Hitlerjugend broodzak?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Hitlerjugend broodzak?

Bericht door Westwall »

Hallo,

Ik heb laatst deze broodzak samen met nog wat militaria gekocht. De verkoper wist niet wat voor broodzak het was. Na een beetje research op internet te hebben gedaan, heeft deze broodzak nog het meeste weg van een Hitlerjugend broodzak. Dus WOII. Maar aangezien het leerwerk en de knoopjes er vrij recentelijk uitzien, heb ik zo mijn twijfels... Heeft iemand meer informatie? En is dit daadwerkelijk toch een oorlogse?
Alvast bedankt! :)

De broodzak:
Afbeelding

Het leertje:
Afbeelding

Alle knopen zijn van de maker Zeus Elegant
Afbeelding

Binnenkant broodzak met leertje:
Afbeelding

Leertje met D-ring:
Afbeelding

mvg,

Westwall
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Hitlerjugend broodzak?

Bericht door Kugelblitz »

Hmm, hij heeft er wel wat van weg inderdaad.
Toch vind ik de leren rand om de klep vreemd meestal is dit gewoon een omgeslagen stofrandje. Ook de knopen vind ik wat ongewoon...
Ook lijkt het leerwerk inderdaad vrij nieuw. Daarnaast mis ik nog het koppelhaakje?

Ik zou er zelf in ieder geval niet voor gaan als ik een HJ broodzak zou zoeken... Hij heeft voor mij teveel afwijkingen van een 'normaal' model, maar HJ heeft dan ook niet echt mijn interesse,

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Hitlerjugend broodzak?

Bericht door Westwall »

Kugelblitz schreef:Hmm, hij heeft er wel wat van weg inderdaad.
Toch vind ik de leren rand om de klep vreemd meestal is dit gewoon een omgeslagen stofrandje. Ook de knopen vind ik wat ongewoon...
Ook lijkt het leerw erk inderdaad vrij nieuw. Daarnaast mis ik nog het koppelhaakje?

Ik zou er zelf in ieder geval niet voor gaan als ik een HJ broodzak zou zoeken... Hij heeft voor mij teveel afwijkingen van een 'normaal' model, maar HJ heeft dan ook niet echt mijn interesse,

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Er zijn verschillende soorten HJ broodzakken. Dit model had wel een omgeslagen lederen randje. Welke koppelhaak bedoel je?
Laatst gewijzigd door Westwall op 06 nov 2009, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Hitlerjugend broodzak?

Bericht door Kugelblitz »

Westwall schreef:
Kugelblitz schreef:Hmm, hij heeft er wel wat van weg inderdaad.
Toch vind ik de leren rand om de klep vreemd meestal is dit gewoon een omgeslagen stofrandje. Ook de knopen vind ik wat ongewoon...
Ook lijkt het leerwerk inderdaad vrij nieuw. Daarnaast mis ik nog het koppelhaakje?

Ik zou er zelf in ieder geval niet voor gaan als ik een HJ broodzak zou zoeken... Hij heeft voor mij teveel afwijkingen van een 'normaal' model, maar HJ heeft dan ook niet echt mijn interesse,

Groeten, Kugel! :mrgreen:[/quote
Er zijn verschillende soorten HJ broodzakken. Dit model had wel een omgeslagen lederen randje. Welke koppelhaak bedoel je?
Inderdaad, maar dit model ken ik zelf niet, wat nog niet aangeeft dat hij niet in orde is. Daargelaten dat ik geen HJ expert ben...
Een broodzak heeft 2 lussen om aan de riem te hangen en dan meestal ook nog een haakje (net als bij een gasmaskerbus) om hem aan de riem te haken. Op de foto's zie ik die niet...

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Hitlerjugend broodzak?

Bericht door JimK »

Leren randje om de klep is in orde. Eén Dring op de klep is ook HJ. Het lijkt erg civiel, maar dat is ook zo bij HJ spullen. De broodzak is zeker niet recent. Ik denk zelf dat het wel in orde is. Op deze manier geklonken lus op de klep is wel zoals het destijds gebeurde, jaren 50 zou ook nog kunnen. Maar het hele model lijkt wel HJ.

Zelf heb ik een HJ exemplaar te koop op het moment, kijk en vergelijk
Afbeelding
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Hitlerjugend broodzak?

Bericht door Westwall »

Bedankt Jim! Ja hij lijkt er sterk op. Alleen mijne heeft een iets fellere kleur groen en andere leertjes. Dus jij denkt dat deze wel ok is?
Gebruikersavatar
wo2maneke
Lid
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 aug 2009, 14:07

Re: Hitlerjugend broodzak?

Bericht door wo2maneke »

vet die brood zak ik vind tog het mooist de hitlerjugend dolk
yo ik hou van bodem vonsten van de oorlog en ik verzaamel het ook graag ik vind wel de bodem vonsten mooi als ze uit de wo1 of wo2 komen dit is een coole site
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Hitlerjugend broodzak?

Bericht door SiNiStEr »

mgschutze schreef:Leren randje om de klep is in orde. Eén Dring op de klep is ook HJ. Het lijkt erg civiel, maar dat is ook zo bij HJ spullen. De broodzak is zeker niet recent. Ik denk zelf dat het wel in orde is. Op deze manier geklonken lus op de klep is wel zoals het destijds gebeurde, jaren 50 zou ook nog kunnen. Maar het hele model lijkt wel HJ.

Zelf heb ik een HJ exemplaar te koop op het moment, kijk en vergelijk
Afbeelding
Lijkt er inderdaad heel veel op en ik denk inderdaad dat het hier om een originele HJ broodzak gaat. De opgezette stukjes leer zijn echter improvisorisch eigen huis en tuin werk. Waarschijnlijk heeft de eigenaar een kale broodzak gehad en dus besloten om deze lederen stukjes zelf op te zetten daar hij ook andere uitrusting zoals een veldfles aan zijn broodzak wilde bevestigen.
Jaren 50 lijkt me minder waarschijnlijk daar er toen geen HJ meer bestond en het leger het Wehrmacht model broodzak gebruikte, oftewel 2 lederen lusjes en D-ringen net onder de lussen van de broodzak.

Interessant stuk. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Hitlerjugend broodzak?

Bericht door Westwall »

Bedankt voor de informatie! Deze gaat de verkoop in!
Plaats reactie