Determinatie Schuitje

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Determinatie Schuitje

Bericht door christiaan1989 »

Kan iemand mij vertellen wat voor model schuitje dit betreft:

Afbeelding
Afbeelding
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Determinatie Schuitje

Bericht door christiaan1989 »

Niemand die hier een idee over heeft?
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Determinatie Schuitje

Bericht door michiel01 »

Ik heb de foto's eens bekeken, maar kan hier weinig zinnigs over zeggen. Staat er iets van stempeling in?

wat als eerste in me opkwam is dat het een modern schuitje is.
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Determinatie Schuitje

Bericht door christiaan1989 »

Ja, maar wel 1 die ik niet vertrouw. Een duitse stempel van 1941: Almi mutzenfabrik koblenz.

Ik had zelf het idee dat het een of ander geallieerd schuitje was, opgeleukt met een duitse stempel. Dit model is volgens mij sowieso niet duits.
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Determinatie Schuitje

Bericht door michiel01 »

nee het lijkt me meer katoen of khaki stof in plaats van een wollen schuitje wat je in die periode zou verwachten. Ik zal eens kijken of ik wat tegenkom in m'n boekies.
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Determinatie Schuitje

Bericht door christiaan1989 »

Graag!

Ik had wel een voorbeeld gevonden dat niet alle schuitjes van wollen stof gemaakt werden in duitsland:
http://www.germanmilitaria.com/Politica ... 28457.html
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Determinatie Schuitje

Bericht door michiel01 »

jij kan beter oordelen (dan ik vanaf de foto's) of dat overeenkomt met elkaar (ik had glad niet aan de HJ gedacht). Het is een optie, heb je een foto van de stempel die erin staat?
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Determinatie Schuitje

Bericht door christiaan1989 »

Bij deze:

Zoals je ziet is de stempel gedrukt terwijl de stof in een vouw zat.
Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt!

gr Chris
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Determinatie Schuitje

Bericht door michiel01 »

Chris,

Almi, afkorting van de naam van de eigenaar. Is een bekende fabrikant van tropische schuitjes en andere hoofddeksels. Dat verklaart het kahki schuitje. Ik ken de stempel van deze fabrikant enkel als een rechthoek onderverdeeld in 3 vakken. Niet in deze driehoekige variant.

Ik weet het niet bij dit schuitje, maar Afrika stuff is niet mijn ding. Mogelijk dat er iemand anders is die een oordeel hierover kan vellen. Ik heb er geen lekker gevoel bij, maar ja das slechts een gevoel.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Determinatie Schuitje

Bericht door michiel01 »

ik heb het topic tevens verplaatst.
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Determinatie Schuitje

Bericht door christiaan1989 »

Bedankt voor het verplaatsen! Het is ook niet echt een khaki kleur, meer groen.
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Determinatie Schuitje

Bericht door SiNiStEr »

OD kleur kwam bij Duitse tropische schuitjes normaal niet voor, dat zit me dus al niet lekker. Daarnaast herken ik deze structuur van de stof niet als originele Duitse uit de oorlogsjaren. Tel daar bij op dat het hier om een schuitje zou gaan van een fabriek die vele duizenden tropische schuitjes heeft geproduceerd en je kunt je heel hard gaan afvragen waarom dit schuitje er dan toch zo anders uit ziet als al die andere tropische schuitjes van die fabriek.

Ook de stempel lijkt me mis, je ziet dat de stempel niet goed in is gezet. De stof heeft dubbel gezeten toen de stempel werd gezet waardoor je een lijn in de stempel ziet. Je kunt je afvragen hoe de stof zo kan kreuken en dubbel kan slaan bij schuitje dat net geproduceerd is en helemaal strak en kreukloos bij de stempelafdeling van de fabriek aankomt.
Ik denk dan ook dat deze stempel er niet net na de productie van het schuitje in is gezet maar veel later door iemand die het schuitje goed wilde verkopen.

Ik denk na aanleiding van deze optelsom dus helaas te moeten concluderen dat we hier niet met een origineel exemplaar te maken hebben helaas.
Zou wel heel mooi zijn geweest als het wel zo was want originele tropische schuitjes zie je niet veel en zijn een stuk kostbaarder.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Determinatie Schuitje

Bericht door christiaan1989 »

Bedankt sinister, wat ik me nog wel afvraag is wat voor model schuitje het dan is. Stempel is er later ingezet, is het schuitje dan geproduceerd met de bedoeling om het als duits door te laten gaan? (echt fake dus). Of is het een schuitje was is opgeleukt met een stempel
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Determinatie Schuitje

Bericht door SiNiStEr »

christiaandenhertog schreef:Bedankt sinister, wat ik me nog wel afvraag is wat voor model schuitje het dan is. Stempel is er later ingezet, is het schuitje dan geproduceerd met de bedoeling om het als duits door te laten gaan? (echt fake dus). Of is het een schuitje was is opgeleukt met een stempel
Ik herken het schuitje niet direct als zijnde van een bepaald land. Het is in ieder geval geen Duits schuitje van voor, tijdens of na de oorlog zoveel is duidelijk.
Het model is en de stof zijn niet Duits dus als repro zal hij ook niet geproduceerd zijn.

Naar mijn mening gaat het hier om een na-oorlogs schuitje waarvan het land van herkomst onbekend is. Het schuitje zal ongestempeld zijn geweest en iemand die hoopte geld te verdienen aan het anders bijna waardeloze schuitje heeft er een interessante stempel in gezet. Opgeleukt dus.

Heb je dit schuitje gekocht dan, aangezien je er zoveel over wilt weten?
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Determinatie Schuitje

Bericht door christiaan1989 »

Bedankt voor je reactie sinister!

Het schuitje was een krijgertje waarover ik totaal geen informatie over kon vinden. Vandaar de vraag. De stempel vertrouwde ikzelf ook niet. Als je goed kijkt zie je dat deze over de "zweetplekken" heen is gedrukt. Wat jij ook zegt, de stof heeft dubbelgezeten ten tijde van de stempeling, ook iets om over na te denken.
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Plaats reactie