teveel Nederlandse SS niet berecht

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

teveel Nederlandse SS niet berecht

Bericht door Robbert A »

http://ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/arti ... olgd.dhtml
ROTTERDAM - De Duitse officier van justitie Ulricth Maass heeft veel te lang gewacht met de strafvervolging van Nederlandse oorlogsmisdadigers. Daardoor hebben honderden van hen hun strafvervolging ontlopen.
Dat is de mening van Stefan Stracke, historicus uit Wuppertal. Hij sprak gisteren in Aken op een bijeenkomst van antifascisten aan de vooravond van het proces tegen de 88-jarige Heinrich Boere, die vandaag voor het Landgericht in Aken terechtstaat voor moord op drie Nederlanders.

Dit meldt Trouw vandaag.
Duizenden Nederlanders zijn na de oorlog naar Duitsland gevlucht. Ze leefden daar decennialang ongestoord. Stracke noemt het onbegrijpelijk dat Maass na zo'n lange tijd alsnog tot strafvervolging is overgegaan. "Er is geen nieuw bewijs. Als Maass sneller was geweest, had hij meer oorlogsmisdadigers kunnen vervolgen." (EBO)
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Plaats reactie