Waar was dit voorwerp voor?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Waar was dit voorwerp voor?

Bericht door Jan Klaassen »

Ik heb laatst op zolder dit 'doosje' gevonden;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zit dus een rode WA-stempel op (volgens mij een WA-stempel, ondanks dat het niet zo goed meer te lezen is) en is van het 'merk' ERKA.
Nu mijn vraag; wat is dit en waar werd het voor gebruikt??

JK
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Waar was dit voorwerp voor?

Bericht door Jan Klaassen »

50x bekeken...weet niemand waar dit voor diende?
Misschien iemand die het merk ERKA herkent?

JK
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Panzer5
Lid
Lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:03
Locatie: Leeuwarden

Re: Waar was dit voorwerp voor?

Bericht door Panzer5 »

ERKA vloei volgensmij?
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Waar was dit voorwerp voor?

Bericht door Jan Klaassen »

Dit heeft volgens mij weinig met vloei te maken ;) is ook geen aansteker volgens mij
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Panzer5
Lid
Lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:03
Locatie: Leeuwarden

Re: Waar was dit voorwerp voor?

Bericht door Panzer5 »

Jan Klaassen schreef:Dit heeft volgens mij weinig met vloei te maken ;) is ook geen aansteker volgens mij

Of het was EFKA :P
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Waar was dit voorwerp voor?

Bericht door Schijnwerper »

Ja weet niet wat het precies is, weet wel dat het voor telefoonlijn communicatie is gemaakt.
Waarschijnlijk om het een of ander te verbinden samen, met misschien behulp van de Duitse draadtelefoon/ haspel, echt gemaakt voor het grote werk vermoedelijk voor belangrijke hoofdverbindgen communicatie centra aan het front.
Ziet duidlijk de steker pinnen en de kenmerkten ronde schroeven, waar de lijnen in klemden.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Waar was dit voorwerp voor?

Bericht door custom »

Dit is niet mijn ding natuurlijk ..Maar ik heb toevallig onlangs een bloeddrukmeter in de hand gehad met het merk ERKA - DRGM en heb dat even nagezocht en zij hebben idd in de 30/40 jaren medische apparaten gemaakt ....Maar wat dit zijn mag ook geen idee het rode (WaA) stempel ga daar maar vanuit dat die er later is op gezet zoals nog steeds te veel gebeurt.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Waar was dit voorwerp voor?

Bericht door Jan Klaassen »

custom schreef:Dit is niet mijn ding natuurlijk ..Maar ik heb toevallig onlangs een bloeddrukmeter in de hand gehad met het merk ERKA - DRGM en heb dat even nagezocht en zij hebben idd in de 30/40 jaren medische apparaten gemaakt ....Maar wat dit zijn mag ook geen idee het rode (WaA) stempel ga daar maar vanuit dat die er later is op gezet zoals nog steeds te veel gebeurt.
Nee, die rode WA-stempel is er niet later opgezet. Ik kan met redelijk grote zekerheid zeggen dat het een echte stempel is daar het doosje al heel lang in het bezit van de familie is... En daarnaast, waarom zou iemand hier een nepstempel op zetten...? Het is, duidelijk, geen belangrijk en gewild object wat je graag zou vervalsen...
Maar het zou dus iets kunnen zijn van (telefoon)verbinding...ik zal nog eens zoeken.

Ondertussen zijn andere tips ook welkom!!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Waar was dit voorwerp voor?

Bericht door custom »

@jan

Ik kan het natuurlijk vanaf deze foto nooit met zekerheid vaststellen of om een echte afname stempel gaat.Maar je wil niet weten waar deze (WaA) stempels allemaal in gezet worden, en zolang deze aangeboden worden zal dit blijven voortbestaan geloof mijn. Tip: doe een druppel terpentine op een wattestaafje of wit papieren zakdoekje ga er enkele malen mee over dit stempel kleurt het doekje gelijk rood dan weet je al genoeg.Ik heb zelf een microscoop en kan het al heel snel zien of ze nieuw gezet zijn.

NB: begaand als voorbeeld een kleine greep uit enkele valse stempels zelfs een scan sticker die ik vaak aantreft op en in Duitse zaklampen die zowel (2WO) kunnen zijn als van na de oorlog.ik verwijder ze gelijk en of ze moeten erin geslagen zijn wat ook veel voorkomt dan houd het op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Waar was dit voorwerp voor?

Bericht door utmi »

Kom op mensen: nooit de binnenkant van een volksgasmaske bekeken? :bonk: Rode WaA is origineel. Je ziet in de voorbeelden van custom dat fake stempels niet zo scherp erop zijn gezet, of in het geval van een in metaal geslagen stempel, de verf is beschadigd.

Dit item werd met een bandje (aan ogen op foto 3 rechts) om de nek gehangen, voor op de borst. Je ziet ook een klem om aan de de rand van de jas te klemmen. De stekker die eronder in zat (foto 4) liep naar je radioset. en je microfoon kon in de koker bovenin geschoven worden.
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Waar was dit voorwerp voor?

Bericht door Jan Klaassen »

@utmi: bedankt voor de info ;) daar kan ik al heel veel mee!

En over die stempel; ik zal dat trucje met die terpetine eens proberen.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Waar was dit voorwerp voor?

Bericht door Schijnwerper »

Ja klopt inderdaad zo, maar hier heb je 2 foto's die de boel enig sinds verduidelijkt :) Soms zeggen foto's meer dan 1000 worden.
Afbeelding

Afbeelding
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Waar was dit voorwerp voor?

Bericht door utmi »

Inderdaad, moest ook erg nadenken hoe ik het ging beschrijven! :P Maar deze foto's zeggen alles!
Their name liveth for evermore
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Waar was dit voorwerp voor?

Bericht door custom »

@Destruction
ja idd mooi speurwerk foto’s zeggen bijna alles _/-\o_ .
@jan
Ik heb het (WaA) stempels nog eens goed zitten bekijken het lijkt net alsof er nog een zwarte (WaA) stempel onder zit.Kun je even geen duidelijke macro foto hiervan maken enkel van het stempel zonder flitslicht camara op roosje instellen = macro ga ermee in het daglicht in. Dan inzoomen camera even goed stil houden en langzaam afdrukken,ik ben benieuwd en heb nog steeds mij twijfels over dit rode stempel.Als er een zwarte onder zit dan ga er maar vanuit dat die wel origineel is .Ik wil daar tevens niet mee zeggen dat een rood stempel nooit in gebruik is geweest bij de WH zeer zeker wel……maar ik heb al te veel valse gezien vandaar :lol: .
Laatst gewijzigd door custom op 22 nov 2009, 16:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Waar was dit voorwerp voor?

Bericht door Jan Klaassen »

@Destruction; bedankt voor de foto's ! Helemaal duidelijk nu...
@custom; ik zal eens proberen een foto te maken...lukt waarschijnlijk nu niet omdat het met het daglicht nogal beroerd gesteld is nu... :lol:

Kan iemand mij misschien ook vertellen of zo'n doosje nog enige waarde met zich meebrengt??


JK
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Plaats reactie