Pettenstandaard aan de muur?

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Pettenstandaard aan de muur?

Bericht door zjopske »

Jan Klaassen schreef:
zjopske schreef:
Misschien eens kijken bij de IKEA voor een kast?
Of op een rommelmarkt een mooie vitrine kopen :)
Ik snap je punt...maar dat is nu juist het probleem.
Als ik ruimte er voor had, dan kon ik inderdaad een vitrine of kast kopen, maar die ruimte heb ik dus niet ;)
Heb ik ook, je hoeft niet perse een houten plank neer te schroeven.
Met plexiglas plank kun je ook veel doen, en anders... verkopen, wat op zolder dumpen (zucht ik ook al)
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Pettenstandaard aan de muur?

Bericht door Jan Klaassen »

zjopske schreef: en anders... verkopen, wat op zolder dumpen (zucht ik ook al)
Liever niet natuurlijk, maar ok ;)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Peter F
Lid
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 jul 2008, 20:57

Re: Pettenstandaard aan de muur?

Bericht door Peter F »

Als US verzamelaar weet ik dat je met houten helm standaardtjes absoluut geen spanning veroorzaakt op de helm, daar je de standaard niet op de webbing laat rusten, maar op de liner zelf. En dat kan absoluut geen kwaad. Ik veronderstel dat dit de Duitse WOII helm ook vast wel mogelijk zal zijn.

Als je gaat redeneren wat er allemaal slecht voor je items is, dan moet je voortaan je collectie in een afgesloten kamer bewaren, en als je naar binnen gaat (let op, maximaal 1 keer paar) dan moet je een steriel pak aantrekken met steriele handschoenen, want het zuur van je lichaam heeft effect op je items. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Pettenstandaard aan de muur?

Bericht door Kugelblitz »

Peter F schreef:Als US verzamelaar weet ik dat je met houten helm standaardtjes absoluut geen spanning veroorzaakt op de helm, daar je de standaard niet op de webbing laat rusten, maar op de liner zelf. En dat kan absoluut geen kwaad. Ik veronderstel dat dit de Duitse WOII helm ook vast wel mogelijk zal zijn.

Als je gaat redeneren wat er allemaal slecht voor je items is, dan moet je voortaan je collectie in een afgesloten kamer bewaren, en als je naar binnen gaat (let op, maximaal 1 keer paar) dan moet je een steriel pak aantrekken met steriele handschoenen, want het zuur van je lichaam heeft effect op je items. :mrgreen:
Er zijn inderdaad verzamelaars die bovenstaand scenario naleven... Zoals al eerder gezegd ligt het er maar net aan hoe ver je wilt gaan met de conservatie van je collectie.
Bij Duitse helmen zit er wel degelijk spanning op het binnenwerk, en dit zal ook wel zo zijn bij Amerikaanse varianten. Dit kun je uiteraard niet altijd met het oog zien en daarnaast is de invloed slechts op lange termijn zichtbaar. Alles waar je kracht op zet staat immers onder spanning...
Ik weet overigens verder niet hoe die houten standaards eruit zien.

Bij stoffen hoofddeksels zit er dan weer spanning op het stiksel en dergelijke, waardoor dit kan scheuren, evenals de stof aan de binnenzijde.

Ik neem het persoonlijk ook niet zo nauw met conservatie, maar bovenstaande is wel goed om in gedachten te houden!

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Pettenstandaard aan de muur?

Bericht door SiNiStEr »

Kugelblitz schreef:Bij Duitse helmen zit er wel degelijk spanning op het binnenwerk, en dit zal ook wel zo zijn bij Amerikaanse varianten. Dit kun je uiteraard niet altijd met het oog zien en daarnaast is de invloed slechts op lange termijn zichtbaar. Alles waar je kracht op zet staat immers onder spanning...
Dit is simpel op te lossen door het touwtje waarmee de flappen aan mekaar zitten los te maken waardoor de flappen gewoon mee kunnen geven en dus niet zullen scheuren wanneer je de helm op zo'n standaard hangt.
Een andere oplossing is om de binnenzijde van de Duitse helm te vullen met kranten o.i.d. hierdoor krijgen de flappen geen ruimte om onder spanning te komen daar de kranten ervoor zorgen dat de standaard op de kranten steunt en niet op de flappen.

Het idee van de helmen-en pettenstandaard spreekt me op zich wel aan. Dat wil zeggen, ik begrijp hoe je dat in gedachten hebt en als je het goed aanpakt denk ik dat dit best een heel mooi resultaat geeft. Toch denk ik dat dit gewoon de beste manier van opslag blijft:

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding


;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Helmbrug
Lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:55

Re: Pettenstandaard aan de muur?

Bericht door Helmbrug »

Dat idee met het touwtje losmaken voor het binnenwerk is een goed idee bedankt :yes:

Even tussendoor, Prachtige collectie :shock: .
waarom zitten bepaalde petten en helmen in plastic verpakt?

gr.
...
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Pettenstandaard aan de muur?

Bericht door zjopske »

... schreef: Even tussendoor, Prachtige collectie :shock: .
Ja, van wie is deze collectie :)
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
elwoed
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 jun 2009, 19:46

Re: Pettenstandaard aan de muur?

Bericht door elwoed »

... schreef:Dat idee met het touwtje losmaken voor het binnenwerk is een goed idee bedankt :yes:

Even tussendoor, Prachtige collectie :shock: .
waarom zitten bepaalde petten en helmen in plastic verpakt?

gr.
...
Voor motten, of het zijn replica's die nog niet uitgepakt zijn.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Pettenstandaard aan de muur?

Bericht door Jan Klaassen »

zjopske schreef:
Ja, van wie is deze collectie :)
Nou, maak ons los :wink:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Panzer5
Lid
Lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:03
Locatie: Leeuwarden

Re: Pettenstandaard aan de muur?

Bericht door Panzer5 »

Wow :idea: :shock:
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Pettenstandaard aan de muur?

Bericht door magicdutchmen »

Zeg Sinister heb je eigenlijk wel toestemming gevraagd aan Ron voordat je zomaar andermans verzameling op elk willekeurig forum gaat zetten?
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Pettenstandaard aan de muur?

Bericht door SiNiStEr »

magicdutchmen schreef:Zeg Sinister heb je eigenlijk wel toestemming gevraagd aan Ron voordat je zomaar andermans verzameling op elk willekeurig forum gaat zetten?
Sorry jongens, ik zou niet meer weten van wie deze collectie ook alweer was, heb de foto's ooit een keer van WAF gehaald zo'n 2 jaar terug. Vond het wel leuk materiaal voor dit topic.
Denk echter aan de post hierboven te zien dat we iemand hebben die het wel weet.

@Magicdutchmen: Nee, dat heb ik niet gevraagd daar ik niet meer wist van wie die collectie ook alweer was. Daarnaast mag ik dit soort foto's gewoon plaatsen. Uiteraard is het netter om de eigenaar van de collectie eerst even te benaderen voor deze te plaatsen maar dat kon in dit geval dus niet daar de eigenaar bij mij niet bekend was. In mijn herinnering was het de collectie van een of andere Amerikaan die hier toch niet zou komen. Daarnaast waren deze foto's illustratief voor de stellingen en waren de objecten die te zien zijn op zich niet direct van belang hoewel ik er natuurlijk wel vanuit ging dat de grote hoeveelheid helmen en petten wat los zou maken bij de verzamelaars hier.

Fora zijn openbare plekken waar iedereen zijn privé foto's kan plaatsen maar je kunt hier vervolgens geen auteursrechten o.i.d. meer over eisen. Een post is ten slotte geen officiele publicatie waarover je bepaalde rechten verkrijgt. Ik vind dan ook niet dat ik me hier schuldig over moet voelen.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie