K98 kopen ?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
G.LUZ1944
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 jul 2009, 16:38

K98 kopen ?

Bericht door G.LUZ1944 »

hallo,

ik ben al een tijdje opzoek naar een k98 in normale, niet doorgebruikte toestand,
nu ben ik een beetje overgestapt met het zoeken van Nederland naar duitsland
hierbij zie je dat ze in duitsland rond de 265 tot 350 zijn, en dan heb je het niet over de SS gestempeld enzovoorts.
en in nederland ligt die prijs meestal vanaf 300 tot hoger, nu heb ik hier een site : http://www.sauer-militaria.de/catalog/a ... ywords=k98

wie kan mij er eentje aanwijzen, die in goede staat is. en een goede prijs erbij past (het liefst zo rond de 265 tot 300 euro :P )

ik ben nu een jaartje aan het verzamelen, dus heb nog niet heel veel ervaring, dus elke tip is welkom =)

alvast bedankt

G.Luz
What is it, that makes a soldier a good soldier ? Are it his brains or his heart.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: K98 kopen ?

Bericht door michiel01 »

hallo,

het is wel verstandig om even te vermelden of je wel of geen verlof hebt voor wapens. Zo niet moet je er zeker aan denken dat Duits onklaar gemaakte wapens niet hetzelfde zijn als NLD onklaar.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: K98 kopen ?

Bericht door SiNiStEr »

Ik ga je er op deze site geen een aanwijzen, vind ze allemaal te optimistisch geprijst gezien de Nederlandse marktwaarde van dit type wapens. Kijk eens rond op speurders.nl e.d. daar staan een paar interessante k98's aangeboden. Voor een goede 100% originele kar zul je toch al snel tussen de 300 en de 400 EUR. betalen afhankelijk van hoe compleet je hem wil (met of zonder draagriem, pompstok en korrelbeschermer).

Succes!

(P.S. een tip voor als je net begint met verzamelen, verzamel eerst veel boeken en lees je goed in, in de materie. Uniform en uitrustingskunde is weer een vak apart en dit moet je goed beheersen voordat je goed en wel kunt beginnen aankopen te doen. Het verzamelwereldje is tegenwoordig een groot mijnenveld met al het repro en na-oorlogse spul dat aangeboden wordt... :zapped:)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: K98 kopen ?

Bericht door jurgen »

Ik ga je er op deze site geen een aanwijzen, vind ze allemaal te optimistisch geprijst gezien de Nederlandse marktwaarde van dit type wapens.
Wat bedoel je hiermee? Onder optimistisch geprijsd versta ik "koopjes doen", of begrijp ik je verkeerd?
G.LUZ1944
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 jul 2009, 16:38

Re: K98 kopen ?

Bericht door G.LUZ1944 »

hallo SiNiStEr

dankje voror je reactie en tip. maar wat bedoel je precies ? in nederland(speurders.nl etc.) staan ze vaak voor rond de 300,
en die prijzen op die site zijn 40 euro minder, ik kan me niet voorstellen dat een repro/na-oorlog of wat je ook bedoelde :oops: voor 265 verkocht word. maar ik ga even veder zoeken,
nogalmaals bedankt

gr. G.Luz
What is it, that makes a soldier a good soldier ? Are it his brains or his heart.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: K98 kopen ?

Bericht door Kugelblitz »

jurgen schreef:
Ik ga je er op deze site geen een aanwijzen, vind ze allemaal te optimistisch geprijst gezien de Nederlandse marktwaarde van dit type wapens.
Wat bedoel je hiermee? Onder optimistisch geprijsd versta ik "koopjes doen", of begrijp ik je verkeerd?
Met 'te optimistisch geprijsd' bedoelt Sander, dat men de K98's over het algemeen te hoog geprijsd heeft (al dan niet onterecht). Je kunt dus beter verder zoeken naar een mooie voor wat minder geld...
Zijn prima te vinden als je een beetje moeite doet! :)

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
G.LUZ1944
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 jul 2009, 16:38

Re: K98 kopen ?

Bericht door G.LUZ1944 »

ze staan er voor 265 ,dat is niet hoog geprijst,. maar dan zijn ze niet nummergelijk
en in NL staan ze voor 300.
hoeveel betaal je ongeveer voor een nummergelijke ?
toch bedankt ;) heb jemisschien een andere site waar ik ze dan kan vinden ?
alvast bedankt

gr. G. Luz
What is it, that makes a soldier a good soldier ? Are it his brains or his heart.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: K98 kopen ?

Bericht door Kugelblitz »

G.LUZ1944 schreef:ze staan er voor 265 ,dat is niet hoog geprijst,. maar dan zijn ze niet nummergelijk
en in NL staan ze voor 300.
hoeveel betaal je ongeveer voor een nummergelijke ?
toch bedankt ;) heb jemisschien een andere site waar ik ze dan kan vinden ?
alvast bedankt

gr. G. Luz
Oh dat zou kunnen, heb verder niet de site bekeken, maar ging af op wat Sander zei...
Nummergelijk gaan ze toch wel gauw tegen de €400,- aan!
Ik weet zo gauw geen site, want ik ben zelf niet op zoek, maar je moet gewoon wat site's af gaan. Veel Duitse site's hebben ook nog mooie prijzen.

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
G.LUZ1944
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 jul 2009, 16:38

Re: K98 kopen ?

Bericht door G.LUZ1944 »

hallo kugel

haha, ja dat was inderdaaad een duitse site waar ik op aan het zoeken ben.
misverstandje :P
maar ze zijn niet allemaal nummer gelijk, 'maakt dat veel uit voor de verzamel waarde ?
ik ben nu een jaar anderhalf jaar bezig, en ik heb altijd gedroomt van een k98 en nu heb ik het geld ervoor, maar dan zou ik het het
liefst goed besteden.

groeten G.Luz
What is it, that makes a soldier a good soldier ? Are it his brains or his heart.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: K98 kopen ?

Bericht door jurgen »

Als je een Duitse (of Belgisch) demil mag hebben, dan ga je in ieder geval niet op de Nederlandse markt zoeken.
Als je geluk hebt dan kun je in België ook eentje vinden voor 250-270 euro. Dan heb je nog steeds een goedkope en dan zit die niet helemaal vastgemeukt.
G.LUZ1944
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 jul 2009, 16:38

Re: K98 kopen ?

Bericht door G.LUZ1944 »

dankje jurgen voor de tip.
maar wat is een demil :oops: ?
ik ga dan maar eens even veder zoeken
What is it, that makes a soldier a good soldier ? Are it his brains or his heart.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: K98 kopen ?

Bericht door Kugelblitz »

G.LUZ1944 schreef:dankje jurgen voor de tip.
maar wat is een demil :oops: ?
ik ga dan maar eens even veder zoeken
Demil is een afkorting voor demilitair, hij is dus onklaar gemaakt conform de wet van het land waar dit gebeurd is. In Nederland moet bijvoorbeeld de loop dicht en de grendel vastzitten...
Nummergelijk is natuurlijk het mooist, want dan zijn alle onderdelen nog vanaf het begin aanwezig. Dit maakt zeker uit qua prijs en kan makkelijk €100,- of meer schelen!

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
G.LUZ1944
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 jul 2009, 16:38

Re: K98 kopen ?

Bericht door G.LUZ1944 »

moet je een speciale vergunnning hebben voor een k98 zonder vast zittende grendel?
en hoe zit dat als ik er een vanuit duitsland koop ? gelden daar andere regels ?
alvast bedankt

gr. G.luz
What is it, that makes a soldier a good soldier ? Are it his brains or his heart.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: K98 kopen ?

Bericht door Kugelblitz »

G.LUZ1944 schreef:moet je een speciale vergunnning hebben voor een k98 zonder vast zittende grendel?
en hoe zit dat als ik er een vanuit duitsland koop ? gelden daar andere regels ?
alvast bedankt

gr. G.luz
Ja, als de grendel niet vast zit heb je in Nederland geloof ik minstens een verzamelvergunning nodig. In België mag dit dan weer wel gewoon...
Volgens mij zijn Duits onklaargemaakt K98's soms anders onklaar dan in Nederland is toegstaan, wat precies het verschil is weet ik niet, aangezien ik me daar nooit echt in verdiept heb...

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: K98 kopen ?

Bericht door jurgen »

Nederlands demil is idd zoals kugelblitz zegt loop dicht en grendel vast.
In Duitsland wordt de loop doorboort zodat die niet meer voor vuren geschikt is en is de loop ook dicht, echter kun je nog wel gewoon grendelen (droogvuren).
In België is het ongeveer als in Duitsland, alleen wordt de loop niet doorboort als ik het goed heb. Ook mag je hier zonder vergunning een grendelgeweer van voor 1945 schietklaar hebben, echter zonder(!) munitie. Dat is sinds 2008 verandert.
Plaats reactie