munitie gevonden

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
ruudmv

munitie gevonden

Bericht door ruudmv »

Hallo,

Ik vond net in mijn tuin in wekerom een 7 tal patronen. Kan iemand die identificeren en zijn ze gevaarlijk?
Lengte 78 mm, huls lengte 56 mm, voet diameter 12 mm. Op de voet staat 1943 , een U met een klein ruitje of zoiets erachter, en het latijnse cijfer 7. De kogel is spits, de patroon grijs van kleur.

Bedankt

Ruud Veloo
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: munitie gevonden

Bericht door racefiets »

Zo uit je beschrijving zijn het .303 patronen met een standaard Mark 7 kogel.
Wel leuk dat de patronen origineel uit Zuid-Afrika komen. En zijn ze gevaarlijk? Er zit in ieder gevaarlijke lading in de kogels. Het zijn nog wel steeds geladen patronen en die mag je in Nederland niet zonder vergunning bezitten.
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: munitie gevonden

Bericht door ammo »

racefiets schreef:Zo uit je beschrijving zijn het .303 patronen met een standaard Mark 7 kogel.
Wel leuk dat de patronen origineel uit Zuid-Afrika komen. En zijn ze gevaarlijk? Er zit in ieder gevaarlijke lading in de kogels. Het zijn nog wel steeds geladen patronen en die mag je in Nederland niet zonder vergunning bezitten.

Een gevaarlijke lading in de projectielen?Lijkt mij toch dat er alleen lichtspooorsas in zit,als er een grijze punt op zou zitten.

Kun je er ff een foto van maken.
Laatst gewijzigd door ammo op 27 dec 2009, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Nemo Me Impune Lacessit
ruudmv

Re: munitie gevonden

Bericht door ruudmv »

Ik heb een foto op http://home.kpn.nl/r.mveloo/munitie.htm gezet. (op het forum lukte mij niet) Ze zijn aardig gecorrodeerd natuurlijk. Bedankt alvast voor de info, bijzonder dat munitie die in Zuid Afrika is gemaakt hier op de veluwe in mijn tuin ligt...Ik neem aan dat ze gebruikt zijn door de geallieerden tijdens de slag om Arnhem? Dat is hier wel in de buurt.
Ik zal de patronen natuurlijk niet in de houtkachel gooien, maar ik bedoelde eigenlijk of er een kans is dat ze af gaan bij stoten of zo.
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: munitie gevonden

Bericht door ammo »

ruudmv schreef:Ik heb een foto op http://home.kpn.nl/r.mveloo/munitie.htm gezet. (op het forum lukte mij niet) Ze zijn aardig gecorrodeerd natuurlijk. Bedankt alvast voor de info, bijzonder dat munitie die in Zuid Afrika is gemaakt hier op de veluwe in mijn tuin ligt...Ik neem aan dat ze gebruikt zijn door de geallieerden tijdens de slag om Arnhem? Dat is hier wel in de buurt.
Ik zal de patronen natuurlijk niet in de houtkachel gooien, maar ik bedoelde eigenlijk of er een kans is dat ze af gaan bij stoten of zo.
Ze kunnen gebruikt , door de britten of canadezen.Afgaan doen ze maar zo niet,
Je mag de patronen niet hebbben zonder verlof.Zit er grijze verf op de projectielen?
Nemo Me Impune Lacessit
ruudmv

Re: munitie gevonden

Bericht door ruudmv »

Nee, grijze verf kan ik niet vinden. Ze hebben niet allemaal hetzelfde opschrift: er is ook een MF 1940 en een RIG 1942.
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: munitie gevonden

Bericht door ammo »

ruudmv schreef:Nee, grijze verf kan ik niet vinden. Ze hebben niet allemaal hetzelfde opschrift: er is ook een MF 1940 en een RIG 1942.

Zijn standaard .303 patronen.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: munitie gevonden

Bericht door racefiets »

Bedoeling was om "in ieder geval geen gevaarlijke lading" te typen. :oops:
Plaats reactie