Luftwaffe Schirmmütze für Mannschaften

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Luftwaffe Schirmmütze für Mannschaften

Bericht door Kugelblitz »

Heren,

Bij deze mijn beide Luftwaffe Schirmmützen für Mannschaften. Ik hoop nog eens het officiersexemplaar (zowel de normale als de Sommer-versie) te kunnen bemachtigen, om de collectie compleet te maken. Het begin is er al...

Luftwaffe Schirmmütze für Mannschaften der Fliegertruppen

Deze versie is gefabriceerd uit de bekende Luftwaffe-blauwe wol en verkeert in uitstekende staat. Zowel de adelaar als de Schwinge bestaan uit aluminium. De Schirmmütze is aan de binnenzijde gevoerd met lichtgroene zijde en is gemerkt door de fabrikant 'Peküro'. Het enige minpuntje is een klein scheurtje in de zweetband, verder een prachtexemplaar.

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Edit: de andere Schirmmütze bleek toch niet 100% in orde te zijn en wordt teruggestuurd naar de verkoper! Graag geen reacties hierover in dit topic, maar via pb, mocht het überhaupt nodig zijn!

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Kugelblitz op 21 okt 2009, 22:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Luftwaffe Schirmmützen für Mannschaften

Bericht door jurgen »

amai, wreed chique! Zijn die Schirmmützen de reden dat je je NDL. SS schildje enzo verkocht hebt?
In dat geval geef ik je groot gelijk. :P
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Luftwaffe Schirmmützen für Mannschaften

Bericht door Kugelblitz »

jurgen schreef:amai, wreed chique! Zijn die Schirmmützen de reden dat je je NDL. SS schildje enzo verkocht hebt?
In dat geval geef ik je groot gelijk. :P
Zie Pm! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Re: Luftwaffe Schirmmützen für Mannschaften

Bericht door fritz derochebrune »

Kugelblitz schreef:Zie Pm! :mrgreen:
Zozo, wat geheimzinnig? :wink:

In ieder geval: prachtig om te zien! Veel succes met het vinden van een officier-exemplaar!
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Luftwaffe Schirmmützen für Mannschaften

Bericht door S1991 »

Ziet er top uit ja !
Prachtige verzameling heb je al Kugel. Ga je je alleen nog maar op Luftwaffe concentreren of op alles wat maar met het Duitse leger te maken heeft?
Ben benieuwd wanneer de Officiersschirmmützen komen ! Vind persoonlijk de Sommer uitvoering wel mooi met dat wit.
Bedankt voor het plaatsen !
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Luftwaffe Schirmmützen für Mannschaften

Bericht door Kugelblitz »

Dank voor de leuke reacties heren!
Haha, ja mijn collectie is inderdaad wat veranderd qua samenstelling...
Ik ga me nu dan ook voornamelijk op Luftwaffe richten. :)

Groeten, Kugel!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Peter F
Lid
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 jul 2008, 20:57

Re: Luftwaffe Schirmmütze für Mannschaften

Bericht door Peter F »

Gaat het tegenwoordig nog heel makkelijk dan om je items terug te sturen naar de verkoper en je geld terugkrijgen?
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Luftwaffe Schirmmütze für Mannschaften

Bericht door michiel01 »

Peter, lezen is één, iets doen met het gelezene een tweede. Graag gehoor geven aan het verzoek van de TS.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Luftwaffe Schirmmütze für Mannschaften

Bericht door S1991 »

Aiai Kugel,

Dat is wat minder dat je dan toch net een replica in de collectie krijgt. Leek die dan zo origineel?
Misschien handig om er een referentie topic van aan te maken voor diegene die het ook wel willen weten waar ze dan op moeten letten?

Grt
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Luftwaffe Schirmmütze für Mannschaften

Bericht door Edgar »

de andere Schirmmütze bleek toch niet 100% in orde te zijn en wordt teruggestuurd naar de verkoper! Graag geen reacties hierover in dit topic, maar via pb, mocht het überhaupt nodig zijn!
Mooie Schirmmütze Kügel! :)
Ik heb er ook nog over getwijfeld, maar de binnenrandschade heeft me ervan afgebracht. Toch een hele mooie schirmütze verder!
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Luftwaffe Schirmmütze für Mannschaften

Bericht door SiNiStEr »

Deze pet geeft mij helaas een beetje kriebels in negatieve zin. De wol en de piping doen me als repro aan als ook de zwarte centraalband rondom. Ook de kleur van de plasticen driehoek binnenin en de de vreemde schade aan de zweetband in een pet die verder in uitstekende staat is doen mij pijnlijk maar waar toch vermoeden dat je hier een repro pet aan hebt geschaft.

Ik moet zeggen, toen ik eerst oppervlakkig en snel langs de foto's heen keek overtuigde deze pet mij wel maar nu ik na de reactie van Peter F wat scherper ging kijken zie ik meteen dat er teveel dingen niet kloppen aan deze pet.
Heel spijtig maar wel waar helaas... :(
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Luftwaffe Schirmmütze für Mannschaften

Bericht door Kugelblitz »

SiNiStEr schreef:Deze pet geeft mij helaas een beetje kriebels in negatieve zin. De wol en de piping doen me als repro aan als ook de zwarte centraalband rondom. Ook de kleur van de plasticen driehoek binnenin en de de vreemde schade aan de zweetband in een pet die verder in uitstekende staat is doen mij pijnlijk maar waar toch vermoeden dat je hier een repro pet aan hebt geschaft.

Ik moet zeggen, toen ik eerst oppervlakkig en snel langs de foto's heen keek overtuigde deze pet mij wel maar nu ik na de reactie van Peter F wat scherper ging kijken zie ik meteen dat er teveel dingen niet kloppen aan deze pet.
Heel spijtig maar wel waar helaas... :(
Hmmm, dat zou wat zijn dan!
Op een ander forum was men nogthans wel zeer positief, waar ook wel wat lui zitten die zelf Schirmmützen verzamelen...

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Luftwaffe Schirmmütze für Mannschaften

Bericht door SiNiStEr »

Kugelblitz schreef:Hmmm, dat zou wat zijn dan!
Op een ander forum was men nogthans wel zeer positief, waar ook wel wat lui zitten die zelf Schirmmützen verzamelen...

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Nou inderdaad, maar ik zou nooit zoiets zeggen als ik niet heel erg sterk dat vermoeden had. Ik weet namelijk hoe pijnlijk het is om over een aanwinst te horen dat het waarschijnlijk niet in orde is. Maar bij deze pet vertrouw ik met name de wol, de piping, de vreemde schade (en de zweetband an sich), de zwarte rand tussen de pet en de zweetband en de kleur niet. Ik zal uitleggen waarom dan kunnen mensen daar ook tegen in gaan als ze het ergens niet mee eens zijn.

De wol:
Deze is mij te grof. Het verschil tussen repro wol en de oorlogse is vrij duidelijk zichtbaar en nog veel beter voelbaar. De na-oorlogse wol welke voor vrijwel alle reproductie jassen, petten en andere uniformstukken word gebruikt heeft een veel grovere structuur dan de oorlogse. Om die reden heb ik een paar jaar lang een zeer goed repro jasje in de kast gehad waarvan ik de wol dan kon vergelijken met andere spullen met wol eraan die ik binnen kreeg. Het verschil tussen die repro wol en die van de originele spullen was altijd zeer duidelijk voelbaar alsook zichtbaar.

De piping:]
Hiervan zou ik een close up moeten hebben voor betere beoordeling maar deze lijkt mij niet van het juiste materiaal gemaakt. Bij originele piping zie je altijd als je goed kijkt een bepaalde structuur die zo goed al altijd gelijk is. Zie hieronder een voorbeeld waarbij je deze structuur redelijk kunt zien:
AfbeeldingAfbeelding

De schade:
Deze is vreemd omdat de staat van de pet verder bijna mint is. Daarnaast bevind deze schade zich op een plek waar je in dat geval dan al helemaal niet de eerste schade aan zo'n pet zou verwachten. Dit zit ten slotte aan de binnenkant, en hoewel deze zweetbanden inderdaad zwak zijn daar ze bijna altijd beschadigd zijn in originele petten, is de schade hier wel erg groot en overdreven aanwezig.

Zwarte rand tussen zweetband en de buitenkant van de pet:
Nog nooit gezien bij een originele pet. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat het daarom niet origineel kan zijn maar het verkleint de kans wel aanzienlijk.

De kleur(en):
De kleur van de wol is vrij licht waar de luftwaffe blauwe kleur meer neigt naar donkerblauw dan naar lichtblauw. Daar moet wel bij worden gezegd dat voor de oorlog de blauwe Luftwaffe kleur wel lichter was. Echter is de kleur van de zweetband en de bekleding aan de binnenkant van de pet ook vreemd. Bij NCO petten was dit praktisch altijd lichtbruin van kleur hoewel er enkele uitzonderingen zijn. Kijk maar eens rond op gerenomeerde websites van handelaren naar NCO luftwaffe petten en dit zal je zelf ook op gaan vallen.


De dingen die ik wel positief vind aan de pet zijn de kokarde en de kinriem. Deze overtuigen mij beide wel, maargoed dit zijn natuurlijk losse, makkelijk op te zetten onderdelen dus hier zou men voor originele onderdelen kunnen hebben gekozen om de pet wat geloofwaardiger over te laten komen. Toch maak ik een optelsom van alles wat ik hierboven genoemd heb en moet ik dan concluderen dat er naar mijn mening teveel vreemde en/of uitzonderlijke dingen zijn bij deze pet en dat ik dus toch vermoed dat het hier om een goede repro gaat helaas.

Hoop dat er mensen zijn die mijn mening kunnen weerleggen en dat we hier toch met een origineel te maken hebben maar ben er bang voor.
Ben overigens ook benieuwd waarom ze op dat andere forum denken dat deze pet origineel is. Wellicht kan dit mij van het tegendeel overtuigen. Zou je wellicht een link kunnen plaatsen naar het topic op dat andere forum of doe je dat liever niet?

Gr, Sander
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Luftwaffe Schirmmütze für Mannschaften

Bericht door Kugelblitz »

Ha Sander,

Dank voor je uitleg! Van de stof heb ik zelf niet zoveel verstand, dus zou goed mogelijk zijn... De beschadiging aan de zweetband zie ik zelf wel vaker op die plek, terwijlde rest van de pet dan wel in orde is. De zwarte fluwelen rand tussen de zweetband en de rest van de pet is trouwens een écht Peküro kenmerk en volgens mij gewoon in orde. Zie je wel vaker vaker, zelfs bij andere Hersteller.

Daarnaast heeft de piping wel een structuur (van horizontale en verticale lijntjes als het ware) en lijkt hij erg op die van jouw foto.

Op WAF vinden ze hem ook in orde, alleen viel iemand op dat de visor waarschijnlijk een Heer variant is, maar verder was de Schirmmütze wel in orde: http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=389543

Nu is WAF natuurlijk ook niet heilig, maar tot nu ben jij de enige die eraan twijfelt (wat ik overigens helemaal niet erg vind).

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Luftwaffe Schirmmütze für Mannschaften

Bericht door SiNiStEr »

Allereerst fijn dat mijn twijfel niet als iets erg vervelends wordt ervaren, probeer je er ten slotte mee te helpen, niet af te branden.
Voor mij is WAF geen heilig baken der Duitse wo2 kennis zoals het voor sommige anderen is, daar ik de mensen daar vaak te kortzichtig en fantasieloos vind. Veel mensen daar lijken te denken dat in de oorlog alleen dingen volgens de (textbook)regels werden geproduceerd en dat ondanks de oorlog er nooit dingen aangepast of zelf gemaakt werden. Dat was ten slotte volgens de officiele regeltjes (die in vredestijd opgesteld waren) niet toegestaan.:h
Hiermee wil ik overigens natuurlijk niet zeggen dat ze daar nooit gelijk hebben of dat er weinig expertise aanwezig is.

Wat betreft de pet zijn de detail foto's die op WAF te zien zijn wel erg verhelderend. Deze laten duidelijk zien dat er met zorg aan deze pet is gewerkt en dat de details inderdaad wel gewoon kloppen. Zo wie zo dus geen repro-troep en als het al niet origineel uit wo2 zou zijn dan zou het een omgebouwde na-oorlogse cap moeten zijn. Daar lijkt het ook niet op dus denk dat hier inderdaad toch om een originele cap gaat hoewel ik de grofheid van wol zo vanaf de foto's toch vreemd blijf vinden, net als de schade. Ik zou hem daarom op de foto's afgaand dan ook niet gekocht hebben maar wellicht verandert dat als ik hem een keer in handen heb gehad.

Wat betreft de visor zou ik me geen zorgen maken. Heb vaker originele LW visorcaps gezien met dit type visor. Hij komt inderdaad vooral bij heer visorcaps voor maar werden zeker ook zo nu en dan voor luftwaffe caps gebruikt.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie