Duitse helmen

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gesloten
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Duitse helmen

Bericht door Kugelblitz »

Hallo lui,

Aangezien ik zelf niet zoveel verstand heb van Duitse helmen laat ik deze 2 helmen ter beoordeling aan jullie over:

Dit is een M42 Stahlhelm, "hkp64" (=Sachsische Emaillier u. Stanzwerke Lauter) gemerkt.

http://img178.imageshack.us/gal.php?g=68918350.jpg

Deze helm zou €295,- moeten kosten!

Dan nog deze M35 Stahlhelm, "N.S. 61" & "D-250" gemerkt. Deze helm is wel zwart geverfd, de verkoper zegt mogelijk al in de WOII... Dat is natuurlijk altijd een mooi praatje, haha. MAar valt er van deze helm nog wat te maken, zou je de verf eraf kunnen halen? En belangrijker nog, zit onder de zwarte verf nog de originele verf?

http://img228.imageshack.us/gal.php?g=73551322.jpg

Deze helm zou €195,- moeten kosten!

Dus, wat denken jullie? Beide helmen zijn van dezelfde verkoper, deze heeft wel meer spul te koop, wat er over het algemeen erg goed uiztiet en hier dan ook naar geprijsd is... Alleen van helmen heb ik totaal geen verstand, dus bij deze is jullie hulp gevraagd!

Alvast dank en groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Duitse helmen

Bericht door JimK »

Beide helmen zijn goed, goede binnenwerken en goede kinriemen. Prijs is ook netjes.
Over de verf van het tweede exemplaar oordeel ik niet. Op mijn beeldscherm lijkt het niet echt zwart?
Kan ook niet zien of het over roest is of niet...... dus dat is jouw keuze of je die kopen wilt.

Verkoper kan ik herkennen aan de foto's :mrgreen:

GR. Jim
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse helmen

Bericht door Kugelblitz »

mgschutze schreef:Beide helmen zijn goed, goede binnenwerken en goede kinriemen. Prijs is ook netjes.
Over de verf van het tweede exemplaar oordeel ik niet. Op mijn beeldscherm lijkt het niet echt zwart?
Kan ook niet zien of het over roest is of niet...... dus dat is jouw keuze of je die kopen wilt.

Verkoper kan ik herkennen aan de foto's :mrgreen:

GR. Jim
Hey Jim, dank voor de snelle reactie!
Ja, de 'zwarte' helm is vooral zeer aantrekkelijk door de prijs, echter wil ik wel een origineel exemplaar hebben en geen rotzooi aanschaffen uit zuinigheid, haha...
Vind je de verkoper betrouwbaar, al eens zaken mee gedaan? Hij heeft veel mooi spul liggen, dus het ziet er allemaal wel prima uit in mijn ogen!

Meer reacties welkom!

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Duitse helmen

Bericht door JimK »

Ik doe geen uitspraken over andere handelaren :wink:
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Duitse helmen

Bericht door Alex »

Komt deze bij militariashop vandaan?
Zo ja, ik heb er 1 keer wat gekocht en geen problemen ondervonden.

Groeten,

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse helmen

Bericht door Kugelblitz »

@ Alex: Check PB!

Zou het bij de zwart geverfde M42 mogelijk zijn deze verf eraf te halen? Op veel plekken is deze er reeds afgeschaafd, dus het lijkt niet extreem goed vast te zitten... Heeft iemand ervaring met het weghalen van verflagen bij (Duitse) helmen?

Verdere reacties welkom! :)

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Duitse helmen

Bericht door SiNiStEr »

Kugelblitz schreef:Zou het bij de zwart geverfde M42 mogelijk zijn deze verf eraf te halen? Op veel plekken is deze er reeds afgeschaafd, dus het lijkt niet extreem goed vast te zitten... Heeft iemand ervaring met het weghalen van verflagen bij (Duitse) helmen?
Prima helmen, niks mis mee. Prijs is ook prima. Met name voor de eerste vind ik de prijs erg goed.

Bij de 2de helm zal het zeker wel mogelijk zijn om een deel van de zwarte verf eraf te halen maar de vraag is wat er onder vandaan komt en hoe goed de zwarte laag los zal laten. Ook zul je er een bult werk aan hebben om dit heel netjes te doen. Ik vermoed ook van wat ik op de foto's kan zien dat hetgeen dat er onder vandaan komt nog weinig originele groene verf zal zijn en veel blank metaal.
Vraag me zo wie zo bij de zwarte verf altijd af door welke eenheden deze zwarte helmen gebruikt zijn. Je ziet ze namelijk best veel en in veel gevallen lijkt deze verf wel gewoon origineel te zijn. Zijn dit voormalig brandweer helmen of zoiets? Ook heb ik wel eens een foto gezien van een Flak artillerist met zo'n zwarte helm op maar verder eigenlijk nooit op foto's terug gezien.

Ik zou in dit geval in ieder geval zo wie zo eieren voor mijn geld kiezen en gewoon gaan voor de wat duurdere maar nog hele nette helm. Denk dat je hier echt meer plezier aan gaat beleven als zo;n net-niet helm. Nu lijkt het qua prijs gunstig en aantrekkelijk maar op termijn gaat deze helm je tegenstaan vermoed ik. Mijn advies: leg nog iets meer geld in en je hebt echt wat moois waar je trots op kunt zijn! :yes:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse helmen

Bericht door Kugelblitz »

SiNiStEr schreef:
Kugelblitz schreef:Zou het bij de zwart geverfde M42 mogelijk zijn deze verf eraf te halen? Op veel plekken is deze er reeds afgeschaafd, dus het lijkt niet extreem goed vast te zitten... Heeft iemand ervaring met het weghalen van verflagen bij (Duitse) helmen?
Prima helmen, niks mis mee. Prijs is ook prima. Met name voor de eerste vind ik de prijs erg goed.

Bij de 2de helm zal het zeker wel mogelijk zijn om een deel van de zwarte verf eraf te halen maar de vraag is wat er onder vandaan komt en hoe goed de zwarte laag los zal laten. Ook zul je er een bult werk aan hebben om dit heel netjes te doen. Ik vermoed ook van wat ik op de foto's kan zien dat hetgeen dat er onder vandaan komt nog weinig originele groene verf zal zijn en veel blank metaal.
Vraag me zo wie zo bij de zwarte verf altijd af door welke eenheden deze zwarte helmen gebruikt zijn. Je ziet ze namelijk best veel en in veel gevallen lijkt deze verf wel gewoon origineel te zijn. Zijn dit voormalig brandweer helmen of zoiets? Ook heb ik wel eens een foto gezien van een Flak artillerist met zo'n zwarte helm op maar verder eigenlijk nooit op foto's terug gezien.

Ik zou in dit geval in ieder geval zo wie zo eieren voor mijn geld kiezen en gewoon gaan voor de wat duurdere maar nog hele nette helm. Denk dat je hier echt meer plezier aan gaat beleven als zo;n net-niet helm. Nu lijkt het qua prijs gunstig en aantrekkelijk maar op termijn gaat deze helm je tegenstaan vermoed ik. Mijn advies: leg nog iets meer geld in en je hebt echt wat moois waar je trots op kunt zijn! :yes:
Dank voor je reactie. Ik heb ook zo mijn twijfels bij de zwarte helm... Hij is vrij aantrekkelijk door de lage prijs en ziet er goed uit, alleen de originaliteit van der verf is een kwestie. En bovendien is het inderdaad maar afwachten wat eronder vandaan komt...

Maar de eerste helm, de groene M42 dus, vind je wel aardig voor de prijs? Dat er geen decals op zitten vind ik geen probleem, hoeft van mij sowieso niet. Binnenwerk is netjes, alleen mist het touwtje om de leren flappen te verbinden...

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Duitse helmen

Bericht door zjopske »

Dan snel wegkopen voordat jij hem meeneemt :evil:

Je kunt ook e.v.t. helemaal naar Groningen rijden of met een treinkaartje van de kruidvat om de zwarte helm verder te beoordelen en te kijken of er plekjes op zitten waar de verf al vanaf is.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Duitse helmen

Bericht door SiNiStEr »

Kugelblitz schreef:Maar de eerste helm, de groene M42 dus, vind je wel aardig voor de prijs? Dat er geen decals op zitten vind ik geen probleem, hoeft van mij sowieso niet. Binnenwerk is netjes, alleen mist het touwtje om de leren flappen te verbinden...
Wel aardig vind ik te minimaal, ik vind dit gewoon een hele mooie correcte helm voor een goede prijs. Ik zou hier wel voor gegaan zijn als ik op zoek zou zijn naar een mooie originele Duitse helm. En zelfs nu ik dat niet ben zou ik hem wel willen kopen maar dat zal ik je maar niet aan doen. ;)
Het ontbreken van decalls is verder inderdaad geen probleem en dit zou de prijs ook negatief beinvloed hebben. Deze helmen werden veel gedragen zonder decalls en op deze helm hebben ze nooit opgezeten.

Het touwtje voor de leren flappen is inderdaad weg, das pech maar daar zou ik me niet zo druk over maken. Het is eerder mooi mee genomen als hij er nog wel bij zit. Ter vervanging kun je gewoon een ander stukje oud touw nemen, zorg er echter wel voor dat het zacht touw is wat je gebruikt. Dat harde touw snijdt te erg in de lederen flappen, dat zou jammer zijn en neemt het risico met zich mee dat deze uitscheuren.
Zo wie zo is het beter, als je een helm op een pop zet om de flappen te ontzien. Dus haal het touwtje los en doe kranten in de helm om hem op te vullen. Op deze manier loop je niet het risico dat de flappen scheuren vanwege de kracht die erop komt te staan.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse helmen

Bericht door Kugelblitz »

zjopske schreef:Dan snel wegkopen voordat jij hem meeneemt :evil:

Je kunt ook e.v.t. helemaal naar Groningen rijden of met een treinkaartje van de kruidvat om de zwarte helm verder te beoordelen en te kijken of er plekjes op zitten waar de verf al vanaf is.
Haha, dat zou lullig zijn... :evil:
Ja, die optie heb ik ook al overwogen. De zwarte helm wordt echter morgenmiddag reeds bekeken door iemand.
Dan blijft de M42 uiteraard nog over, maar ik wacht nog op nader bericht.

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Duitse helmen

Bericht door SiNiStEr »

Kugelblitz schreef:
zjopske schreef:Dan snel wegkopen voordat jij hem meeneemt :evil:

Je kunt ook e.v.t. helemaal naar Groningen rijden of met een treinkaartje van de kruidvat om de zwarte helm verder te beoordelen en te kijken of er plekjes op zitten waar de verf al vanaf is.
Haha, dat zou lullig zijn... :evil:
Ja, die optie heb ik ook al overwogen. De zwarte helm wordt echter morgenmiddag reeds bekeken door iemand.
Dan blijft de M42 uiteraard nog over, maar ik wacht nog op nader bericht.

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Neem een goed advies aan van iemand die spreekt uit ervaring. Van de goedkope keus ga je in dit geval spijt krijgen op termijn. Als je daarin ten minste een beetje op mij lijkt. ;)
Ga voor de mooie groene helm, dit is een mooi ding en deze raak je ook veel makkelijker weer kwijt als je hem eens zou verkopen. In dat geval zou ik mij ook ten aller tijde aanbevolen houden. :yes:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse helmen

Bericht door Kugelblitz »

SiNiStEr schreef:
Kugelblitz schreef:
zjopske schreef:Dan snel wegkopen voordat jij hem meeneemt :evil:

Je kunt ook e.v.t. helemaal naar Groningen rijden of met een treinkaartje van de kruidvat om de zwarte helm verder te beoordelen en te kijken of er plekjes op zitten waar de verf al vanaf is.
Haha, dat zou lullig zijn... :evil:
Ja, die optie heb ik ook al overwogen. De zwarte helm wordt echter morgenmiddag reeds bekeken door iemand.
Dan blijft de M42 uiteraard nog over, maar ik wacht nog op nader bericht.

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Neem een goed advies aan van iemand die spreekt uit ervaring. Van de goedkope keus ga je in dit geval spijt krijgen op termijn. Als je daarin ten minste een beetje op mij lijkt. ;)
Ga voor de mooie groene helm, dit is een mooi ding en deze raak je ook veel makkelijker weer kwijt als je hem eens zou verkopen. In dat geval zou ik mij ook ten aller tijde aanbevolen houden. :yes:
Hey Sander,

Dank voor de uitgebreide reacties! Ik had de helem ook reeds op Lowlands gepost en daar werden ze ook vrij positief beoordeeld. Toch was men ook daar van het zwarte exemplaar niet helemaal zeker...
Ik denk dat ik inderdaad maar af zie van de M35 (overigens zal deze morgen waarschijnlijk dus verkocht worden) en voor de veilige originele M42 gaan! Ik heb de verkoper gisteravond al gemaild, met de mededeling dat ik interesse heb ik beide helmen, dus ik hoop dat dan tenminste de M42 nog beschikbaar zal zijn.
De lage prijs is voor mij ook eigenlijk de hoofdreden dat ik tot een eventuele koop over ga. Ik wilde altijd al een Stahlhelm hebben, maar werd altijd wat afgeschrikt door de vrij hoge prijzen, zelfs voor ND's. Maar bij nader inzien valt dit nog redelijk mee en vond ik na wat zoeken deze twee helmen.
Het is dan ook al 2 jaar geleden dat ik voor het laatst echt wat aangeschaft heb voor m'n verzameling, maar ik voel het nu weer kriebelen, haha...
Mocht ik de helm om de een of andere reden tóch niet nemen, dan laat ik het je direct weten!

Nogmaals dank, groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse helmen

Bericht door Kugelblitz »

Ik weet voldoende, topic kan dicht en naar het archief! :cheer:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gesloten