Duitsers fussilleren elkaar?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
502
Lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 04 okt 2007, 19:25

Bericht door 502 »

Hehe, goedzo mooi dat die boom bleef staan dus.
Het is echt een verdrietige gedachte als je nagaat dat Gräw daadwerkelijk daardoor om het leven is gebracht....
Gert-Jan

Re:

Bericht door Gert-Jan »

502 schreef:Bij Deventer werden een aantal verzetmensen omgebracht in 1945. Een Duitse hospitaal soldaat genaamd Ernst Gräwe, weigerde deel te nemen met het executie peleton en werd door de Duitse commandant doodgeschoten.
Dat was het zogenaamde "TWENTOL-INCIDENT".
Het Twentol-drama is de gebeurtenis in de Tweede Wereldoorlog waarbij op 10 april 1945 zeven verzetsstrijders in Deventer om het leven kwamen. De verzetsbeweging in Deventer bestond voor een groot deel uit jonge studenten van de toenmalige Tropische landbouwschool. Acht van deze verzetsmensen hadden zich in het magazijn met olieproducten van de Twentol Smeerolie-Industrie verschanst met als doel één van de bruggen over de IJssel, die ter hoogte van de huidige noordelijke brug over de Prins Bernhardsluizen, te verdedigen. Er werd verondersteld dat de Canadezen die zouden gebruiken voor de bevrijding van Deventer. Achteraf is gebleken dat de Canadezen helemaal niet van plan waren om Deventer binnen te vallen.

In de nacht van 9 april op 10 april ontstond er een vuurgevecht tussen de verzetsstrijders in het magazijn en een groep Duitse soldaten bij de brug, waarbij er een hevige brand met sterke rookontwikkeling in het magazijn ontstond. Twee van de verzetsstrijders kwamen in de vuurzee om het leven, één wist er te ontsnappen en is gevlucht en vijf zijn er in de morgen door de soldaten afgevoerd. Op dezelfde dag, slechts een half uur voor de bevrijding van Deventer, zijn deze vijf op de Snippeling in Deventer gefusilleerd.

Een tweede visie op het gebeurde is, dat een Duitse soldaat de opdracht kreeg één der TWENTOL-gebouwen te controleren.
Toen hij het gebouw binnenkwam, werd hij meteen tegen de vlakte geslagen door de verzetsstrijders.
Er werd een deal gemaakt: de Duitser zou terug gaan naar zijn eenheid en er zou verder niets over gezegd worden. Teruggekeerd bij zijn eenheid, bleek de Duitser zijn helm te hebben laten liggen hetgeen argwaan wekte bij de leiding die opdracht gaf met meerdere mannen polshoogte te gaan nemen, hetgeen ontaarde in genoemd vuurgevecht.

De verzetsstrijders zijn gefusilleerd, tegen de stalmuur van een der stallen van het toenmalige abbatoir of slachthuis.
Deze stal stond aan de rand van het terrein. Men is buiten het terrein gefusilleerd.
De schade toegebracht door de kogels, waren destijds duidelijk te zien.
Mogelijk heeft men zich dat bij de afbraak van het abbatoir niet gerealiseerd, of heeft men er totaal geen waarde aan gehecht, hetgeen ik ook niet onmogelijk acht.
De boom stond destijds in een speeltuintje en er waren bloemen bij gepland en is dus niet de fusilladeplek.
Het monument stond aan de rand van het trottoir, gedeeltelijk op het speeltuinterrein.

H.E.R.O. ENGELS, één der gefusilleerden, had zich naar het schijnt vlak voor het schot laten vallen, waardoor hij zwaar gewond werd.
Hij heeft nog geruime tijd de aandacht op zicht trachten te vestigen, door te zwaaien.
Kennelijk heeft angst om zelf het leven er bij in te schieten, omwonenden die zicht op het tafereel hadden ervan weerhouden om hulp te beiden.
Vergeet niet dat de gevechten inmiddels in volle gang waren.
ENGELS is uiteindelijk ter plaatse overleden.

Dient te worden vermeld dat mijn opa van voor de oorlog, tot in begin 60-er jaren op het terrein woonde, hij was hoofdkeurmeester.
Ook hij zat bij het verzet.
Mijn moeder heeft de gefusilleerde verzetsstrijders aan haar raam voorbij zien komen, voorbijlopend heeft één van hen naar boven gekeken, geknipoogd en de duim opgestoken, waarop ze aan het zicht ontrokken werden door de stalgebouwen.
Ik was daar uiteraard kind aan huis, zwierf altijd over het terrein en heb deze bewuste, sterk tot de verbeelding sprekende, plek dan ook regelmatig bezocht.
Helaas is buiten de boom en het monument niets meer van deze beklemmende plek over.

Als iemand mij verteld hoe ik een paar foto's in dit forum geduwd krijg en er is belanstelling voor heb ik er een paar van deze plek.
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Re: Re:

Bericht door PPL »

Gert-Jan schreef:Als iemand mij verteld hoe ik een paar foto's in dit forum geduwd krijg en er is belanstelling voor heb ik er een paar van deze plek.
De oplossing voor foto's op wo2,

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re:

Bericht door Erik »

Moengoman schreef:Ik weet, dat op Schiermonnikoog en trouwens ook op het Deense Bornholm de Duitse bezetting per 5 mei 1945 nog niet afgelopen was.
Ik denk dat je Texel bedoelt.
Op Texel was een opstand uitgebroken onder de Georgiërs, waarbij de vuurgevechten tot 20 mei duurden.

Naast dit soort ongeregeldheden, waaronder het verzet te Veenendaal op fort de Buursteeg en omgeving, bleven waar nodig Duitse soldaten bewapend en in dienst. Er zijn foto's bekend waar duitse soldaten naast canadese soldaten bewapend wachtstaan voor opslagplaatsen, installaties e.d. Het betreft dan wel soldaten waarvan vermoedt kon worden dat ze niet 'buiten hun boekje' gegaan waren tijdens de oorlog.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Bart M.
Lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 05 apr 2005, 16:18
Locatie: Sittard

Re: Duitsers fussilleren elkaar?

Bericht door Bart M. »

In feite kan iedere soldaat die zich overgeeft toch als deserteur worden beschouwt?
Dictators die, like all men.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Duitsers fussilleren elkaar?

Bericht door Jim »

Bart M. schreef:In feite kan iedere soldaat die zich overgeeft toch als deserteur worden beschouwt?
Nee absoluut niet. Het staat precies omschreven wat een deserteur is.

Kort gezegd een deserteur is iemand die zich ongeoorloofd van zijn eenheid verwijderd met de bedoeling niet meer terug te keren. Een deserteur hoeft zich niet perse over te geven hij kan ook richting huis of een andere veilige plek begeven.
Maar zoals met alle oorlogssituaties zijn er wel eens grijze gebieden.

Zich overgeven is toegestaan in bepaald situaties. Als de commandant beslist dat je je moet over geven omdat doorvechten geen zin meer heeft is dat toegestaan. Ook als je gewond bent en vechten is niet meer mogelijk. Of als je de middelen niet meer hebt, munitie, te weinig manschappen. Ook mag je je overgeven als doorvechten totaal geen zin heeft of verschil maakt / invloed heeft op de slag. Hoewel daar de mening onderling nog wel eens over kan verschillen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Re:

Bericht door Moengoman »

Erik schreef:
Moengoman schreef:Ik weet, dat op Schiermonnikoog en trouwens ook op het Deense Bornholm de Duitse bezetting per 5 mei 1945 nog niet afgelopen was.
Ik denk dat je Texel bedoelt.
Op Texel was een opstand uitgebroken onder de Georgiërs, waarbij de vuurgevechten tot 20 mei duurden.
Dat was ik even vergeten, maar ik bedoelde werkelijk Schiermonnikoog. Voor zo ver ik weet is daar niet gevochten, maar dat is niet helemaal duidelijk.

Wikipedia:
"Toen in april 1945 de provincie Groningen werd bevrijd door de Canadezen, vluchtte een groep van ongeveer 120 SS-ers naar het eiland waar nog steeds een Duits garnizoen aanwezig was. Op 11 juni werden de laatste 600 man Duitse troepen op Schiermonnikoog door de Canadezen afgevoerd. Eind 1945 werd het eiland door de Nederlandse staat geconfisqueerd, omdat het als vijandelijk vermogen werd beschouwd."
Het eiland was tot dan toe eigendom van een Duitse graaf.

Eveneens volgens Wikipedia: Ameland werd bevrijd op 2 juni.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Re:

Bericht door Erik »

Moengoman schreef:"Toen in april 1945 de provincie Groningen werd bevrijd door de Canadezen, vluchtte een groep van ongeveer 120 SS-ers naar het eiland waar nog steeds een Duits garnizoen aanwezig was. Op 11 juni werden de laatste 600 man Duitse troepen op Schiermonnikoog door de Canadezen afgevoerd. Eveneens volgens Wikipedia: Ameland werd bevrijd op 2 juni.
Grappig, dat wist ik niet.
Dat van Ameland verbaast mij zeer! Niet in de laatste plaats omdat mijn familie (moederszijde) van Ameland komt en ik ze hier nooit over gehoord heb! Wel van andere bevrijdingsperikelen van Heitszijde, omgeving Bolsward.
Op Texel werd daadwerkelijk gevochten door het opstandige Georgiërsbataljon, de gevechten daar duurden tot 20 mei, zo uit m'n hoofd.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Duitsers fussilleren elkaar?

Bericht door Moengoman »

Kun je de bevrijding van Ameland navragen bij je familie? Dat geeft meer bewijskracht dan een citaat van Wikipedia.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Duitsers fussilleren elkaar?

Bericht door michiel01 »

Mei 1945 Nederland viert de bevrijding, maar voor de eilanders op Schiermonnikoog is de oorlog nog niet voorbij.

Op Schiermonnikoog zijn de bewoners de Tweede Wereld Oorlog in een redelijke verstandhouding doorgekomen met de Duitse bezetters, totdat half april 1945 een groep op de vlucht zijnde SS-ers en SD-ers op het eiland strandt. Er ontstaat een gevaarlijke impasse die het eiland wekenlang in de greep houdt, waarbij de Canadezen weigeren in te grijpen.

Als in mei op de vaste wal de Nederlandse vlag wappert, zijn de eilanders van Schiermonnikoog nog geïsoleerd van de buitenwereld. Nog acht weken na de bevrijding van Nederland houden Wehrmacht en SS-ers het eiland in de greep; pas op 10 juni 1945 kan de Nederlandse vlag op het eiland uitgestoken worden.

bron:
http://www.omroepmax.nl/?waxtrapp=djyccDsHnHUVGHyE

Ik weet dat de ss'ers en sd'ers in de oude eendenkooi zaten. Waar zij gepland hadden de gewapende bevrijders op te wachten.
Erik .B

Re: Duitsers fussilleren elkaar?

Bericht door Erik .B »

Volgens een oogetuige van het twentol drama (Staat ergen een filmpje van het interview op internet) werd de duitser wel degelijk door de commandant doodgeschoten, en niet door het peleton
Gebruikersavatar
Tommes
Lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 24 sep 2008, 21:57

Re:

Bericht door Tommes »

502 schreef:Bij Deventer werden een aantal verzetmensen omgebracht in 1945. Een Duitse hospitaal soldaat genaamd Ernst Gräwe, weigerde deel te nemen met het executie peleton en werd door de Duitse commandant doodgeschoten.
Dit was niet na de bevrijding maar enkele uren voor de de bevrijding..
Gezocht alles M.B.T Deventer/Schalkhaar 40-45
Gebruikersavatar
Tommes
Lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 24 sep 2008, 21:57

Re: Duitsers fussilleren elkaar?

Bericht door Tommes »

Erik .B schreef:Volgens een oogetuige van het twentol drama (Staat ergen een filmpje van het interview op internet) werd de duitser wel degelijk door de commandant doodgeschoten, en niet door het peleton
Zo staat het ook in het boek Deventer 40-45
Gezocht alles M.B.T Deventer/Schalkhaar 40-45
Erik.B

Re:

Bericht door Erik.B »

Wouter schreef:
502 schreef:Bij Deventer werden een aantal verzetmensen omgebracht in 1945. Een Duitse hospitaal soldaat genaamd Ernst Gräwe, weigerde deel te nemen met het executie peleton en werd door de Duitse commandant doodgeschoten.
Twentol drama. Niet bij Deventer, maar midden in het centrum van Deventer. Gräwe werd niet door de commandant doodgeschoten maar door htezelfde vuurpeloton dat de Twentol groep doodschoot, daar hij naast hun stond.
Hier nog een linkje naar ooggetuige verslag Filmpje ervan kon ik niet terugvinden, maar dat komt wel uit het interview. Hier uit blijkt dat hij door de commandant werd dood geschoten


http://www.destentor.nl/regio/salland/2 ... kijken.ece
Plaats reactie