Foto's.

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Foto's.

Bericht door Nick U »

ja is zo.. word wel moeilijk om die hoekjes te krijgen denk ik...
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
ArjenS
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 18 nov 2007, 18:10
Gegeven: 1 keer

Re: Foto's.

Bericht door ArjenS »

Nick U schreef:ja is zo.. word wel moeilijk om die hoekjes te krijgen denk ik...
Je kunt ze gewoon bij de Hema kopen.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Foto's.

Bericht door Kugelblitz »

Ja, die hoekjes gebruik je tegenwoordig nog steeds. Ik zou wel zo'n Duits merk, zoals Henzo of Herma (nee, geen Hema) kopen, die lijken er echt precies op en zijn ook vaak wat meer beige, dan spierwit. Zo'n pakje kost zo'n €3,- en er zitten een paar honderd hoekjes op zo'n rol... Werkt heel gemakkelijk, je haalt ze gewoon van de rol en trekt die steeds verder uit het doosje, naarmate je meer nodig hebt.
Vier hoekjes per foto, dus met 400 hoekjes kom je al een heel eind. :) Lijkt mij in jouw geval de beste en meest originele oplossing. Het enige verschil dan dat je 'nieuwe hoekjes hebt', die er echter precies hetzelfde uitzien en dat je andere foto's gebruikt...

Ik vind fotohoekjes sowieso het meest geschikt voor dit soort foto's. Zo kun je ze er ook steeds weer uitahlen ocht dat nodig zijn en ze beschadigen niet en blijven mooi recht zitten.

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Foto's.

Bericht door Nick U »

Ik dank u zeer heren... binnenkort even naar de hema dus!
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Foto's.

Bericht door Kugelblitz »

Ik heb overigens gelezen dat fotoalbums uit die tijd geen zuurvrij papier bevatten! Ik weet niet in hoeverre dat waar is, maar in dat geval zou het wat minder zijn voor je foto's... Daarnaast zitten ze wel in moderne zuurvrije hoekjes, dus maken ze al wat minder contact met het papier.

Tevens zijn alle foto's die nog wel in originele albums zitten over het algemeen nog in goede staat, dus zo'n vaart zal het niet lopen. Maar er zijn lui die zweren bij zuurvrij papier! Het is maar hoe hoog je de lat legt. Echter moet ik toegeven dat ik zelf ook niet altijd 100% goed bezig ben op het gebied van conservering, maarja. In ieder geval iets om in gedachten te houden!

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Kugelblitz op 13 okt 2009, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Foto's.

Bericht door zjopske »

Kuglel, scherp opgemerkt.

Dit is inderdaad de keuze aan Nick of hij zijn foto`s in het zuur laat zitten.

Het zou ook kunnen dat het zuur na zo veel jaren verminderd is, ik zal het vandaag navragen aan mijn vader (docent scheikunde :P )
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Foto's.

Bericht door Nick U »

zjopske schreef:Kuglel, scherp opgemerkt.

Dit is inderdaad de keuze aan Nick of hij zijn foto`s in het zuur laat zitten.

Het zou ook kunnen dat het zuur na zo veel jaren verminderd is, ik zal het vandaag navragen aan mijn vader (docent scheikunde :P )

doe dat maar eens ;), ben benieuwd.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Foto's.

Bericht door zjopske »

Nick U schreef:
zjopske schreef:Kuglel, scherp opgemerkt.

Dit is inderdaad de keuze aan Nick of hij zijn foto`s in het zuur laat zitten.

Het zou ook kunnen dat het zuur na zo veel jaren verminderd is, ik zal het vandaag navragen aan mijn vader (docent scheikunde :P )

doe dat maar eens ;), ben benieuwd.
Ik heb het eens nagevraagd en werd doorverwezen naar het eindexamen vwo 2006 2de tijdvak.
Daar schoot ik niet veel mee op, maar misschien kun je hier kijken (punt 8 ): http://www.rug.nl/theol/bibliotheek/bib ... s/behoud#H

Dus het zal wel zuur blijven tenzij je er een flinke duit voor wilt neerleggen, wat ik alleen zou doen bij echt oude documenten.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Foto's.

Bericht door Kugelblitz »

Ja, ik kan me goed voorstellen dat het zuurgehalte na 65 jaar wat afgenomen is, maar zuurvrij papier kan nooit zuurvrij worden. Ook een laag zuurgehalte is nog steeds schadelijk voor je foto's (en andere documenten). De vraag die je jezelf moest stellen is hoe ver je wilt gaan in het conserveren van je militaria...

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Foto's.

Bericht door zjopske »

Of alle hoekjes plakken en vervolgens de foto`s er weer uithalen :)

Nick, succes!
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Plaats reactie