Luftwaffe Schirmmutze

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
G.LUZ1944
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 jul 2009, 16:38

Luftwaffe Schirmmutze

Bericht door G.LUZ1944 »

hallo,

ik heb thuis een luftwaffe Nachtichten uniform staan,
nu is mij een paar maanden geleden dat er zowel een schiffen als Schirmmutze
op past,
op de beurzen en internet staan een Schirmmutze voor zeker 450 als het niet meer is.
dus ik heb maar een schiffen eropstaan, net was ik even aan het zoeken en vond ik deze Schirmmutze helaas zonder adelaar,
maar is deze orgineel ? en zouden jullie 'em kopen of niet ?
graag jullie meningen ! alvast hartelijk bedankt !!

groeten G.Luz
http://link.marktplaats.nl/292570735
What is it, that makes a soldier a good soldier ? Are it his brains or his heart.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Luftwaffe Schirmmutze

Bericht door Jan Klaassen »

Is (volgens mij) wel een betrouwbare verkoper die geen rotzooi aan de man wil brengen...
En een adelaartje moet te vinden zijn toch?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
G.LUZ1944
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 jul 2009, 16:38

Re: Luftwaffe Schirmmutze

Bericht door G.LUZ1944 »

ja, daar heb ik ook al een adresje voor ;)

groeten G.Luz
What is it, that makes a soldier a good soldier ? Are it his brains or his heart.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Luftwaffe Schirmmutze

Bericht door SiNiStEr »

Ziet er helemaal goed uit op een ding na en dat zijn de 4 ventilatiegaatjes in de pet (zie foto binnenkant van de pet, aan beide kanten zie je er 2). Dit werd zover ik weet alleen toegepast bij na-oorlogse petten en heb het bij oorlogse petten eigenlijk nog nooit gezien. Wellicht kan iemand anders dit bevestigen?

Verder ziet het er uit als een hele nette Schirmmutze voor een wel hele nette prijs.

Nog als extra info: gezien de aluminium knopen voor de kinriem die hierop zitten (en dus niet de zwarte die voor manschappen schirmmutzes gebruikelijk zijn) gaat het hier om een pet van een aspirant-officier (of hoge onderofficier). Deze droegen een manschappen schirmmutze met de piping gewoon in de kleur van hun diensttak, in dit geval nachrichten, maar met een zilveren officieren kinriem en evt. officieren uitvoering adelaar. Je moet hier dus geen zwarte kinriem opzetten, dat klopt niet gezien de alu knopen.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Luftwaffe Schirmmutze

Bericht door Kugelblitz »

Ik struikel precies over dezelfde twee punten als Sander...
Ik heb ook nog nooit een originele Schirmmütze met ventilatiegaatjes gezien en daarnaast zijn de zilverkleurige knoopjes voor de stormriem inderdaad opvallend.
Ik vertrouw de Schirmmütze persoonlijk niet en daarbij komt dat de staat niet echt goed is en hij verre van compleet is. Ik zou voor een mooiere gaan, je betaalt dan wel meer maar dan heb je in ieder geval geen rotzooi!

De verkoper is opzich wel in orde, maar heeft ook vaak dingen die niet helemaal 100% zijn... En 9 van de 10 keer is een item al verkocht terwijl het nog wel te koop staat op z'n site. Ook het contact is zeer slecht.

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Luftwaffe Schirmmutze

Bericht door SiNiStEr »

Kugelblitz schreef:...en daarnaast zijn de zilverkleurige knoopjes voor de stormriem inderdaad opvallend.!
Dit is voor mij geen probleem hoor, dit heb ik vaker gezien bij petten die zijn gedragen door onderofficieren. Zoals ik hierboven al uitlegde werd er dan gewoon een officiers kinkoord op de pet gedragen terwijl de piping dan wel gewoon de kleur van de legertak heeft zoals dat bij manschappen schirmutzes gebruikelijk is. Je kreeg dan dus een combinatie van een manschappen en een officierspet. Dit vertrouw ik dus wel, er zijn een paar andere dingen die mij doen twijfelen waaronder dus die ventilatiegaatjes.
Kugelblitz schreef:...Ik vertrouw de Schirmmütze persoonlijk niet en daarbij komt dat de staat niet echt goed is en hij verre van compleet is. Ik zou voor een mooiere gaan, je betaalt dan wel meer maar dan heb je in ieder geval geen rotzooi!
Ik vind de staat eigenlijk nog wel redelijk tot goed.
Toch zijn er een paar twijfelpuntjes en de prijs is daarbij dan ook wel verradelijk laag. Dat zou toch zo wie zo al verdenkingen op moeten roepen.
Ook is de plasticen driehoek uit de binnenkant van de pet verwijderd. Nu zie je dit nog wel eens vaker, ook bij originele petten wel, maar het is ook heel vaak iets wat gedaan wordt om te verhullen dat het om een na-oorlogse pet gaat. Dit is namelijk ook vaak goed te herkennen aan het opschrift op de driehoek.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Luftwaffe Schirmmutze

Bericht door Kugelblitz »

Ik ben inderdaad ook bekend met EM/MCO Schirmmützen met die zilverkleurige knoopjes, als zijne een pet voor hoge onderofficieren of veldbenoemingen, maar al te vaak kom je ze niet tegen... Persoonlijk zou ik ook liever voor een 'standaard' exemplaar gaan en geen aparte versie, zoals deze.

Staat is opzich ok, maar vind hem er erg vies/stoffig uitzien en het celuloid is verdwenen, de adelaar mist, evenals de stormriem. Maakt op mij geen overtuigende indruk: er zijn wat dingen niet duidelijk, hij is verre van compleet én hij verkeert in een onverzorgde staat. Ik zou het risico niet nemen, maar je zou op WAF om advies kunnen vragen!

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Luftwaffe Schirmmutze

Bericht door zjopske »

Staat ook niet op hun site, en je krijgt geen garantie op de echtheid...

Spaar liever je geld op en koop een goede i.p.v. 4 slechte.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Luftwaffe Schirmmutze

Bericht door JimK »

It's all in the details!

knoopjes, gaatjes, zwarte band, voering, celluloid etc...
G.LUZ1944
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 jul 2009, 16:38

Re: Luftwaffe Schirmmutze

Bericht door G.LUZ1944 »

oke,
dankjullie wel =)
What is it, that makes a soldier a good soldier ? Are it his brains or his heart.
Plaats reactie