bijzonder riskant, je moet er gewoon een goed gevoel over hebben en een beetje logisch nadenken. Normale foto's kun je zonder bang te zijn aanschaffen, echt waar!

Ook foto's verzamelen is een vak apart, al doende leert men.

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
wessel
Lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 14 sep 2006, 09:42
Locatie: België

Re: Duitse foto's : origineel of repro & referenties

Bericht door wessel »

hoi ,

Ik heb nu al een stuk of 20 foto's verzameld en dit zijn allemaal 'gewone' foto's van 'gewone' taferelen zoals bv. groepsfoto's tijdens de basisopleiding , verwoeste dorpen , soldaten die grappen met elkaar uithalen , schuttersputjes met wat geweren rond , soldaten in op training etc. Gewone doorsnee foto's dus van vaak 2e rangs Wehrmacht troepen .

ik heb bijna al mijn foto's gekocht via marktplaats bij een zekere René Verra , een zeer vriendelijke persoon met geen al te overdreven prijzen . Ik was echter deze zomer in een Militaria winkeltje in Arromanches in Normandië en de verkoper liet me een stuk of 40 foto's zien . Na ze allemaal rustig bekeken te hebben , heb ik er 2 gekocht. De rest stond me niet echt aan . Het is idd een gevoel dat je hebt.

Alvast bedankt voor de tips :) :)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse foto's : origineel of repro & referenties

Bericht door Kugelblitz »

wessel schreef:hoi ,

Ik heb nu al een stuk of 20 foto's verzameld en dit zijn allemaal 'gewone' foto's van 'gewone' taferelen zoals bv. groepsfoto's tijdens de basisopleiding , verwoeste dorpen , soldaten die grappen met elkaar uithalen , schuttersputjes met wat geweren rond , soldaten in op training etc. Gewone doorsnee foto's dus van vaak 2e rangs Wehrmacht troepen .

ik heb bijna al mijn foto's gekocht via marktplaats bij een zekere René Verra , een zeer vriendelijke persoon met geen al te overdreven prijzen . Ik was echter deze zomer in een Militaria winkeltje in Arromanches in Normandië en de verkoper liet me een stuk of 40 foto's zien . Na ze allemaal rustig bekeken te hebben , heb ik er 2 gekocht. De rest stond me niet echt aan . Het is idd een gevoel dat je hebt.

Alvast bedankt voor de tips :) :)
Kijk, zulke foto's van normale gebeurtenissen kun je gerust via marktplaats kopen. Ook de prijs zegt meestal wat over de originaliteit, die moet een beetje overeen komen men de foto...

Bij zo'n winkeltje moet je het gewoon hebben van je kennis en verstand van zaken. Je voelt/weet meestal wel of je wel of niet goed zit...
Twijfel je? Dan niet doen...

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Duitse foto's : origineel of repro & referenties

Bericht door Nick U »

wessel schreef:hoi ,

Ik heb nu al een stuk of 20 foto's verzameld en dit zijn allemaal 'gewone' foto's van 'gewone' taferelen zoals bv. groepsfoto's tijdens de basisopleiding , verwoeste dorpen , soldaten die grappen met elkaar uithalen , schuttersputjes met wat geweren rond , soldaten in op training etc. Gewone doorsnee foto's dus van vaak 2e rangs Wehrmacht troepen .

ik heb bijna al mijn foto's gekocht via marktplaats bij een zekere René Verra , een zeer vriendelijke persoon met geen al te overdreven prijzen . Ik was echter deze zomer in een Militaria winkeltje in Arromanches in Normandië en de verkoper liet me een stuk of 40 foto's zien . Na ze allemaal rustig bekeken te hebben , heb ik er 2 gekocht. De rest stond me niet echt aan . Het is idd een gevoel dat je hebt.

Alvast bedankt voor de tips :) :)

Bij René kun je er rustig van uitgaan dat het okey is..

Verder is het inderdaad een gevoel... een inschatting, je zult hoe dan ook wel eens de mist in gaan.. who cares.. dan ben je een tientje kwijt... die dingen komen voor...

Hoe meer foto's je koopt, hoe meer referentiemateriaal je in je hoofd hebt zitten.. dan zul je de onoriginelen kunnen onderscheiden van de originelen.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Plaats reactie